Uloveno na síti: Říjnová nadílka plná jazzu

10. říjen 2024

Říjnová nadílka nových alb začíná akcelerovat k vánočním svátkům, bobtná a roste. Tentokrát je zvláště těžké vybrat jen šest tipů, ale experimentující Bill Frisell, world jazzoví Jaubi či držitelka Grammy Kris Davis jistě nezklamou.

Bill Frisell – Breaking The Shell

Ikonický americký kytarový eklektik pokračuje v avantgardnější části svojí tvorby. Za tím účelem se dal dohromady s krajanem, legendárním bubeníkem Andrewem Cyrillem (neuvěřitelných metuzalémských 84 let a energie má slyšitelně na rozdávání), a také s o dvě generace mladším britským klávesistou Kitem Downesem.

Což o to, improvising je nadgenerační řeč. Nicméně cílem bylo vytvořit nezvyklé obsazení a Downes tudíž sedl… za chrámové píšťalové varhany. Točilo se v kostele Sv. Lukáše v polích na Manhattanu. Sound tria působí až hrozivě monumentálně i velebně zároveň. Improvizace plné nápaditých experimentů s tzv. „disonancí“, interferencemi nečekaných zvuků a fragmenty melodií jsou náladotvorné tak, že se noří přímo do podvědomí.

Jaubi – A Sound Heart

Před časem zužitkoval Ed „Tenderlonious“ Cawthorne výlet do Pákistánu za kapelou Jaubi na EP Tender In Lahore (Uloveno 8/2020). Jaubi tím dost pomohl k mezinárodnímu zviditelnění. Následovaly tituly Nafs At Peace (2021) a EABS meets Jaubi – In Search Of A Better Tomorrow (2023). Novinka A Sound Heart dotahuje orientálně-londýnskou world jazzovou fúzi k ještě dokonalejší provázanosti.

Ty tam jsou někdejší volné meditace. Hudba tvoří promyšlený a prokomponovaný celek, mnohdy dosti dramatický, čerpající inspiraci třeba i z jazzrocku a hledačství jazzových „mystiků“ 60. a 70. let. Nemluvě o vlivech prozrazených dedikacemi Lahori Blues (Blues For Shorter) a Mingusderstood (Blues For Mingus). Kouzlo rytmů a melodických postupů indického subkontinentu přitom nezmizelo. A ano, opět tu s chutí hostuje i Tenderlonious.

Blåly – Nystalgi

Dánské trio Blåly založila pianistka Barbara Fiig s bubeníkem Timonem Maternem a kontrabasistou Johanem Kjærem Houverem, se kterými se zná už ze studií. Spolupráci s nimi označuje za „komunitní, vycházející z hudební poetiky, jazzu, folklóru, severských i klasických tradic“.

Cílem tria pak je podle Fiig rozvíjet „transformativní a léčebnou sílu hudby, sdílet pocity bezpečí, naděje a pohled do vlastního nitra“. Jako hlavní témata uvádí pianistka „mateřství, duševní zdraví, katarzi“. Opravdu, nahrávka působí konejšivě. A přitom i přemýšlivě, nikoliv jako mělká idyla.

Kris Davis Trio – Run The Gauntlet

Dopřejme si ještě jedno klavírní trio, vedené kanadskou, v New Yorku působící virtuózkou Kris Davis. Ta se rozhodla složit poklonu šesti výjimečným hráčkám na piano a autorkám Geri Allen, Carle Bley, Marilyn Crispell, Angelice Sanchez, Sylvii Courvoisier a Renee Rosnes. Ovšem nikoliv nějak jednoduše, cover-verzemi či variacemi jejich skladeb. Ve zcela autorských avantgardně laděných kompozicích se snaží vystihnout „jejich cesty různými výzvami, které jazzový svět před tyto ženy kladl“.

Scarla O'Horror – Semiconductor Taxidermy For The Masses

Propojování elektroniky a free jazzu nabízí nedozírné obzory zvukových krajin. O jejich objevování se snaží i britské kvarteto Scarla O'Horror na svém druhém albu.

„Nahrávka vznikla z našich pokusů zjistit, jak budou Isambardovy (míněn je člen kvarteta Isambard Khroustaliov) robotické syntezátory reagovat na různé nástroje. Ve studiu měla elektronika přístup ke všemu, co hráli instrumentalisté. A výstupy syntezátorů se v reálném čase vracely zpět k improvizujícím hráčům,“ vysvětlil dobrodružnou koncepci bubeník Tim Giles.

Záměrem je tu „vytvořit jazz pro 21. století“, přičemž přiznány jsou i vzory z minulosti Sun Ra nebo Albert Ayler. Lidská část kapely ovšem nebere věc zase tak vážně. Se smyslem pro humor se označuje za „freejazzového Frankensteina“.

Maya Belsitzman & Uriel Herman - Pauses in Shades

Izraelský pianista Uriel Herman už u nás hrál opakovaně. Třeba na trutnovském Jazzinci s kvartem i v duu Urielem Weinbergerem. Nebo v Praze s Itamararem Borochovem. Nemusíme ho tudíž představovat. Violoncellistka a skladatelka Maya Belsitzman také patří k významným osobnostem povstalým z levantské scény, ať už jako autorka a producentka hudby pro film a divadlo nebo sidewoman trumpetisty Avishaie Cohena či zpěvačky Noy (Achinoam Nini).

Spolu se ti dva znají od dětství, kdy se potkávali jako interpreti klasické hudby. Teprve ve dvacátých letech se ale znovu spojili jako duo. Na albu Pauses In Shades propojují „uhrančivé melodie blízkovýchodního folklóru a tenzi free jazzu“, improvizaci s písňovými strukturami. S touhou, jak sami říkají, „vnést trochu světla do temného období, které zrovna prožíváme“.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.