Trumpetista Theo Croker poprvé v ČR: Šanghaj mi otevřela oči

V březnovém Jazz Profilu jsme se zaměřili na osobnost trumpetisty Theo Crokera, který brzy zavítá poprvé do České republiky. Nejvyšší čas se na jeho tvorbu podívat podrobněji. Kompletní profil poslouchejte ze záznamu!

Theodore Lee Croker (1985) začal na trubku hrát v 11 letech. Po střední škole se rozhodl pro studium na konzervatoři v Oberlinu. „Chtěl jsem, aby mě vedly aktivní jazzové legendy, a věděl jsem, že tam to bude možné,“ vzpomíná Croker. Vedle trumpetisty Donalda Byrda se tak dostal do péče saxofonisty Garyho Bartze, pozounisty Robina Eubankse nebo bubeníka Billyho Harta.

Na jaře roku 2006, to mu bylo dvacet, získal cenu Presserovy hudební nadace. Peníze z grantu investoval do své první studiové nahrávky, alba The Fundamentals, které natočil v New Yorku se svým sextetem. Oberlinskou konzervatoř Croker absolvoval v roce 2006, pokračoval v postgraduálním studiu a za dva roky přišel s další deskou. Tentokrát šlo o poctu jeho dědečkovi i tradičnímu jazzu, který ztělesňoval.

Theo Croker

Záhy po studiích se Theo Croker vydal na dobrodružnou, nečekanou, někdo by mohl říct i nejazzovou cestu ‒ do Šanghaje. Strávil tam takřka sedm let a čas ukázal, že to byl pobyt přínosný a z hlediska Crokerovy další kariéry zlomový zdroj inspirace. „Byla to skvělá příležitost naučit se jiné přístupy k hudbě. Vedle toho mi samotná zkušenost s životem v rozdílné kultuře otevřela mysl. Jídlo, jazyk, lidé. Paráda,“ říká Theo.

Hrál v rozličných, nejen jazzových formacích, přičichl k fusion, salse, afrobeatu, doprovázel čínské popové zpěváky, spolupracoval s DJi, ale i s různými big bandy. V jednom z nich natrefil na populární zpěvačku Dee Dee Bridgewater, když ji doprovázeli při její zastávce v rámci turné po světě. Dali se spolu do řeči, Theo jí podstrčil své demo nahrávky a Dee Dee vytušila jejich potenciál. V její produkci pak vzniklo Crokerovo nové album nazvané Afro Physicist.

Proměna jazzového puristy

Zatímco se v počátcích kariéry řadil mezi jazzové puristy, s albem Afro Physicist se Theo Croker vrátil do Spojených států oděn do eklektického hávu. „Šanghaj mi dala schopnost nemít obavy z toho, jakým žánrem je má hudba onálepkovaná a Dee Dee mi pak jako producentka pomohla nápady utřídit tak, aby přirozeně plynuly,“ dodává. Vedle Crokerových autorských skladeb deska Afro Physicist oprašuje i někdejší populární hity Michaela Jacksona, Jamese Moodyho nebo Stevieho Wondera.

Čtěte takéTheo Croker – Escape Velocity

Darkfunk, to je pojem, který v posledních letech zaujímá v Crokerově hudbě ústřední místo. Theo tak rád označuje svůj styl a stejné jméno dostala i jeho stálá kapela. Společně s ním ji tvoří saxofonisté Irwin Hall a Anthony Ware, hráč na klávesové nástroje Michael King, kytarista Ben Eunson, basista Eric Wheeler a bubeník Kassa Overall. Příchod Darkfunku zaznamenalo stejnojmenné EPíčko z roku 2015.

Crokerovu eklektickou duši ovlivnila v průběhu let řada zvučných jmen ‒ vedle jazzových legend a slavných současníků to byli i zástupci hiphopové a R&B scény: Stevie Wonder, trio Digable Planets, duo Outkast, Quincy Jones, Pharrell Williams a řada dalších. Není tedy překvapující, že Crokerova trubka zní i na současných populárních hiphopových nahrávkách. Takto třeba začíná deska rappera J. Colea z roku 2017 s názvem 4 Your Eyez Only.

Theo Croker

Ochutnávka na JazzFestuBrno

Ještě jedna formace, v níž je Croker v posledních letech aktivní, jistě stojí za zmínku. Jmenuje Spiritual Galaxy a jejím kapelníkem je někdejší italská acid jazzová hvězda, kytarista Nicola Conte. V dechové sekci kapely se Croker potkává se švédským saxofonistou a flétnistou Magnusem Lindgrenem, trombonistou Gianlucou Petrellou a altsaxofonistou Loganem Richardsonem.

Čtěte takéTheo Croker – Afro Physicist

Conte říká, že hrají kosmický afro-jazz a neskrývá inspiraci afrocentrickým přístupem, který byl v jazzu běžný v šedesátých a sedmdesátých letech minulého století. V případě Spiritual Galaxy jde ovšem spíše o svěží a docela uhlazený apel k tomu, aby lidé žili v porozumění, jednotě, lásce, míru a harmonickém spojení.

Kde se 33letý muzikant nachází na své cestě v roce 2019, těsně před vydáním svého pátého sólového alba, se můžete přesvědčit už brzy, 16. března na brněnském JazzFestu. Na koncertě nejspíš zazní i skladba nazvaná Subconscious Flirtations and Titillations, první ochutnávka z připravované desky, která je už k dispozici k poslechu.

Spustit audio

Související