Uloveno na síti: jazzové novinky pro náročnější kanoisty

22. srpen 2020

A to v jednom případě doslova, vždyť pianista Christian Sands se na nové desce ponořil do vody až po krk. Ani v měsíci výletů a koupališť nebude chybět nová muzika, třeba od Omara Sosy či Jona Hassella.

Christian Sands – Be Water

Americký pianista si vybral zdánlivě všední, ale vlastně zajímavou inspiraci. Vodu. „Element nutný k přežití, ale občas devastující“, se vší jeho „tekutostí a plasticitou“. Točil se svým stabilním triem, ale neváhal přizvat další zajímavé „plavce“, třeba saxofonistu Marcuse Stricklanda či kytaristu Marvina Sewella. A do jednoho kousku si napsal i smyčcový kvartet.

Těžko říci, jak do vodního světa zapadá přepracování rockové klasiky Can’t Find My Way Home z repertoáru Claptonovy a Winwoodovy superskupiny Blind Faith, ale oslí můstek přes potok se určitě najde. Výsledkem Christianova „ponoru“ je každopádně nápaditá, pohodová, byť dramatické pasáže nepostrádající deska, jako stvořená… ehm, třeba k vodě nebo na vodu. Tedy pro přemýšlivější plavce a posluchačsky náročnější kanoisty.

Omar Sosa & Stracho Temelkovski – Live In Seynod

Spolupráci kubánského klávesisty a ve Francii narozeného multiinstrumentalisty (kytaristy, mandolinisty, perkusisty, vokalisty) s makedonskými kořeny se podařilo zachytit na vystoupení v savojském Seynodu těsně před koronavirovou polízanicí. Sosa si souhru velmi pochvaluje, označuje ji za „nový zvukový kontinent“ a „rezonanci tradiční hudby Kuby i Balkánu s jazzem“. Půlhodinový koncertní snímek potvrzuje, že jde o spojení zajímavé a nevšední. Pokud to okolnosti dovolí, měli by se pánové začátkem příštího roku zase setkat na pódiích.

Jon Hassell – Seeing Through Sound (Pentimento Volume Two)

Zření prostřednictvím zvuku. Název alba neúnavného průzkumníka hranic mezi jazzem, ambientem, elektronikou, minimalismem a world music zní stejně tajemně jako samotná hudba. Ne nadarmo uvádí trumpetista tiskovou zprávu k desce citátem z Felliniho: „Poslouchejte, jako kdyby vám bylo sděleno tajemství.“

Seeing Through Sound je druhým albem cyklu, který v roce 2018 zahájil titul Listening To Pictures (Pentimento Volume One). A vidět skrz zvuk je stejně zábavné jako naslouchat obrazům. S trubkou, laptopem a spoustou invence Jon Hassell i ve svých třiaosmdesáti (!) letech stále nalézá nové, fascinující hudební cesty.

Tenderlonious – Tender In Lahore

Cesta na východ, na indický subkontinent, inspiruje jazzmany už po dekády. Také jeden z výrazných představitelů londýnského jazzového boomu, Ed „Tenderlonious“ Cawthorne, se nadchl pro hudbu i duchovno orientu. Konkrétně ho zaujala hudba pákistánské kapely Jaubi. Usmyslel si, že vyrazí do Láhaur a zkusí s ní něco natočit, i když ho před cestou zrazovala rodina, známí, a dokonce ambasáda.

Tenderlonious se odradit nedal, do Pákistánu vyrazil a navzdory „kulturním předsudkům“ a propagandě se setkal jen s přátelským přijetím, až extrémní pohostinností, pochopením (pisatel může potvrdit, měl z návštěvy Láhaur stejné pocity). A z nahrávání s Jaubi v láhaurských Riot Studios vzniklo EP, na kterém si „meditující“ Edova flétna či sopránový saxofon příkladně rozumí s orientálními nástroji a estetikou rág.

Rez Abbasi – Django-shift

Dopřejme si ještě jednu volnou asociaci na Pákistán. Kytarista Rez Abbasi, narozený v Karáčí, ovšem od čtyř let žijící v USA, u nás známý například z koncertů se zpěvačkou Kiran Ahluwalia, dostal od pořadatelů kalifornského Django Reinhardt Festivalu zajímavé zadání. Posunout stereotypní obrázek Djanga jako geniálního instrumentalisty a tvůrce „slovníku“ romské jazzové kytary k Djangovi – skladateli.

Abbasi se pustil do práce s vervou a udělal z pěti Djangových kompozic a dvou kusů, které Django výrazně připodobnil obrazu svému, zcela současnou muziku. Komplikovaně rytmizovanou a frázovanou, hranou často na bezpražcovou kytaru, v aranžmá funkčně využívajícím syntezátory a elektroniku. Nechybí ani odkazy na hudbu indického subkontinentu. Ostatně Django i Rez mají společné indoevropské kořeny, byť Djangovi předci odešli z domoviny o pár století dříve... Reinhardtova melodická nápaditost přitom zůstala zachována, úpravy Djangův skladatelský potenciál skutečně oslavují.

Tahle deska bude na síti celá k poslechu až 28. srpna. Ale už první ukázka stojí za poslech.

SHA3K – Winning Isn’t Everything, It Is The Only Thing!

Harfa není zrovna běžný jazzový nástroj, ze slavnějších hráčů asi vytane na mysli jen Edmar Castaneda, známý i z našich pódií. O to příjemnějším překvapením je trio SHA3K, vedené švédskou harfenistkou Stinou Hellberg Agbackovou, známou předtím i sólovými nahrávkami či projektem Trilobit. Křehký, zvonivý, ale občas také záměrně zkreslený zvuk harfy si tu překvapivě dobře rozumí i s hybnými, místy docela „ostrými“ groovy.

Netradiční je také harfenistčina inspirace, která se vůbec nedá označit za křehkou. Totiž „americký fotbal, výkony sportovních velikánů a myšlenka soutěže“. Přiznám se, že americký fotbal jde totálně mimo mě, ale tahle muzika je skvělá.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!

Vladimír Kroc, moderátor

Zločin na Zlenicích hradě

Zločin na Zlenicích hradě

Koupit

Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...