Uloveno na síti: Jazzové sady v plném květu

12. květen 2022

Tigran Hamasyan se vrhl na americké standardy, Kurt Rosenwinkel si po svém vyložil Chopina a Magic Malik vyrazil za inspirací domů, do Afriky. O základ úrody trvanlivého jazzového ovoce se není třeba obávat.

Tigran Hamasyan - StandArt

Když se natolik originální autor a hudebník čerpající z arménských tradic rozhodne natočit album amerických jazzových standardů z 20. až 50. let minulého století, je jasné, že nepůjde o všední záležitost. Tigran si na jazzovou klasiku, proslavenou velikány jako Charlie „Bird“ Parker, Dizzy Gillespie nebo Benny Goodman, udělal zcela vlastní názor. I když mu s interpretací přepracovaných témat pomáhají „rodilí mluvčí“ jako Joshua Redman nebo Ambrose Akinmusire.

Flora Purim – If You Will

Už jen fakt vydání nového studiového alba jedné z největších legend brazilské hudby a také fusion, původní členky kapely Return To Forever Chicka Corey, po více než patnáctileté pauze, by znamenal událost. Fenomenální zpěvačka si navíc k nedávným 80. narozeninám nadělila nahrávku mimořádně silných kompozic a hlavně, je stále v neuvěřitelné formě. Výraznou oporou jí samozřejmě zůstává manžel Airto Moreira, virtuózní perkusista a pamětník zrodu jazz rocku v sestavách Milese Davise.

Magic Malik Ka-Frobeat

Fúze jazzu, soudobých tanečních rytmů a afrobeatu není pouze výsadou londýnské klubové scény, daří se jí i ve Francii. Flétnista Magic Malik, občanským jménem Malik Mezzadri, má k téhle hudbě ideální předpoklady. Narodil se na Pobřeží slonoviny, absolvoval Marseille Conservatory a má za sebou krom hraní s francouzskými jazzmany také spolupráci s americkým saxofonistou Stevem Colemanem nebo malijskou zpěvačkou Oumou Sangare.

Jako kapelník se Malik prosadil se svým Magic Malik Orchestra, který založil v roce 2000. Nedávno ovšem uvedl do chodu další mnohohlavý projekt. Ka-Frobeat, jak název napovídá, míchá jazz s inspiracemi „od Fely Kutyho po tradiční hudbu Kamerunu“.

Kurt Rosenwinkel & Jean-Paul Brodbeck – The Chopin Project

Chopinovy kompozice pro jazzový kvartet s elektrickou kytarou? Ale ano, funguje to skvěle, přirozeně a zdánlivě snadno, i když šlo o pořádnou fušku: „Jazzová aranžmá klasických skladeb jsem dělal odjakživa, ale tentokrát šlo vážně o speciální práci, protože jsem musel naplnit představu Kurta Rosenwinkela o výsledném zvuku,“ svěřil se pianista Jean-Paul Brodbeck. A dodává: „Vybral jsem jenom takové melodie, které se dobře snášejí s jazzovým jazykem a ve kterých se můžeme přirozeně odpíchnout i k improvizaci.“

Rosenwinkel ani na chvíli nepochyboval o výsledku: „Miluju Chopina a od začátku jsem věděl, že právě úžasný muzikant Jean-Paul je tím pravým člověkem, který mi jeho kompozice dokáže zaranžovat.“ Také si nemůže vynachválit další spoluhráče, mladého švýcarského basistu Lukase Traxela a naopak ostříleného španělského bubenického veterána Jorge Rossyho.

Tord Gustavsen Trio - Opening

První dojem? Povznášející, klidná krása. O koncepci alba se dočteme, že na albu Opening norský pianista „odhaluje nový směr v unikátním triovém pátrání v oblasti skandinávských lidových nápěvů, gospelu, duchovních chvalozpěvů a jazzu“, ale nemusíme si z onoho mnohoznačného povídání nic dělat. K pochopení stačí zavřít oči a poslouchat.

Zcela prozaicky vyjádřeno, o posun ve zvuku tria se postaral také jeho nový člen, kontrabasista Steinar Raknes. „Jde o extrovertního basistu, který se rád ocitá v centru pozornosti, ale zároveň dokáže neuvěřitelně skromně doprovázet a podporovat ostatní hráče. Umí se neuvěřitelně rychle přepínat mezi rolemi sólisty, člena kolektivu a křoví,“ pochvaluje si pianista čerstvou posilu.

ELMA – Licentia poetica

Polská zpěvačka a improvizátorka Elma Kais si vybrala pro vůbec první vystoupení s americkým kytaristou Knoxem Chandlerem, japonským basistou Daigem Nakaiem a německým bubeníkem Klausem Kugelem, zachycené na albu Licentia poetica, skutečně originální myšlenkovou předlohu. Antickou poesii. Konkrétně Ovidiovy verše o Múzami daném, nepostižném vedení umělce „aniž jsem chtěl, má slova se řadila v rytmy“ atd., které lze snadno vztáhnout i na zrod improvizované hudby neboli kompozice v reálním čase.

V hudbě se ovšem zpěvačka obejde zcela bez veršů a slov. Jde tu o čiré vyjádření obsahu zvukem, „o vokalizaci, která má přece také narativní a emoční kvality“. Nadnárodní sestavě muzikantů se společné velké poetické zvukové dobrodružství líbilo tak moc, až se rozhodli původně „jen pro ten dnešní den“ zamýšlené spojení prodloužit v regulérní ansámbl ELMA.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.