Tomáš Liška hledá dokonalost na novém albu Holy Grail

14. říjen 2025

Do říjnového Rozhovoru měsíce jsme si pozvali basistu a skladatele Tomáše Lišku. Patří k nejvýraznějším osobnostem české jazzové scény, známý je však i svými projekty na pomezí jazzu, world music a klasiky a také účinkováním ve skupině Druhá tráva. Řeč byla hlavně o novém albu Holy Grail, které natočil se svým mezinárodním kvartetem Invisible World.

Na začátku rozhovoru Tomáš Liška vysvětluje, proč své nové album pojmenoval Holy Grail: „Napadla mě nějaká melodie a k ní rovnou verš Oh My Holy Grail, I’m Drifting. Nemohl jsem se toho zbavit… Potom jsme si nad tím sedli s Káťou García, zpěvačkou, která tu písničku ve finále nazpívala. A ona říká: Hele, Holy Grail, to je perfektní, pojďme s tím pokračovat.“ Když pak vybírali název alba, bylo to už bez většího přemýšlení.

I když album obsahuje pouze jednu zpívanou skladbu, Liška říká, že ačkoli je považován za jazzového hudebníka, má blízko k písničkářství: „Strašně rád poslouchám písničky. Jednoduché, obyčejné písničky…“ I jeho instrumentální skladby pak často mají písňový charakter s jasnou a nosnou melodií. Nové album podle něj navazuje na tento vývoj.

Spojení kultur

Kontrabasista album natočil se svou mezinárodní kapelou, jejíž název Invisible World je odvozen od Liškova debutového alba z roku 2009. Základní sestavu vedle něj tvoří hudebníci z Turecka (houslista Efe Turumtay), ze Srbska (akordeonista Nikola Zarić) a moravský bubeník Kamil Slezák. „Je to parta tří různých kultur, národností a náboženství,“ říká Liška a dodává, že právě jejich rozdílné tradice obohacují výsledný zvuk.

Tomáš Liška a skupina Invisible World

Originální na Liškově kapele není jen samotné nástrojové obsazení, ale například i styl bubenické hry Kamila Slezáka: „Používá místo velkého bubnu basový cajón, dále valchy, barely od piva, různá štěrchátka a tak dále. Jeho bicí souprava se vejde do běžného kufru.“ Právě tato hra na pomezí bicích a perkusí v kombinaci s akordeonem a houslemi dodává nahrávkám nové barvy a ornamenty.

Vedle zpěvačky Kateřiny García na albu hostuje také turecký virtuos Cenk Erdoğanem, hráč na bezpražcovou kytaru. Liška o něm říká: „V Turecku a po celém světě je velmi respektovaný. Má svůj osobitý styl hraní. Je to lahoda poslouchat jeho styl hry.“ A dodává, že spolu už dříve spolupracovali v projektu T.E.L.D. Jeho sólový part do skladby Golden Dew vznikl „na dálku“ – Erdoğan nahrál dvě verze, z nichž si Liška jednu vybral.

V závěru rozhovoru se Tomáš Liška vrací k názvu alba a rozvádí jeho symbolický význam: „Holy Grail pro mě představuje nějakou formu dokonalosti, kterou hledáme – nebo já hledám – na všech možných úrovních.“ Popisuje, že i při komponování potřebuje určitý klid a řád: „Když mám v pracovně ukrutný nepořádek, tak si to tam musím uklidit… a pak můžu v klidu psát.“

autor: Milan Tesař
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

Zmizelá osada

Koupit

Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.