Arvoles: Avishai Cohen v nové sestavě
Po výjimečně popjazzovém albu 1970 (2017), v jehož názvu letos devětačtyřicetiletý izraelský basista Avishai Cohen připomněl rok svého narození, se na novince Arvoles vrací k akustickému zvuku i jazzovým kořenům. V novém obsazení svého tria se už zase obešel bez baskytary a také mikrofonu, i když nutno dodat, že jinak nezpívá vůbec špatně.
Vedle bubeníka Noama Davida představuje důležitou posilu ázerbájdžánský pianista Elchin Shirinov, který byl v posledních letech v těsném kontaktu s polskou i britskou jazzovou scénou a za schopnost citlivé orchestrace mu složil poklonu i Brad Mehldau. V polovině z deseti nahrávek, jež vznikly během předjaří ve studiu Nilento nedaleko Göteborgu, trio doplnili dva Švédové, flétnista Anders Hagberg a trombonista Björn Samuelsson, kteří tak rozšířili možnosti aranžmá, především však jejich „parketu“ představuje jazzový mainstream v dobrém slova smyslu.
Album nabízí převážně původní kompozice, jen titulní baladická Arvoles představuje adaptaci lidové písně sefardských Židů, kteří zabydleli oblast Středomoří. Její název pochází z ladina, hovorového jazyka Sefardů, a v češtině znamená Stromy, jež nelze přehlédnout ani na akvarelu ilustrujícím líc obalu, kterým svému synovi přispěla výtvarně nadaná matka Ora.
Jazz má přesahy k vážné hudbě, ale nechybějí zde ani postbopová východiska, polyrytmy afrokubánské střídají blízkovýchodní. Atmosféře se dost možná nejvíc vymyká New York 90’s s důraznými, téměř rockovými bicími. Cohenova technika je opět brilantní, stačí namátkou zmínit sólo hrané smyčcem v energické Face Me. Vedle výrazných rytmických motivů (Simonero či právě Face Me) se vesměs nevytrácejí ani silné melodie.
Album Arvoles vnímá Avishai Cohen jako své doposud nejlepší, což je pohled vlastní mnoha hudebníkům napříč různými žánry. S tímto tvrzením lze samozřejmě polemizovat, na tento post aspirují další desky v čele s průlomovou Colors (2000), důležité však každopádně je, že není slabé ani průměrné. Zachovává hodně vysokou úroveň a představuje nejenom vizitku excelentního kontrabasisty, ale také skladatele, jehož imaginace si už stačili všimnout také filmaři, což potvrzuje soundtrack k francouzské komedii Dokud nás svatba nerozdělí (2017).
Avishai Cohen v Praze znovu vystoupí 8. 11. 2019, kdy zahraje spolu se SOČR ve Foru Karlín.
Avishai Cohen – Arvoles
Avishai Cohen – kontrabas
Noam David – bicí
Anders Hagberg – flétna (1, 4, 6, 9 & 10)
Björn Samuelsson – trombón (1, 4, 6, 9 & 10)
Elchin Shirinov – piano
Label: Razdaz Recordz, 2019
avishaicohen.com
Související
-
Avishai Cohen exkluzivně: V Praze představím své dosud nejlepší album
Basista a skladatel přiveze novou sestavu tria s ázerbájdžánským pianistou Elchinem Shirinovem a také repertoár chystaného alba Arvoles. Čtěte exkluzivní interview!
-
Avishai Cohen: Album „1970“ je rafinovanou pop music
Nové album Avishaie Cohena je plné překvapení. Basista i tentokrát rád opouští zavedené modely.
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.