Billy Martin’s „Wicked Knee“ - Heels Over Head

28. leden 2013

Je to už pěkná řádka let, co bubeník Billy Martin poprvé uvažoval o bláznivé dechovce s trumpetistou Stevem Bernsteinem. Uskutečnit se to povedlo až nyní s albem Heels Over Head, které kapela představí také tento týden v Praze.

Zatímco kapela Medeski, Martin & Wood je nyní poněkud v útlumu (méně koncertů, sám Medeski se dal na sólovou dráhu), její slavný bubeník Billy Martin má čím dál více pozoruhodných projektů. Známé je jeho duo Mago s Johnem Medeskim, loni vydal desku s varhaníkem Wilem Bladesem (Shimmy) a nyní přichází s tak trochu ztřeštěnou dechovkou bez harmonického nástroje.

Kapela s názvem Wicked Knee zapomíná na vše, s čím jsme si dosud Billyho Martina spojovali. Sám bubeník žánr téhle formace tituluje jako „ragtime funk“ a při poslechu desky je brzy zřejmé proč. „Je to kapelka pro lidi, kteří se rádi baví. To vše v naší hudbě dostanou, jen ji obohacujeme ještě o jistou dávku avantgardy,“ říká Martin.

Výsledek zní, jako bychom partičku klubových avantgardistů postavili na roh ulice v New Orleans: vznikne sice zábavová dechovka, ovšem s vyššími ambicemi ostřílených jazzmanů.

02813262.jpeg

S trumpetistou Stevenem Bernsteinem se Martin zná již dlouhá léta; je respektovaným hudebníkem newyorského downtownu a se svou jambandovou kapelou Sex Mob vystupoval i v Praze. Trombonista Curtis Fowlkes hrál s Charlie Hadenem, Lounge Lizards i Johnem Zornem. No a basu zde zastává tubista Marcus Rojas – což je především známý koncertní sideman se zkušenostmi od Raye Charlese po Stevie Wondera.

Kapela Wicked Knee vznikla vlastně náhodou – bubeník Martin nahrával s Bernsteinem a dalšími dechaři instruktážní DVD a brzy pochopil, že tady krystalizuje jeho dávný sen: kapela, v níž budou bicí doprovázet pouze dechy (nebo naopak?). „Slyšel jsem spoustu nahrávek z Afriky i dalších zemí a uvědomil si, kolik je tam skvělých kapel, které pracují jen s dechy a bicími. To mě tehdy nadchnulo,“ vysvětluje Martin.

A jak to dopadlo? Podívejte se na klip:



Jejich hudba je energickým mixem jazzu, hudby neworleánských brass bandů, hiphopu nebo jungle. Muzika je to velmi originální a zároveň vtipná a plná překvapení. Poslechněte si veselý otvírák Ghumba Zumba (od Franka Londona, který bývá ponejvíce spojován s The Klezmatics).

Jak bylo řečeno, Martin chce především bavit. To nicméně nijak nezpochybňuje kvality, díky nimž jej oceňuje i John Medeski – tedy přesnost a současně flexibilita, geniální schopnosti při vzájemné souhře.

Poslechněte si skladbu Buton to Button:

Není třeba pochybovat o tom, že publikum v pražském Jazz Docku, kam kapela 3. února zavítá, bude chtít na tuhle hudbu především tančit. Ve většině případů jim to Martin dopřeje – je to přece jenom funk, co téhle nahrávce udává směr. Stejně tak umí ale také zaskočit. Experimentální intermezza jako Chaman’s Interlude, 99 %, nebo Noctiliuca značí, že všechno může být nakonec docela jinak. Každopádně deska, která stojí za poslech.

Billy Martin’s „Wicked Knee“ - Heels Over Head

02620491.jpeg

Billy Martin – bicí Curtis Fowlkes – trombónMarcus Rojas – tuba Steven Bernstein – trubka

Label: Amulet Records, 2013

www.wickedknee.com

Album týdne je programový blok ve vysílání stanice Český rozhlas Jazz. Ukázky z vybraných CD vysílá ČRo Jazz pravidelně každý den od pondělí do neděle vždy v 11:00 a 19:00. Album týdne vybírá redakce s přihlédnutím k aktuálnosti, originalitě, hudebnímu přínosu a dramaturgické relevanci. Album týdne získává v daném týdnu vyšší rotaci, než je obvyklé u ostatních nahrávek.

autor: Petr Vidomus
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.