Sny Aarona Parkse slibují srozumitelnou jízdu v lichých rytmech
Americký pianista Aaron Parks vydal svoje první album The Promise v šestnácti letech. Dnes už mu (slovy klasika) není ani třicet pět a patří mezi nejpopulárnější světové jazzové pianisty. Novinkou The Dreams Of a Mechanical Man navazuje na album Little Big z roku 2018.
Nové album vytváří velmi konzistentní svět, hráčskými výkony i kompozičně. To může být pro posluchače výhodou i nevýhodou. Při méně soustředěném poslechu na nás hudba Parksova kvarteta může působit jednotvárně, zároveň se posluchač nedočká mnoha výrazných gest.
Při poslechu pozornějším zjistíme, že album je ve skutečnosti plné nuancí a nálad. A protože kapela hraje vkusně a nepřehrává, sóla klavíru (případně syntezátoru) a kytary více vyniknou.
Dreams Of a Mechanical Man mi místy připomínají Mehldauovo Largo z roku 2002. Ale podoba je to vzdálená, Parksova kapela hraje současnou muziku a zvukový ideál nahrávky je rovněž aktuální. Aaron Parks se narodil v roce 1983, Mehldau byl zásadním vzorem pro jeho generaci. Parks ale „mluví“ svým jazykem, minimálně od alba Invisible Cinema.
Swingu se nedočkáte
V tomto ohledu obsahují Dreams… prvky typické pro Parksovu tvorbu. Swingového doprovodu ve 4/4 taktu se posluchač nedočká, nicméně o úctě k tradici svědčí např. klavírní intro ke skladbě Solace.
Úvodní skladba Attention, Earthlings by se dala zapsat v jedenácti-osminovém taktu. Nicméně díky pravidelnému groovu a srozumitelné harmonii si „složitého“ rytmu všimneme jen ve chvíli, kdy si chceme s nahrávkou podupávat. Dá se říci, že právě srozumitelnost je hlavní výhodou celého alba. Díky zmíněné střídmosti doprovodu a melancholickému vyznění skladeb se album může dostat pod kůži i člověku, který neposlouchá hudbu analyticky.
Aaron Parks je výrazným sólistou na klavír i na syntezátor a kytarista Greg Tuohey se mu vyrovná více než směle. V jeho hře je tu a tam slyšet vliv Kurta Rosenwinkela (mj. Parksova někdejšího kapelníka), některými zvukovými „výlety“ může jemně připomenout Roberta Frippa. Parksovi je dobrým partnerem ve funkčním doprovodu i ve vytváření „kosmických“ zvukových ploch (viz např. úvod k Is Anything Okay nebo skladbu - patrně spíše jam - Where Now).
Rytmická sekce David Ginyard jr. (basa) a Tommy Crane (bicí) pracuje s doprovodem kreativně, ale nestrhává na sebe pozornost. Myslím, že zejména basová figura ve skladbě Friendo by se mohla stát novým standardem. „Hitový potenciál“ má rozhodně i titulní kompozice. Optimistické téma The Ongoing Pulse of Isness připomíná náladou skladby Pata Methenyho, možná dokonce Ralpha Townera.
Album Dreams Of a Mechanical Man by se dalo s přimhouřením oka označit za fusion, ale to by mohlo být matoucí. Určitě ale můžeme říci, že hudebně i zvukově naplňuje význam sousloví moderní jazz. K nejednomu pozornému poslechu desku velmi rád doporučuji.
Aaron Parks - Little Big II - Dreams Of a Mechanical Man
Aaron Parks - piano, syntezátor, elektrické piano, celesta, vibrafon, zvonkohra
Greg Tuohey - elektrická kytara
David Ginyard, Jr. – baskytara
Tommy Crane - bicí nástroje
Chris Taylor a Chris Fishman – syntezátory ve skladbě Here
Label: Ropeadope Music, 2020
Související
-
Aaron Parks vsadil na syntezátory a elektrické piano. Vyplatilo se
V poslední dekádě se pianista Aaron Parks věnoval hlavně hudbě akustické. S novou kapelou Little Big se ovšem vrátil k elektrickému soundu. Jak v této zkoušce obstál?
-
Pianista Aaron Parks: S Dhaferem jsme vždy hráli bez not
Pianistu Aarona Parkse jsme vyzpovídali u pžíležitosti jeho vystoupení s Dhaferem Youssefem na JazzFestuBrno.
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka