Shabaka zve k intimním flétnovým meditacím
Na Nový rok 2023 ohlásil Shabaka Hutchings, že si dává pauzu od saxofonu. Z důvodu „fyzického a emočního vyčerpání při hraní na saxofon na turné“. Čaroděj londýnského jazzového podzemí zato vytáhl z klobouku překvapivé první sólové album Perceive Its Beauty, Acknowledge Its Grace.
Proměna, která vedla k (dočasnému?) rozpuštění kapel Sons Of Kemet a The Comet Is Coming, změně nástroje a novému Shabakovu hudebnímu směřování započala v roce 2019. Tehdy padla hudebníkovi do ruky japonská bambusová flétna šakuhači.
Instrument Shabaku naprosto nadchl a dovedl k zájmu o další tradiční flétny. Včetně východoslovanského svirelu či latinskoamerických májských (teotihuacanských) fléten. A také k zájmu o jinou, dejme tomu meditativní roli hudby.
Nadšení pro flétnový zvuk, ale i návrat ke klarinetu a koncertní příčné flétně, spolu s touhou po zklidnění a hledáním duchovnosti, to vše vyústilo v první sólové dlouhohrající album. Už v roce 2022 ovšem leccos naznačilo sólové EP Afrikan Culture, kde Shabaka také hraje na flétnu a klarinet a naznačuje směřování do zklidněných vod mezi jazzem, ambientem a meditativní hudbou.
Když se podíváme na seznam účinkujících, které Shabaka k nahrávání přizval, čekali bychom možná mohutnější sound a bohatá aranžmá. Jenže je to jinak, každý z hostů přispěl jen epizodně. Shabaka střídá různé střídmé sestavy. Typicky ho doprovází třeba harfa. Většinou si pro podkres vybral hráče na akustické nástroje. Jen vzácně se v pozadí rozprostře elektronická mlha či ztichlá syntezátorová hladina.
Hosté se disciplinovaně starají jen o podbarvení Shabakových meditací. Ctí autorovy kontemplativní, tiché nálady. Neprosazují svůj styl, byť jde často o výrazné persóny jako Jason Moran (kraje na piano ve skladbách End Of Innocence a Kiss me Before I Forget), britský elektronický producent Floating Points (historický syntezátor Rhodes Chroma z počátku 80. let a vibrafon v I’ll Do Whatever You Want) či basistka Esperanza Spalding (Body To Inhabit, I’ll Do...). Dokonce i slavný americký rapper André 3000 z dua Outkast se „omezil“ na průběžný tón májské dronové flétny.
Spojeni Shabakovým dechem
Počet různorodých hostů není samoúčelný. Album je díky nim pestré a i ve zklidněné rovině udrží bedlivou pozornost posluchače. Střídají se tu tak odlišné skladby jako Body To Inhabit s přemýšlivým, byť vzrušeným projevem newyorského rappera Elucida. Minimalisticky zvolna rozvíjený pattern I’ll Do Whatever You Want. Klasicizující, či spíš někam k baroque folku směřující mnohohlasá píseň Living se zpěvačkou Eskou Mtungwazi. Nebo melodramatické uchopení básně Song Of The Motherland od Shabakova otce Orvilla Hutchingse. Atd.
Navzdory odlišnostem aranžmá jednotlivých kusů drží album celistvý tvar díky propojení Shabakovým hráčským výrazem. Byť i protagonista střídá různé dechové nástroje. I na saxofon dojde, v jediné kompozici Breathing. Nejde přitom o porušení zásady „dát si pauzu od sága“. Nahrávka totiž vznikala už v roce 2022.
Roli při vzniku alba jistě hrálo i prostředí. Shabaka se vypravil natáčet do Ameriky, do legendárního studia Rudyho Van Geldera v Englewood Cliffs v New Jersey. Místo s géniem loci zvolil z předvídatelného důvodu: „Ovlivnilo zvuk spousty klíčových jazzových alb, která formovala moje muzikantské schopnosti“.
Neznamenalo to ovšem, že by se Hutchings vydal cestou k tradicionalismu. Mohou nás sice napadnout styčné body jeho alba například s tvorbou Alice Coltrane. A samozřejmě s duchovností Johna Coltranea a jeho stěžejního díla A Love Supreme, ano, natočeného v roce 1964 ve stejném Van Gelderově nahrávacím studiu. A Love Supreme byla mimochodem také poslední skladba, kterou si Shabaka loni veřejně zahrál na saxofon. Jinak ovšem Shabaka fúzuje jazz, ambient a dejme tomu „new age“ (při vědomí vachrlatosti téhle škatulky) zcela současně a po svém. Což ilustruje i výše zmíněná spolupráce s hiphopovými interprety.
Kdo čekal od vlivného britského hudebníka podobný euforický nápor jako v případě jeho předchozích kapel, může být zklamán. Ale z pomyslného uměleckého hlediska je Shabakovo „meditativní“ rozpoložení stejně zajímavé jako to předchozí frenetické.
Shabaka – Perceive Its Beauty, Acknowledge Its Grace
Shabaka Hutchings – flétna, klarinet, šakuhači, svirel, saxofon
Jason Moran – piano
Nasheet Waits – bicí nástroje
Carlos Niño – perkuse
Miguel Atwood-Ferguson – housle, viola, violoncello
Brandee Younger – harfa
Charles Overton – harfa
Moses Sumney – zpěv
Saul Williams – zpěv
Nduduzo Makhathini – piano
Surya Botofasina – syntezátor
Elucid – zpěv
Chris Sholar – elektronické perkuse
Esperanza Spalding – kontrabas
André 3000 – teotihuacanský flétnový drón
Floating Points – syntezátor, vibrafon
Laraaji – zpěv
Tom Herbert – kontrabas
Dave Okumu – kytara
Marcus Gilmore – bicí nástroje
Eska – zpěv
Rajna Swaminathan – indický buben mridanga
Lianne La Havas – zpěv
Anum Iyapo – zpěv
label: Impulse! Records, 2024
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka