Uloveno na síti: Přeprška jazzových tipů na červen

30. květen 2025

Ať už venku prší nebo praží, jazzu se daří. Banjista Béla Fleck představuje další nezvyklou sestavu, Dickson & Familiar zkoumají zadumané krajiny synth-jazzového ambientu, Landæus Trio hraje ódu na svobodu a Pete McGuinness pestře bigbandově slaví.

Béla Fleck, Edmar Castañeda, Antonio Sanchez – BEATrio

Trio banjisty, hráče na harfu a bubeníka, toť vážně unikát. Navíc zní soudržně a „samozřejmě“, jako kdyby šlo o ověřené obsazení. Navíc se pánům podařil výstižný více-smyslný název projektu, napovídající hudební koncepci alba.

„Propojuji se s lidmi prostřednictvím rytmu,“ vysvětlil Fleck ke slovu „beat“. Pochopitelně jde o spojení iniciál jmen Béla, Edmar, Antonio a slova Trio. Ale můžeme název brát i ve smyslu „be a trio“, „být, stát se triem“. Sestava vznikla spontánně z dua Fleck & Castañeda přizváním Sancheze během koncertní pocty Zakirovi Hussainovi. Jak to bude hrát BEATriu naživo, se můžeme přesvědčit 15. července v pražském Divadle Hybernia.

Dickson & Familiar – All The Light Of Our Sphere

Je jasné, co si představit pod pojmem synthpopové duo. Ale co synthjazzové? Glenn Dickson a Bob Familiar představují muzikantsky i zvukově vytříbené, vůbec ne prvoplánové, přesto posluchačsky přístupné spojení klarinetu a syntezátorů.

Spojení tak zajímavých osobností asi nemohlo dopadnout nezajímavě. Glenn Dickson v minulosti hrával na dřeva například avantgardní podobu klezmeru střihnutého jazzem, vedl kapelu Naftule’s Dream, experimentoval s mikrotonální hudbou, spolupracoval se Zornovým labelem Tzadik. Klávesista Bob Familar zase maloval potemnělé zvukové krajiny v rockových kapelách The Dark či Death In Venice, později se ponořil do ambientní hudby. Právě v sofistikovaném ambientu a volné improvizaci se ti dva šťastně potkali.

Landæus Trio - Resilience

Respektovaný švédský pianista Mathias Landæus věnoval nové album „bojovníkům za svobodu“. K tomu zvolil stejně svobodnou koncepci.

„Ne, že by hudba byla čistě free v obvyklé jazzové terminologii. Je ovšem svobodná v tom, jak volně jako kolektiv přistupujeme ke skladbám, jak si přehazujeme role. Improvizace je hluboce lidská aktivita. Schopnost propojit a využít naše vědomí v něčem, co lidstvo v současnosti potřebuje kultivovat. A hraní s Cornelií a Johnnym je navíc čistá rozkoš,“ pochvaluje si pianista souhru s dánskou bubenicí Cornelií Nilsson a finským basistou Johnnym Åmanem.

Ancient Psychic Triple Hyper Octopus – Put Emojis On My Grave

Soudě podle názvu projektu i alba – poněkud potrhlá záležitost. Ale nenechejme se splést. Trojice uznávaných londýnských hudebníků, trumpetista a producent Alex Bonney (s produkčními kredity u ECM), bubeník a perkusista Will Glaser (Kit Downes, Yazz Ahmed...) a „elektronik“ Isambard Khroustaliov (vlastním jménem Sam Britton, skladatel a zvukový umělec s doktorátem z elektronické hudby) pojala improvizační album jako meditaci na vůbec ne banální téma. I když humor tu nechybí:

„Částečně jde o meditaci o AI, technologii, která může být pomocí i hrozivou zhoubou lidstva, v době, kdy zjistíme, že je příliš pozdě. V hudbě se vyhýbáme kompozici, místo toho se snažíme vstřebat jazyk vážných poruch AI. Ale také se pokoušíme představit si, jak by AI mohla pozitivně přispět ke tvůrčímu procesu.“

The Pete McGuinness Jazz Orchestra – Mixed Bag

„Někteří kapelníci preferují alba konzistentní, s jednotnou koncepcí. Jenže pro mě je různorodost kořením života,“ děl Pete McGuinnes. A dodal: „Co je vlastně dnešní jazz? Ohromná spousta stylů, žánrů a cest.“ Odtud název Mixed Bag – i pestrá oslava dvaceti let existence jednoho z předních newyorských big bandů.

Mimochodem, za pianem se tu střídají Mike Holober, sám uznávaný bandleader, a hostující majitel Grammy Bill Charlap. Když hraje Charlap, Holober vypomůže s taktovkou.

Scandinavian Art Ensemble with Tomasz Stańko - The Copenhagen Session Vol. 1

V Uloveno se obvykle nezabývám archivními snímky, protože těch aktuálních je nepřeberně. Ale tahle deska stojí za výjimku. V roce 2016 byl Tomas Sztańko pozván jako lektor na Jazz Danmark’s Summer Sessions v Kodani. Při té příležitosti sestavil ansámbl převážně skandinávských hudebníků a pořídil nahrávku, která se dočkala publikování až nyní.

„Přinesl energii, která způsobila, že jsme hráli lépe než kdy jindy,“ vzpomíná dánský kontrabasista Richard Andersson. Na legendárního polského trumpetistu si můžeme zavzpomínat s ním. A těšit se ještě na Vol. 2 dosud nevydaných kodaňských snímků.

Spustit audio

Mohlo by vás zajímat