Stop Time: Na „pohřbu jazzu“ v neworleánské hudební vesnici

New Orleans na první pohled evokuje starý tradiční jazz. Dixieland se tady pořád udržuje a hraje v mnoha klubech, zároveň ale ve městě vzniká moderní hudba, inspirovaná jak zdejší historií, tak alternativní scénou, zvuky z ulice a vlivy z celého světa. V pořadu Stop Time jsme se vydali do jednoho z takových prostorů, zvaného Music Box Village. 

Představte si oplocenou zahradu s několika vzrostlými stromy a malými dřevěnými domky. Působí to tady trochu jako dětské hřiště pro malé, ale i pro velké. V každém tom malinkém hudebním domku si člověk může vytvářet zvuky. Jsou tady domky stvořené například z různých kovových trubek. Další tvoří hudební kuchyni s cedníky různých velikostí, poklicemi, hrnci. 

Podívejte se na video, jak vypadá běžný den v Music Box Village:

Jay Pennington je umělecký ředitel takzvané Hudební vesnice ‒ v anglickém originále se toto unikátní místo jmenuje Music Box Village. Právě on toto unikátní hudební místo s několika kolegy založil: 

„Je to projekt, který vznikl na mé zahradě už v roce 2011. Napadlo mě jednoho dne, že každý dům, každá ulice v New Orleans, je přirozeně hudebním místem. Když jsme pak s nápadem oslovili muzikanty, umělce a architekty, řekli jsme si, že z té spolupráce můžou vzniknout zajímavé malé domečky. V nich budou hudební nástroje vyrobené z objektů, které jsou běžně kolem nás a to vše bude reprezentovat ideu toho, že hudba je všude kolem nás,“ říká Pennington, který dohlíží na koncertní dramaturgii.

Koncert Nicholase Paytona

Music Box Village spojuje zdejší alternativní scénu s tou už zavedenou a často přichází s koncerty, které by nikde jinde nebyly možné. Pořad Stop Time navštívil vystoupení zdejší legendy Nicholase Paytona a v současné době jednoho z nejvýraznějších neworleanských talentů ‒ zpěvačky Tarriony „Tank“ Ball. 

Se svou kapelou Tank and the Bangas byla letos Tarriona nominovaná na cenu Grammy za Objev roku. Nicholas Payton napsal hudbu přímo pro tento specifický prostor, popisuje Jay Pennington: 

„Je to kombinace starého a moderního, což zase koresponduje s naší filozofií. Music box je postavená na nově vytvořených nástrojích, ale zároveň jsme použili materiály ze starých neworleanských domů, zničených po Katrině. Paytonův koncert začíná symbolickým pohřbem jazzu, na který navazuje zrození nové hudební formy ‒ tzv. BAM ‒ Black American Music. Strávil tady 2 celé týdny skládáním hudby přímo v místě.“

I pro samotného Paytona byla práce v Music Box Village výjimečná: „Je to pro mě v určitém ohledu splněný sen. Já jsem multiinstrumentalista celý život a tento prostor mi dovoluje vytvořit neuvěřitelnou hudbu na jednom místě. Já sám můžu hrát na vše, co je tady okolo mě,“ popsal Českému rozhlasu Jazz Nicholas Payton. 

Večerní dvojkoncert v mrazivém večeru vyprodali pořadatelé během několika dní. Diváci, kteří Music Box Village znají a vědí, že je zde omezený počet míst k sezení, se hned po otevření brány rozběhli dovnitř ukořistit ta nejlepší místa. Ale ani ostatní, kteří poslouchali díky domkům umístěným v korunách stromů, nepřišli zkrátka. 

Zvuky se tady ozývají odevšad, muzikanti se pohybují po celém oploceném prostoru. Rozhýbávají hučící větráky, hrají na vertikálně natažené struny, využívají bubny i zvonky umístěné nad hlavami lidí. Nevíte, kam se dřív dívat. Music Box Village zkrátka nenudí.

Spustit audio

Související