Tomáš Hobzek objevuje zákonitosti „nadpřirozené“ hudební komunikace

7. červen 2019

Devět let od vydání svého debutu Stick It Out přichází bubeník Tomáš Hobzek s novinkou Supernatural Phenomena. Nové album natočil se svým Tomáš Hobzek Quartetem, skupinou, kterou dále tvoří saxofonista Marcel Bárta, pianista Vít Křišťan a kontrabasista Tomáš Liška. Poslouchejte plnou verzi rozhovoru v květnovém Rozhovoru měsíce!

Zatímco album Stick It Out obsahovalo kromě Hobzkových skladeb jednu kompozici Tomáše Lišky a jednu od newyorského pianisty Dana Tepfera, který tehdy s českým bubeníkem spolupracoval, na novince se o autorství Tomáš Hobzek dělí s Marcelem Bártou. Nemělo přitom jít o čistě sólový projekt, ale o album kapely čtyř rovnoprávných hráčů. Nakonec do studia přinesl dvě úplně nové skladby a několik dalších, které už měla sestava prověřené z koncertů. Marcel Bárta přispěl třemi kompozicemi.

Podívejte se na klip k albu:

Hobzek nás v rozhovoru nechává nahlédnout do své autorské kuchyně: „Skládám nejraději u piana, mnohem radši než u počítače. Odmalička mě baví sedat si ke klavíru, hledat si melodie a psát písničky. Nemám žádný jasný cíl, ale baví mě zabývat se pianem a hledat melodie.“ A dodává, že si u klavíru potřeboval odpočinout od rekonstrukce domu a dalších manuálních činností.

Komunikace bez bariér

Třebaže jsou skladby na albu předem napsané, na koncertech se pochopitelně mění. „Baví mě, když se směr improvizace ve skladbě změní třeba čtyřikrát, a to jen v rámci mikrosekundy,“ líčí bubeník a dodává, že se se svými spoluhráči v kapele stále překvapuje a že právě proto jej hraní v toto Quartetu stále více baví.

„Teprve v poslední době jsme si začali uvědomovat, že v této sestavě nemáme žádné hudební komunikační problémy,“ tvrdí a dodává, že žádný z čtveřice hráčů nemá právo veta: „To je jeden z důvodů, proč jsme vůči sobě navzájem otevření.“

Do studia šla skupina připravena. Těsně před nahráváním měla totiž krátkou šňůru koncertů, během níž si hudebníci vyzkoušeli i nejnovější skladby připravené na desku. „Ve studiu nás nikdo neusměrňoval. Byl jsem rád, že nám vydavatel Petr Ostrouchov tolik důvěřuje, že to nechává zcela na nás. Točili jsme podle našeho uvážení, nechali jsme se sami sebou inspirovat, jako na koncertě,“ popisuje Hobzek atmosféru nahrávání.

Tomáš Hobzek a jeho kapela

I když album vychází pod jeho jménem, necítí se Hobzek jako sólista. „Jako bubeníka mě víc baví doprovázet,“ říká, „ztratil jsem touhu jakkoli vyčuhovat.“ V minulosti přitom měl období, kdy na bicí více než dnes cvičil sóla a techniku a když jeho energie „vystrkovala rohy“. Dnes je situace jiná: „Od určité chvíle se sice snažím s touto energií hrát, ale zjišťuji, že ji už nemám. Začínám se tedy více přesouvat do pozice, kdy mě baví nechat se inspirovat tím, co se děje v celé kapele, a vhodně doprovázet. I to však může samozřejmě vyústit v sólo.“

Elektronice nepřišel na chuť

V rozhovoru přijde řeč i na další aktivity Tomáše Hobzka včetně skupiny SoulMates, která nedávno vydala své druhé album Story Unfolds. Hobzek, který v triu SoulMates doprovází amerického varhaníka Briana Charetta a českého kytaristu Libora Šmoldase, přiznává, že s touto kapelou hraje velmi rád, ale četnost koncertů je závislá především na časových možnostech Briana Charetta. „Ten čas je omezený vždy jen na pár dní v roce,“ říká.

V závěru rozhovoru se vracíme k albu Supernatural Phenomena a ke skupině Tomáš Hobzek Quartet. Zatímco Vít Křišťan v ní střídá akustické piano s elektrickými klávesami a syntezátory a saxofonista Marcel Bárta používá také různé efekty, Tomáš Hobzek zůstává věrný akustickým bicím. „Elektronika nebo efekty mě u bicích nezaujaly, rád zůstávám akustický. Zvuk nepotřebuji měnit. Mám pocit, že akustická bicí souprava má nekonečné množství potenciálních zvuků a možností, jak na ni hrát. Nemám chuť na elektronické experimenty,“ uzavírá.

autor: Milan Tesař
Spustit audio

Související