Uloveno na síti: Jazzové sady v plném květu

12. květen 2022

Tigran Hamasyan se vrhl na americké standardy, Kurt Rosenwinkel si po svém vyložil Chopina a Magic Malik vyrazil za inspirací domů, do Afriky. O základ úrody trvanlivého jazzového ovoce se není třeba obávat.

Tigran Hamasyan - StandArt

Když se natolik originální autor a hudebník čerpající z arménských tradic rozhodne natočit album amerických jazzových standardů z 20. až 50. let minulého století, je jasné, že nepůjde o všední záležitost. Tigran si na jazzovou klasiku, proslavenou velikány jako Charlie „Bird“ Parker, Dizzy Gillespie nebo Benny Goodman, udělal zcela vlastní názor. I když mu s interpretací přepracovaných témat pomáhají „rodilí mluvčí“ jako Joshua Redman nebo Ambrose Akinmusire.

Flora Purim – If You Will

Už jen fakt vydání nového studiového alba jedné z největších legend brazilské hudby a také fusion, původní členky kapely Return To Forever Chicka Corey, po více než patnáctileté pauze, by znamenal událost. Fenomenální zpěvačka si navíc k nedávným 80. narozeninám nadělila nahrávku mimořádně silných kompozic a hlavně, je stále v neuvěřitelné formě. Výraznou oporou jí samozřejmě zůstává manžel Airto Moreira, virtuózní perkusista a pamětník zrodu jazz rocku v sestavách Milese Davise.

Magic Malik Ka-Frobeat

Fúze jazzu, soudobých tanečních rytmů a afrobeatu není pouze výsadou londýnské klubové scény, daří se jí i ve Francii. Flétnista Magic Malik, občanským jménem Malik Mezzadri, má k téhle hudbě ideální předpoklady. Narodil se na Pobřeží slonoviny, absolvoval Marseille Conservatory a má za sebou krom hraní s francouzskými jazzmany také spolupráci s americkým saxofonistou Stevem Colemanem nebo malijskou zpěvačkou Oumou Sangare.

Jako kapelník se Malik prosadil se svým Magic Malik Orchestra, který založil v roce 2000. Nedávno ovšem uvedl do chodu další mnohohlavý projekt. Ka-Frobeat, jak název napovídá, míchá jazz s inspiracemi „od Fely Kutyho po tradiční hudbu Kamerunu“.

Kurt Rosenwinkel & Jean-Paul Brodbeck – The Chopin Project

Chopinovy kompozice pro jazzový kvartet s elektrickou kytarou? Ale ano, funguje to skvěle, přirozeně a zdánlivě snadno, i když šlo o pořádnou fušku: „Jazzová aranžmá klasických skladeb jsem dělal odjakživa, ale tentokrát šlo vážně o speciální práci, protože jsem musel naplnit představu Kurta Rosenwinkela o výsledném zvuku,“ svěřil se pianista Jean-Paul Brodbeck. A dodává: „Vybral jsem jenom takové melodie, které se dobře snášejí s jazzovým jazykem a ve kterých se můžeme přirozeně odpíchnout i k improvizaci.“

Rosenwinkel ani na chvíli nepochyboval o výsledku: „Miluju Chopina a od začátku jsem věděl, že právě úžasný muzikant Jean-Paul je tím pravým člověkem, který mi jeho kompozice dokáže zaranžovat.“ Také si nemůže vynachválit další spoluhráče, mladého švýcarského basistu Lukase Traxela a naopak ostříleného španělského bubenického veterána Jorge Rossyho.

Tord Gustavsen Trio - Opening

První dojem? Povznášející, klidná krása. O koncepci alba se dočteme, že na albu Opening norský pianista „odhaluje nový směr v unikátním triovém pátrání v oblasti skandinávských lidových nápěvů, gospelu, duchovních chvalozpěvů a jazzu“, ale nemusíme si z onoho mnohoznačného povídání nic dělat. K pochopení stačí zavřít oči a poslouchat.

Zcela prozaicky vyjádřeno, o posun ve zvuku tria se postaral také jeho nový člen, kontrabasista Steinar Raknes. „Jde o extrovertního basistu, který se rád ocitá v centru pozornosti, ale zároveň dokáže neuvěřitelně skromně doprovázet a podporovat ostatní hráče. Umí se neuvěřitelně rychle přepínat mezi rolemi sólisty, člena kolektivu a křoví,“ pochvaluje si pianista čerstvou posilu.

ELMA – Licentia poetica

Polská zpěvačka a improvizátorka Elma Kais si vybrala pro vůbec první vystoupení s americkým kytaristou Knoxem Chandlerem, japonským basistou Daigem Nakaiem a německým bubeníkem Klausem Kugelem, zachycené na albu Licentia poetica, skutečně originální myšlenkovou předlohu. Antickou poesii. Konkrétně Ovidiovy verše o Múzami daném, nepostižném vedení umělce „aniž jsem chtěl, má slova se řadila v rytmy“ atd., které lze snadno vztáhnout i na zrod improvizované hudby neboli kompozice v reálním čase.

V hudbě se ovšem zpěvačka obejde zcela bez veršů a slov. Jde tu o čiré vyjádření obsahu zvukem, „o vokalizaci, která má přece také narativní a emoční kvality“. Nadnárodní sestavě muzikantů se společné velké poetické zvukové dobrodružství líbilo tak moc, až se rozhodli původně „jen pro ten dnešní den“ zamýšlené spojení prodloužit v regulérní ansámbl ELMA.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

Karel Klostermann Ze světa lesních samot

Ze světa lesních samot

Koupit

Román klasika české literatury zobrazuje dramatické změny poměrů na česko-bavorském pomezí v posledním čtvrtletí 19. století, kdy ustálený životní řád "světa lesních samot" narušila živelná katastrofa.