Speed Art Dating přináší čerstvý vítr na současný český trh s uměním, říká Prokop Bartoníček

17. červenec 2018

Letos v březnu proběhla v pražském kulturním centru Ex Post první akce nazvaná Speed Art Dating. Je to vernisáž, komentovaná prohlídka i preformance v jednom. A umělci tam vylézají se svých ulit.

Za profesionální seznamovací akcí i centrem Ex Post stojí Prokop Bartoníček, který patří do mladé generace současných umělců. Za svůj poslední větší projekt Jller získal ocenění Excellence Award na Japan Media Festivalu v Tokiu. Kulturním centrem Ex Post v Příčné ulici na Praze 1 navazuje na svou dřívější aktivitu v showroomu 22presents. 

Před třemi lety jsem dostal možnost usilovat o větší prostor tam, kde bývala dříve pošta a kam jsem ještě jako malý kluk chodil posílat pohledy. Praha 1 vypsala výběrové řízení na prostor s kulturním zaměřením a náš projekt vyhrál.

Speed Art Dating je vernisáž i performance v jednom

Zbyněk Baladrán: Chtěli jsme pochopit, co to znamená postkomunistický prostor

Zbyněk Baladrán

Zbyněk Baladrán má cenu! Pro rok 2018 mu ji udělila porota ocenění, jež nese označení Umělec má cenu. Mladší generace umělců a teoretiků tak vyjádřila respekt nejen vůči Baladránově tvůrčí činnosti, ale podle vlastních slov také ke způsobu jeho reflexe minulého politického uspořádání, porevoluční transformace a souvisejících aktuálních problémů.

Centrum Ex Post se zaměřuje především na současné umělecké formy a nové technologie. Kromě pravidelných výstav pořádá také workshopy, přednášky i akce pro děti. Před pár měsíci tu Prokop Bartoníček uvedl nový formát - Speed Art Dating. Jedná se o kombinaci vernisáže, performance a setkání s umělci, která probíhá čtyřikrát do roka. „Asi proto, že sám jsem umělcem, mám podobnou potřebu jako kolegové, které tam zvu. Uvědomuji si situaci na současném trhu s uměním u nás. Chtěl jsem ji občerstvit nějakým novým principem, podle kterého by věci mohly fungovat,” vysvětluje organizátor. „Ze současného umění se stala zvláštní komodita, kdy potenciální kupci nevědí, co je jak dobré. Sběratelé v trh s uměním ztrácejí důvěru. A přitom by si rádi udělali vlastní názor, na umělce a jejich práci. A právě Speed Art Dating umožňuje osobní setkání mezi umělci a potenciálními sběrateli,” popisuje své motivace Prokop Bartoníček.

Ve Speed Art Datingu je výběr umělců zapojených do trhu s uměním hravější a současně i demokratičtější. Zájemci z řad kurátorů, umělkyň, sběratelů nebo teoretiček se na Speed Art Dating hlásí sami v otevřeném „open callu” na webu Ex Post. Některé osobnosti ale oslovuje sám Bartoníček. Ti, kteří se nakonec akce zúčastní, pomáhají vybírat účastníky dalších dílů.

Umělec je jako šnek a díky Speed Art Datingu vyleze z ulity

Výtvarníci pod třicet, industriál a Jihlava. Začíná festival Nultá generace

Vernisáž ... ročníku festivalu Nultá generace

Dvanáct výtvarných umělců do třiceti let a jejich 60 děl. Přednášky, diskuse, hudba v industriálním areálu. Tak vypadá jihlavský festival Nultá generace.

Na úplně prvním Speed Art Dating vystoupil český výtvarník a street-art umělec Michal Škapa. „Překvapilo mě, jak ten formát funguje. Umělci nebo lidé, co tvoří, by měli být vděčni za jakoukoli možnost se prezentovat a připustit diváka blíž k sobě a blíž k dílu. Umělec je tak trošku jako šnek, který si ve své ulitě tvoří, je sám a dlouho zavřený v ateliéru a pak se jeho tvorba protne s veřejností během jednoho večera na vernisáži. Očekávání se nemusí naplnit. Takže akce jako je Speed Art Dating, komentované prohlídky a otevřené ateliéry velmi pomáhají vzájemnému kontaktu umělce a diváka. Umělec si pak sám ověří, jak je jeho dílo životaschopné, jak funguje a jak komunikuje s okolím,” zamýšlí se. Lukáš Kalivoda, další ze zapojených umělců, se Škapou souhlasí. „Dřív jsem neměl potřebu ukazovat dál věci, co dělám. Ale díky Speed Art Dating vnímám, že to bylo z mé strany dost egoistické, že je fajn se o nějaké věci podělit, že ve výsledku ty věci nedělám pro sebe, ale pro lidi, pro ostatní,” svěřuje se. Do Speed Art Datingu byl vybrán také mladý malíř Milan Sodoma, který nestudoval žádnou uměleckou školu. „Chybí mi například vazby, které umělec jako student nabere na Akademii nebo na jiné škole. Největší přínos Speed Art Datingu proto vidím v osobním setkávání.”

Kromě navazování kontaktů Speed Art Dating umělcům a umělkyním pomáhá s prezentací jejich děl zainteresované veřejnosti. „Většina kvalitních tvůrců je kolikrát tak pohlcená prací, že necítí potřebu jít se svými díly ven. Je ale dobré to umět, protože to spolu souvisí. Ty práce ožijí, až když se na ně někdo kouká. Umění, které je v šuplíku, nemůže zafungovat. Většinou na něm zbohatne někdo až po smrti umělce,” uzavírá debatu Bartoníček. Další Speed Art Dating se plánuje na září 2018 a na podzim Ex Post chystá také výstavu Vladimíra 518.

Zajímá vás, co dalšího se v centru Ex Post odehrává? A jak se shánějí peníze na jeho provoz? Poslechněte si celé ArtCafé, do kterého vybíral hudbu Václav Havelka.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.