Šest disků mapuje neznámé nahrávky Tomasze Stańka
Nový komplet Tomasz Stańko: Polish Radio Sessions 1970–1991, který vydal Polský rozhlas, mapuje málo známé snímky tohoto polského trumpetisty. Na šesti CD nebo LP jsou poprvé zveřejněny téměř čtyři desítky nevydaných nahrávek.
Stańko, známý svým nekompromisním přístupem k improvizaci a vývojem od komedovského lyrismu k osobité formě free jazzu, patřil po tři desetiletí k pravidelným hostům rozhlasových studií ve Varšavě. Nahrával zde s klíčovými osobnostmi polské scény – Zbigniewem Seifertem, Tomaszem Szukalským, Adamem Makowiczem či Czesławem Bartkowským – ale také s hudebníky, kteří formovali elektronickou a fusion podobu jazzu v 80. letech. Většina těchto snímků zůstávala dosud pouze v archivech.
Myšlenka na vydání kompletu vzešla z iniciativy Anny Stańko, trumpetistovy dcery a vedoucí nadace nesoucí jeho jméno. Na výběru a dramaturgii jednotlivých alb spolupracoval hudební publicista Adam Domagała, který uspořádal materiál do šesti samostatných titulů. Každý z nich představuje jinou etapu Stańkovy tvorby – od raných komedovských inspirací po experimenty s elektronikou.
První disk Piece for Diana and Other Ballads (1970/71) zachycuje Stańkův první stabilní kvintet se Zbigniewem Seifertem a Januszem Muniakem. Soubor zde kombinuje komedovské motivy s původními kompozicemi, které už naznačují pozdější freejazzovou volnost.
Album Unit (1974/75) přináší spolupráci s Adamem Makowiczem a Czesławem Bartkowským. Standardy jako Stella by Starlight nebo Giant Steps se tu prolínají s improvizacemi na hraně avantgardy.
Třetí část, Zamek mgieł (1975), je komorní studiovou suitou, kde Stańko hraje nejen na trubku, ale i na klavír a lesní roh. V duu s Tomaszem Szukalským vytváří zvukově vrstevnatou, místy meditativní hudbu.
V polovině 80. let přichází etapa Freelectronic: Almost Gama – spolupráce s Januszem Skowronem, Witoldem Szczurkem a Tadeuszem Sudnikiem. Bez tradiční bicí soupravy vzniká hudba s ambientní a filmovou atmosférou, v níž se elektronika pojí s jazzovou spontánností.
Závěrečné disky přinášejí kontrastní polohy: komorní duet Rue de la Tour (1991) s kontrabasistou Witoldem Szczurkem a záznam koncertu Jazz Rock Company Live at Akwarium (1983), zachycující Stańka v elektrifikované, energické formě s Apostolisem Anthimosem a José Torresem.
O nový mastering z původních pásů se postaral zvukový inženýr Jacek Gawłowski, držitel ceny Grammy. Součástí vydání je 48stránkový booklet s fotografiemi, notovými zápisy a vzpomínkami hudebníků.