Bill Frisell s novým albem Big Sur

14. červen 2013

Novinka známého amerického kytaristy poprvé představuje novou formaci Big Sur Quintet.

Projekt původně vznikl na základě zakázky velkého jazzového festivalu v Monterey. Nyní vydané album Big Sur obsahuje celkem 19 kompozic, které už svými názvy zjevně odkazují k stejnojmenné, zhruba sto padesát kilometrů dlouhé pobřežní oblasti Kalifornie. Ta byla po staletí většině lidí nepřístupná, až v roce 1937 ji definitivně protla tenounká asfaltka označovaná jako Highway 1.

Snímek překračující volně hranice jazzu, country, klasiky i folku měl koncertní premiéru loni v září. Personálně však nejde o úplně nový projekt: Big Sur totiž kombinuje Frisellův známý smyčcový 858 Quartet (s nímž hrál i v Praze) s kapelou Beautiful Dreamers. To znamená, že smyčce a kytara zůstávají (Jenny Scheinman, Eyvind Kang, Hank Roberts), pouze jsou doplněny o bubeníka Rudy Roystona.

Nově vzniklé kvinteto vdechlo Frisellovým kompozicím pro smyčce nový rozměr. „Kapela 858 Quartet má skutečně velký dynamický rozsah, od intimních poloh k mohutnějším, až orchestrálním,“ říká kytarista. „Ale bicí celku dodaly ještě víc energie. Rudy (Royston) dělá prostě nečekané věci, které mě dále inspirují.“

Poslechněte si ukázky z alba Big Sur:



Album Big Sur je výsledkem Frisellova rezidenčního pobytu na ranči Glen Deven, situovaného právě v severním Big Suru. Zde v dubnu 2012 pobýval sám bez civilizačních výdobytků a s jediným cílem: získat další inspiraci a napsat nové skladby. „Telefon byl vypnutý, spal jsem kdykoli jsem chtěl a vstával podle potřeby. Bylo to skvělé, jste obklopeni jen lesy a výhledem na Pacifik. Popsal jsem tam opravdu stohy papíru,“ popisuje svůj zážitek kytarista, který se v červenci chystá i na evropské turné.

Big Sur byl vděčným námětem malířů, hudebních skladatelů i spisovatelů již v minulosti. V padesátých letech zde strávil spisovatel Henry Miller v naprostém osamocení několik let života, oblastí se inspiroval i Jack Kerouac.

autor: Petr Vidomus
Spustit audio