Uloveno na síti: Samý dobrý jazz, žádný apríl

9. duben 2022

Gerald Clayton s Charlesem Lloydem vyzívají k míru, Mark Turner se vrací z hvězd na zem a Andrea Motis si poradí s Babylonem jazyků. Dubnový jazzový rozpuk připomíná pestrost rozkvetlých zahrádek.

Gerald Clayton – Bells On Sand

Album Bells On Sand je stejně povznášející jako aktuální. Pianista a skladatel na něm komunikuje s hudebníky různých generací, včetně otce – basisty Johna Claytona. A v koncepci se snaží o hlubší, filosofický pohled na současnost:

„Doufám, že tyto hudební odrazy inspirují posluchače k návratu k našemu odkazu – písním, příběhům, ideálům, a přesvědčí je, že ční nad povrchem stále se měnící krajiny… Že se můžeme poučit z minulosti a žít současností tak, abychom posloužili budoucnosti.“

K nejsilnějším momentům desky pak patří Claytonovo duo s jedním z jeho mentorů, Charlesem Lloydem. Více než symbolicky pojmenované Invocation For Peace.

Mark Turner – Return From The Stars

Americký saxofonista, který se svým nahlížením na hudbu velmi dobře vyjímá v „evropském“ katalogu ECM, si jako inspiraci titulní kompozice vybral neveselý Lemův sci-fi román Návrat z hvězd. Turner ostatně patří ke známým příznivcům vědecké fantastiky. Aranžmá pro kvarteto bez harmonického nástroje působí náladotvorně, plně a detailně promyšleně… Jenže to prý je právě omyl a kouzlo celého projektu.

„Můj způsob komponování je takový, že píšu, jak muzikanti hrají. Nerad jim o kompozicích příliš mnoho prozrazuji, protože jsem konkrétní hráče vybral kvůli jejich stylu. Vím, že si svoje místo v hudbě vyberou správně podle sebe,“ prozradil Turner.

Spoluhráče pochopitelně výborně zná. S basistou Joem Martinem spolupracuje od roku 1995. Bubeníka Jonathana Pinsona potkal, když hrál s Giladem Hekselmanem. A jako sideman v Jason Palmer Quartet hrál Turner už před dekádou, nyní mu trumpetista služby oplácí.

Markus Stockhausen, Vangelis Katsoulis, Arild Andersen – Across Mountains

Nadnárodní projekt německého trumpetisty Markuse Stockhausena (který se dávno zbavil přídomku „syna slavného skladatele“), řeckého klávesisty Vangelise Katsoulise a norského basisty Arilda Andersena skutečně snadno evokuje snové nálady. Třeba právě pomalé vznášení se nad vznešenými horskými pásmy.

Ona hypnotičnost a pocit „duchovního cestování“ povstala z faktu, že také hudba vznikala v době, kdy se dalo cestovat pouze ve fantazii. Album se točilo na dálku, v domácích studiích v Erftstadtu, Athénách a Oslu. Přesto vyniká komunikativností a propojeností hudebníků.

Andrea Motis – Loopholes

Španělská zpěvačka, trumpetistka a skladatelka na novince nejen interpretuje texty v rodné katalánštině, španělštině, portugalštině, angličtině a němčině, ale stejně kosmopolitně přepestrý je i její hudební jazyk. S ladnou elegancí se v něm prolíná latinskoamerická tradice, funk, fusion, středomořský folklór i soul a R&B.

V aranžmá pak Andrea neváhá využít schopnosti rakouského multiinstrumentalisty Christopha Mallingera hrát na housle, mandolínu i kytaru. K bicím nástrojům usedl hvězdný americký hudebník Gregory Hutchinson, se kterým proplétá polyrytmické tapiserie brazilský čaroděj s perkusemi Zé Luis Nascimento. Atd. Okouzlující kaleidoskop.

Will Glaser – Climbing In Circles Pt. 4

Na předchozích albech projektu Climbing in Circles držel britský bubeník Will Glaser (se zápisem u Zornova labelu Tzadik jako člen Spike Orchestra, sideman ostrovních jazzových es i nadžánrový hráč s hip hopovými a alternativně rockovými zkušenostmi) svoji převážně improvizovanou hudbu v akustických mezích. Tentokrát se však rozhodl využít i elektroniku a možnosti nahrávacího studia. Ovšem i technickou stránku podřídil filosofii „kompozice v reálném čase“, mašinky a editace tu žijí vlastním životem.

„Abychom udrželi improvising v srdci desky, šli jsme do studia, aniž bychom připravovali jakýkoliv materiál předem. Proměnili jsme v improvizaci celý nahrávací proces,“ vysvětlil protagonista.

Album vychází až 29. dubna, zatím lze slyšet jen několik snímků. Ale věřte, že kompletní nahrávka na předběžném novinářském náslechu působí konzistentně, nápaditě, těžko tu rozlišovat „psané“ od „improvizovaného“. A přitom neztrácí překvapivost zvratů a nečekaných odboček z objevné zvukové cesty.

Roxy Coss – Disparate Parts

Saxofonistka, skladatelka a aktivistka (zakladatelka organizace Women In Jazz, usilující o rovné příležitosti všech pohlaví v oboru) postavila do centra nového alba čtyřvětou suitu The Body – The Mind – The Heart – The Spirit, ve které se snaží hudebními prostředky vyjádřit „různé aspekty lidské bytosti a jak je můžeme rozčlenit“.

Tím ovšem koncepci alba nevyčerpala, ono „rozčlenění“ vztáhla i na spoluhráče. „Tohle je první z mých alb, kde dávám autorský prostor také ostatním členům kapely. Protože každý z nich tvoří jedinečnou část celku, jehož spojením vzniká něco více než jen součet jednotlivých částí.“

Alf Carlsson / Jiří Kotača Quartet – Focused Voice

Není sice zvykem upozorňovat v Uloveno na jednotlivosti, věříme, že jazzové příznivce zajímají spíše albové formáty, ale dopřejme si na závěr „bonus“. Pandemií opožděná práce na druhém albu kapely švédského kytaristy a moravského trumpetisty konečně přinesla první výsledek. Melodicky nápaditý, náladotvorný singl Focused Voice.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.