Uloveno na síti: Jazzová výheň žhne i (v) září
Stačí si vybrat, zda se nechat osvěžit bouří, nebo ještě víc zatopit pod kotlem. Vítr ze severu přihnal drakary Moderních Vikingů Stephena Hendersona. Esperanza Spalding a Milton Nascimento zvou do brazilských tropů. Nebo se necháme vtáhnout Frankem Londonem do žhavě experimentujícího newyorského Downtownu?
Milton Nascimento & Esperanza Spalding – Milton + esperanza
Brazilská love story Esperanzy Spalding se začala rozvíjet loni. To když basistka a zpěvačka v Riu natočila protestsong Não Ao Marco Temporal na podporu iniciativy chránící práva původních obyvatel Amazonie a bojující za ochranu deštných pralesů. A pokračuje celým společným albem s legendárním brazilským zpěvákem, písničkářem a multiinstrumentalistou Miltonem Nascimentem, kterému byste díky jeho temperamentu a výkonu nehádali 81 let ani náhodou. Snad jen podle hlasu, je v něm totiž moudrost.
Dojde i na cover-verzi Beatles. Na členité písni A Day In The Life už si vylámal zuby kde kdo, ale těm dvěma se povedla. Zachovali původní dráždivý poměr chytlavosti a experimentu, a přitom uchopili píseň po svém.
Miguel Zenón – Golden City
Šestnácté kapelnické album Miguela Zenóna je bezesporu jeho nejambicióznějším. Rozmáchlou Golden City Suite vytvořil na objednávku SF Jazz Festivalu (koncertní premiéra proběhla v roce 2022) na téma domovského města akce. Zadání těžko mohlo být obsáhlejší, skladba měla zachycovat „inspiraci demografickým a politickým vývojem San Francisca od předkoloniálních časů až po současnou éru, které dominuje technika“.
Extrémně talentovaný Portorikánec usazený v NYC si nastudoval historii a pojal téma s ohromným vhledem: „Zahrnul jsem vše od časů domorodého osídlení, přes dobu, kdy město patřilo k Mexiku, zlatou horečku, vlny migrace z Asie…“ Nejlepší je, že při poslechu máte pocit, jak před vámi defilují epochy. Díky decentně vnořeným typickým hudebním prvkům a motivům, které přitom nenaruší celistvý, soudobý sound alba. Suita, zkomponovaná pro nonet a vedle Zenónova saxofonu kladoucí důraz na party trombonů, zaslouží přívlastky „výpravná“ a „strhující“.
Modern Vikings – Tales Of The Skald
Jak víme z historie, nájezdy vikingů nejen pustošily pobřeží Skotska, skandinávští nájezdníci také založily prosperující kolonie a později přispěli k rozvoji Ostrovů. Včetně toho folklorního, potažmo kulturního. Jistě i proto skotský skladatel a bubeník Stephen Henderson zvolil pro nové kvinteto název Modern Vikings a album nazval Příběhy skalda.
Koncepce propojení americké jazzové tradice se skotským folklorním odkazem a inspirace „přírodními krásami venkovského Skotska, historickými událostmi a mytologií“ kapelníkovi vyšla skvěle. Nápadité melodie jako by měl nahusto vetkané v látce svého kiltu.
Frank London – Brass Conspiracy
Frank London, jedna z nejvýraznějších postav experimentujícího Downtownu, slovutný spoluzakladatel stylotvorných Klezmatics, je zase krásně hyperaktivní. V červnu se na albu Spirit Stronger Than Blood, v obsazení tradičního akustického jazzového kvarteta a kvinteta, po svém vyznal Charlesi Mingusovi, Alici Coltrane a dalším, „kteří formovali mou hudebně-spirituální estetiku“. Neuplynulo mnoho vody v řece Hudson a živelný trumpetista je tu s dalším projektem.
Na labelu Tzadik kamaráda a někdejšího spoluhráče Johna Zorna nyní London vydává zase jiný parádní „tribute“. Tentokrát vzdává hold hudbě pro žestě a perkuse napříč odkazem neworleanských pouličních kutálek, ragtimu i latiny, ovšem nezapře ani letoru do budoucna zahleděného avantgardisty. Jen si poslechněme stěžejní desetiminutový experiment Dedication! A dojde i na svéráznou funkovou dechovku.
Patricia Brennan Septet – Breaking Stretch
V Mexiku narozená, v New Yorku působící vibrafonistka, hráčka na marimbu, skladatelka a improvizátorka roste do krásy. Doslova co se týče obsazení i invence. Debut Maquishti nahrála v roce 2018 jako sólový recitál. Pak materiál z něj experimentálně rozvedla na Maquishti Prismatic (2021) ve spolupráci s elektronickým hudebníkem. Následovala deska More Touch (2022) v obsazení kvarteta. A samozřejmě ne, že by aranžmá pro větší obsazení znamenalo větší kvalitu, nicméně Patricia je se septetem zase zajímavější interpretačně i autorsky.
„Chtěla jsem dotlačit hudbu i muzikanty téměř k bodu zlomu. Napsala jsem hudbu vytvářející iluzi šířky i těsnosti, jak s použitím technik orchestrace, tak hříček s rytmickou strukturou,“ vysvětlila Patricia skladatelské záměry. Výsledek zní pořádně temperamentně. Ani větší obsazení navíc neznamená, že by Patricia rezignovala na originální experimentování s elektronickou úpravou zvuku svých nástrojů.
Michael Cloud Duguay – Succeeder
Dopřejme si na závěr jeden interesantní nadžánrový přesah. Michael Cloud Duguay je kanadský písničkář s kořeny ve folku, country i indie rocku, jenže do jazzové škatulky patří také. Stejně jako jeho krajanka Joni Mitchell. Nebo Van Morrison, kterého Duguay uvádí jako jednoho z inspirátorů. Nepíše prostinké písničky, ale bohatě a zajímavě aranžované kompozice s řadou jazzových prvků a invenčních improvizovaných sól s důrazem na dechové nástroje. Nová deska se mu opravdu hodně povedla.
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.