Víkend s Milanem Munclingerem

Milan Munclinger předvídal trend tzv. historicky poučené interpretace mnoho let dopředu.  Vysíláme na D-dur 16. a 17. září 8:00-12:00.  Připravila Jana Vašatová.

Milan Munclinger, kterému jsou věnovány dva víkendové programy na stanici Český rozhlas D-dur, se narodil v Košicích 3. července 1923. Otec byl operní pěvec a režisér Josef František Munclinger, matka pak polská herečka, spoluzakladatelka Slovenského národního divadla.  Milan Munclinger studoval v Praze na konzervatoři a na Akademii múzických umění: hru na flétnu, dirigování a skladbu. A souběžně na Karlově univerzitě hudební vědu, estetiku, filozofii a orientalistiku.

Ve 40. letech působil jako asistent Václava Talicha u Českého komorního orchestru. Tam také potkal svou budoucí ženu, cembalistku Viktorii Švihlíkovou, která u Talicha studovala komorní hudbu. Oba zajímalo studium staré hudby a její autentické interpretace. Roku 1951 založili komorní soubor Ars rediviva – svým zaměřením průkopnický ansámbl nejen u nás, ale i v měřítku poválečné Evropy. Jako umělecký poradce spolupracoval se souborem několik let i Václav Talich a jeho členy byli přední hráči České filharmonie a dalších předních pražských orchestrů.

Za všechny uvedu alespoň některé – hornisté Miroslav Štefek a Rudolf Beránek, hobojisté Stanislav Duchoň, Jiří Mihule a Jaroslav Chvapil, fagotisté Karel Bidlo a František Herman, houslista Václav Snítil, violoncellisté František Sláma a Ladislav Pospíšil , violista Karel Špelina, flétnisté Géza Novák, František Čech, Jaroslav Josífko a Jiří Válek, kontrabasista František Pošta a mnozí další; k souboru podle potřeb partitur přistupovala totiž z ČF kompletní skupina smyčců v čele se svými vedoucími hráči a skupina dechových nástrojů. 

Milan Munclinger se věnoval hlavně renesanční a barokní hudbě , stranou jeho zájmu nebyla ani hudba klasická a hudba 20. století, nebo i jazz. Jako dirigent se uplatňoval u několika těles, spolupracoval s orchestrem Československého rozhlasu, Pražským komorním orchestrem, Komorním orchestrem Bohuslava Martinů, Musici de Praga aj. Vedle proslulého souboru Ars rediviva založil Munclingerovo dechové kvarteto.

Stal se spoluzakladatelem české Společnosti pro starou hudbu a organizace Hudební mládeže, učil na konzervatoři, vystupoval na mezinárodních symposiích věnovaných editaci a interpretaci předklasických skladeb. Býval porotcem mezinárodních soutěží, lektorem interpretačních kurzů v Bayreuthu. a pravidelně vyučoval na francouzské akademii jednoho z nejvýznamnějších flétnistů 20.století Jean-Pierre Rampala v Nice. S Rampalem se spřátelili na celý život a spolupracovali na mnoha ceněných nahrávkách. Mnohé v pořadu zazní, stejně jako rozhlasový doklad o jiném celoživotním přátelství, se spolužákem od Václava Talicha, Charlesem Mackerrasem.

Milan Munclinger vždycky mluvil bez papíru, z hlavy. Ovšem s hodinkami na stole před sebou a dokázal hovořit málem na vteřinu přesně tak dlouho, kolik bylo potřeba vzhledem k ukázkám, které se měly do pořadu vejít. Skoro vůbec se nemuselo stříhat… Vždycky jsem ho obdivovala, když jsme u něho doma v Plavecké ulici na Praze 2 natáčeli průvodní slovo k pořadům Gramoolymp, kde prezentoval nahrávky sobě milé a u nás v té době většinou nedostupné. Nepamatuji se ale, že by kdy vybral nějakou nahrávku z mnoha svých. A že by byl mohl. V pořadu je ale uslyšíme:  Bachovy Braniborské koncerty a Umění fugy, i část Händlovy Hudby k ohňostroji. Jsou to snímky, které předběhly svou dobu, stejně jako ji předběhl Milan Munclinger.

Vysíláme 16. a 17. září 08:00-12:00

Spustit audio