Truffazova plavba filmovými soundtracky na novém albu
Švýcarský trumpetista nahrál album komerčně ambiciózní, mimořádně chytlavé, a přitom stále vkusné. S notoricky známými nápěvy z filmového Fantomase, Felliniho Silnice či z westernu Řeka bez návratu s Marylin Monroe dokázal na titulu Rollin‘ „otáčet“ s obvyklou vynalézavostí.
Album jazzových úprav titulkových motivů provařených pamětnických bijáků, co může být fádnějšího, řekl by skeptik. Když se ovšem do takového zadání pustí Erik Truffaz a pohraje si s nesmrtelnými melodiemi od Nina Roty, Ennia Morriconeho či Milese Davise, je o zábavu postaráno.
Truffaz si totiž v úpravách nebere servítky. A i když se občas neubrání sentimentu, dokáže předlohy zdravě přeorat. Z motivu krimikomedie Povedení strejcové (Les Tontons fingueurs, promítala se u nás také pod názvem Můj strýček gangster, 1963) klidně udělá výbušnou fusion záležitost s kvílící rockovou kytarou. Do ústřední melodie z filmů o Fantomasovi zase neváhá zakroutit knoflíky potenciometrů digitálních efektů a vyrobit trochu zábavných elektronických hluků.
I když třeba z trvalky One Silver Dollar (smuténka, kterou Marylin dojímala diváky v River Of No Return, 1954) naopak vytěžil tolik nostalgie, co se jí do posluchače vejde. Kýč, zdálo by se na první poslech. Kdyby ovšem balada nebyla tak procítěně a mistrovsky provedena. Ať už jde o protagonistovu plačtivou trubku, odzbrojující melancholii ve hlase francouzsko-alžírské zpěvačky a herečky Camélie Jordana (tahle dáma, ač povstala z pokleslé TV šou Nouvelle Star, francouzské obdoby Pop Idol, nemá jen hezkou tvář, ale opravdový talent šansoniérky) nebo podmanivou retro rytmiku.
Švýcarský trumpetista bývá často srovnáván s Milesem Davisem. Na Rollin‘ opět neváhal vyjít těmto lichotivým a zároveň riskantním příměrům neohroženě vstříc. Nad rozmlženým, elektronickými efekty zohýbaným elektrickým pianem Alexise Anérillese (známého mj. z doprovodné kapely písničkářky Sophie Hunger) uchopil i Milesovu spontánní melodii pro kriminální drama Výtah na popraviště (Ascenseur pour l’échafaud, 1958). A zní to, jako kdyby přenesl samotného tvůrce z jeho akustického období rovnou do éry fusion. Výsledek? Tajemný a napínavý.
Skladatelé Nino Rota (La Strada, Silnice, 1954) či Ennio Morricone (La Casse, Kořist, 1971) samozřejmě zaslouží úctu. To ovšem neznamená, že by Truffaz nedokázal podtrhnout dramatičnost kompozic elektrickým aranžmá s efektovanou kytarou Matthise Pascauda.
A propos, Pascaud. Jde o nadějného francouzského kytaristu, který už má na kontě tři profilová alba. Truffaz si umí mezi nastupujícími hráči výtečně vybrat osobnosti, které mu pomohou aktualizovat sound i rozdmýchat energii. Zatímco basista a koproducent Marcello Giuliani, dlouholetý Erikův souputník, jistí protagonistu důvěrnou znalostí jeho silných stránek a muzikantského jazyka.
Očima a ušima dítěte
Trumpetistovi slouží ke cti, že se do úprav trvalek ze soundtracků nepustil z nedostatku vlastních melodických nápadů, natož ze zištnosti. Šlo o objednávku festivalu v Angoulême. Padla na úrodnou půdu, protože Truffaz sám sebe označuje za filmového entuziastu a milovníka kinematografie.
Truffaz naznačil i důvod, proč lovil v té dávnější historii filmového umění a uchopil scénickou hudbu z opravdu pamětnických snímků. Umožnila mu vybavit si dětské vzpomínky, probudit dětskou fantazii a vytvořit autentickou „jazzovou poctu“ filmovým obrazům.
Nutným důsledkem různorodého materiálu a také pestrého přístupu k němu je jistá roztěkanost nejen stylů, ale také nálad. Od smutku přes dramatičnost po hudební humor. Truffaz ovšem patří k interpretům, kteří takový rozptyl utáhnou a sloučí do logické koncepce už jen díky osobitému soundu.
Album Rollin‘ jistě nelze co do významu srovnávat s trumpetistovými experimenty s hip hopem, elektronikou a etnickou hudbou. Jde spíše o dílko oddechové. Což ovšem vůbec není málo.
Erik Truffaz – Rollin‘
Erik Truffaz – trubka
Marcello Giuliani – baskytara, kontrabas
Alexis Anérilles – klávesové nástroje
Raphaël Chassin – bicí nástroje
Matthis Pascaud – kytara
Camélia Jordana – zpěv v písni One Silver Dollar
Sandrine Bonnaire – mluvené slovo ve skladbě César et Rosalie
Label: Blue Note, 2023
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.