Vincent Peirani medituje nad plynutím času
Nové album Time Reflections francouzského akordeonisty Vincenta Peiraniho, natočené pro změnu s „elektrickým“ projektem Living Being, je a zároveň není koncepční. Má obstát jako epický celek i rozkouskované na jednotlivé skladby. Což má hlubší symboliku.
„Chtěl jsem vytvořit takový druh hudební architektury, kde má každý kus svoje vlastní místo, ale dohromady vytvářejí průchod časem – paměť, pohyb, reflexi,“ popsal Peirani myšlenkovou koncepci, kterou si pro přípravu repertoáru zadal.
Zároveň označil jako stěžejní část desky třívětou suitu Clessidra – Better Days – Inner Pulse a rovnou vysvětlil i onu symboliku celku a jeho částí:
„Clessidra zkoumá dualitu času. Čas můžeme vnímat jako neúprosně, jednosměrně plynoucí proud, i jako subjektivní zastavení, okamžiky reflexe uprostřed neustálého toku. Nápad na Better Days se vynořil na začátku covidových lockdownů, jako kontrast syrových emocí a naděje, tiché modlitby za uzdravení. Inner Pulse zase sleduje napětí mezi vnitřním klidem a chaotičností.“
Další skladby už souvisejí s „časovou“ koncepcí volněji. Například kus Physical Attraction ve smyslném rytmu reggae je podle autora docela přímočaře inspirován tanečním stylem voguing, oslavujícím svobodu a sebevyjádření. A také prostě… tělesnou přitažlivostí. Zároveň však nejde jen o „povrchní“ téma. Peirani myslel také na proměny vnímání svobody, genderu, kulturních projevů v toku času, v posunu od tradice k modernosti.
Skladbu L.L. zase inspiroval beninský kytarista Lionel Loueke a jeho pohrávání s rytmy a dynamikou – a tak mu ji Peirani prostě dedikoval.
Ostatně zajímavých vlivů a inspirátorů uvádí akordeonista víc. Ve velebné závěrečné skladbě Phantom Resonanz se pokusil spojit polyfonii zásadního představitele franko-vlámské školy a autora madrigalů Cipriana de Rore (c.1515-1565) s introspektivním komponováním a improvizací německého pianisty a svého občasného spoluhráče Michaela Wollnyho (se kterým natočil alba Thrill Box a Tandem).
V Nach e Vlado se zase Peirani vydal za inspirací na Balkán. Což mu ovšem nebrání z ničeho nic, z taktu na takt, přeskočit k cajunu – a zase zpět.
Zdánlivě odjinud pak je Bremain Suite, odrážející Peiraniho zálibu v někdy až škodolibých cover-verzích. Promíchal tu motivy Under Pressure (hitové spolupráce Davida Bowieho a Queen), Glory Box (od Portishead) a klasický zatěžkaný riff „klasiky“ I Want You (od Beatles). Čímž opět dostal do nahrávky motiv plynutí času: Původní verze skladeb pocházejí z let 1981, 1994 resp. 1969.
Jak tuhle překvapivě pohromadě držící koláž hudby různých dekád Peirani vysvětlil? „Jde o gesto otevřenosti, překřížení kolektivní paměti, za účelem snazšího nalézání nových cest.“
Rovnováha uprostřed změn
Vytratila se v té různorodé směsce inspirací původně navozená koncepce? Podle Peiraniho slov nikoliv, právě naopak: „Všechno tohle dohromady, Time Reflections, jsou cestou napříč pamětí, pohybem a nadějí. Výzvou k přijetí složitosti času a nelezení rovnováhy uprostřed změn.“
Při poslechu alba od A do Z to dává smyl. Poťouchle a „mnohoznačně“ by se dala konstatovat banalita, že v čase se přece stává všelicos. Což ovšem neznamená, že bych chtěl kvalitní muziku shazovat. Že akordeonista zároveň dodržel i předsevzetí, aby jednotlivé kusy fungovaly také samostatně, vytrženy z kontextu, je dle výše uvedeného nasnadě.
K naplnění svých „meditací o plynoucím času“, po albech s Jokers a Les Égarés, přizval Peirani tentokrát do studia svůj projekt Living Being. Pro dosud nezměněnou sestavu jde o čtvrté album.
Volba to byla slyšitelně logická. Obsazení kvinteta mu umožňuje patřičnou pestrost zvukových obrazů, ke které koncepce vybízí. Jemnější nuance než „nátlakoví“ Jokers, ale zároveň větší dramatičnost a razantnější výraz než subtilní akustičtí Les Égarés. Prohazování projektů a ovlivňování se s různými – ovšem dlouhodobými – spoluhráči pomáhá Peiranimu jak neopakovat se, tak těžit z dlouholeté sehranosti.
O virtuozitě každého člena pětice, a hlavně o vyváženosti a funkčnosti precizně vystavěných aranžmá, se asi není třeba zmiňovat. Peirani přece patří k těm skladatelům, jak sám naznačil v úvodním citátu, kteří vnímají hudbu jako svého druhu architekturu.
Vincent Peirani / Living Being IV – Time Reflections
Vincent Peirani – akordeon
Émile Parisien – saxofon
Tony Paeleman – klávesové nástroje
Julien Herné – baskytara
Yoann Serran – bicí nástroje
Label: ACT Music, 2025
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka