Taller: Jamie Cullum poprvé zcela autorský
Oproti výhradně na standardech a cover-verzích postavenému předchozímu řadovému albu Interlude (2014) Jamie Cullum na novince Taller autorsky otočil o 180 stupňů. Poprvé si na celé dlouhohrající studiové desce vystačil jen s vlastním materiálem. Jak obstál?
Autorské tvorbě se populární britský zpěvák a pianista samozřejmě věnoval už dříve a s obdivuhodnou invencí. Například deska Momentum (2013) byla téměř původní, počítáme-li i spoluautorské kusy, doplněná akorát dvěma převzatými melodiemi. Tentokrát se ovšem Cullum obešel bez jakékoliv „berličky“. Tedy opět jen s výjimkou několika spoluautorských výpomocí, přičemž nosné nápady jsou jeho.
S vydatnou pomocí při výběru správných písní přišel producent, muzikant, aranžér a v neposlední řadě Jamieho přítel Troy Miller, známý prací pro Amy Winehouse nebo Gregoryho Porteta. „Přehrával jsem Troyovi jeden nápad za druhým, on si točil dema a vybíral to, co mu přišlo opravdu autentické,“ vysvětlil Cullum. „Strašně mi totiž záleželo na tom, aby tahle deska vypovídala o mém vlastním psaní. Po letech se konečně cítím hlavně jako autor, ne jen interpret.“
Název Taller (Vyšší) vybral Jamie Cullum podle dobrosrdečných vtípků i vlastních pocitů, které ho pronásledují od svatby s modelkou Sophií Dahl v roce 2010. Tedy se ženou o dost vyšší než subtilní zpěvák. Samozřejmě, že neřeší žádný mindrák, v textech věnovaných manželce jde spíše o radost z fungujícího vztahu a opakované vyznání lásky. „Kvůli tobě bych chtěl být vyšší a moudřejší,“ vyznává se v titulní písni, moderním, hybném R&B kusu s odkazy k bigbandovému soundu a s detailně propracovaným, členitým a měnlivým aranžmá. Titul a koncepci nakažlivě taneční funkové záležitosti Usher zase Jamiemu přímo navrhla manželka Sophie.
Neznamená to však, že by celé album bylo pásmem zamilovaných nebo bezstarostně tanečních písní, ani náhodou. V textu Mankind (Lidstvo) se umělec stává barometrem současného stavu společnosti, o kterou má upřímný strach. Tísnivé pocity vyjadřuje i song The Age Of Anxiety (Věk obav) se závažnou úvahou: „Dokážeš se stát mužem dříve, než tvůj otec zemře? / Ale co to dneska znamená ‚být mužem‘? / Slyšel jsem tě, jak pláčeš / vychováváme naše děti správně?“ For The Love zase řeší neodvratné stárnutí.
Puristé asi spokojeni nebudou
Stejně pestrá jako témata je i hudba. Nevědět, že je balada You Can’t Hide Away From Love autorská, mohli bychom klidně hádat, že jde o meziválečnou muzikálovou či filmovou píseň, která se jen jakýmsi nedopatřením nestala standardem. Slyšíme zde řadu ohlasů gospelových (například ve Work Of Art), soul, zmíněný funk a R&B. A vedle piana, smyčců a dechů také spoustu elektroniky.
Pop-jazzový rámec nahrávce samozřejmě nechybí, celá moderní populární hudba přece koření v jazzu. Ale pokud by prodavač v obchodě s deskami hledal správnou přihrádku, kam Taller zařadit, měl by volit spíš tu s nápisem „současný pop“. Což vůbec není odsudek, Cullumovu popu nechybí muzikantská vytříbenost a hlavně dobrý vkus. I když pro jazzové puristy Taller nebude správný šálek čaje.
Abychom odpověděli na úvodní otázku: Se zcela původním materiálem albového rozsahu Jamie Cullum obstál. Melodických nápadů má na rozdávání, mnohé kompozice mají sílu evergreenů, i když zda se jimi stanou, samozřejmě ukáže až čas. Někomu by mohla vadit až přílišná žánrová pestrost, hraničící s roztříštěností koncepce, kdy se vedle sebe střídají elektronikou nesené groovy a klenuté „retro“ konstrukce. Vše však dokáže spojit Cullumovo charisma, které odkazuje podobné výtky do kategorie „ber nebo nech“.
Jamie Cullum - Taller
Pozn. Na albu spolupracovala dlouhá řada hudebníků, včetně Londýnského symfonického orchestru či smyčcového The Tippett Quartet, desítky sboristů a epizodních hostů. Bylo by kontraproduktivní vše přepisovat, podrobný seznam najdete třeba na serveru Discogs. Zde jen vybraná, frekventovanější jména:
Jamie Cullum – zpěv, klavír, elektrické piano, syntezátory, baskytara, kalimba, perkuse
Troy Miller – dirigent, varhany, syntezátory, bicí nástroje, kytara
Paul Stacey, Femi Towowo, Tom Varrall a další – kytary
Tom Richards – tenorový a barytonový saxofon
Rory Simmons, Tom Rees-Roberts – trubky
Nichol Thomson - trombon
Loz Garratt – kontrabas, baskytara
Brad Webb – bicí nástroje
a další
Label: Island Records, 2019
Související
-
Uloveno na síti speciál: 6 londýnských jazzových objevů, které byste měli slyšet
Tentokrát opustíme téma nejčerstvějších jazzových desek a v trochu větším časovém rozptylu se rozhlédneme po londýnské jazzové scéně. Zdá se nám totiž velmi inspirativní.
-
Jacob Collier – In My Room
Když začínajícímu muzikantovi vysekne poklonu samotný Pat Metheny a pomoc nabídne Quincy Jones, nepůjde o pouhou mediální bublinu. Jednadvacetiletý londýnský mladík...
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.