Chris Potter and the DR Bigband – Transatlantic

19. září 2011

Chris Potter se v posledních letech realizuje zejména v menších seskupeních (nejaktuálnější je jeho free-jazzrockové kvarteto Underground, se kterým hrál i v Praze, jinak je samozřejmě stálým členem kapel Davea Hollanda). Album Transatlantic je v tomto směru očividnou výjimkou: saxofonista zde spojil síly s Dánským rozhlasovým bigbandem a složil pro něj osm nových kompozic.

Práce ve velkém tělese není pro Pottera novinkou; čeští posluchači si mohou vzpomenout na jeho angažmá v bigbandu Davea Hollanda na Jazz Goes to Town v Hradci Králové v roce 2002 (jeho jádro tvoří zmiňovaný Hollandův kvintet zvukomalebně a dynamicky doplněný osmi přidanými nástroji). V posledních letech hostoval v různých univerzitních bigbandech v Americe, případně v tělesech přidružených k evropským rozhlasovým stanicím.

Své odvážnější kompoziční ambice Potter naznačil na nedávné nahrávce Song for Anyone (2007), na níž spojil jazzovou rytmiku se smyčcovým triem a netradičním spojením dřev (flétna, klarinet, fagot). Práce s nezvyklým obsazením a zvukem blízkým hnutí „třetího proudu“ mu zjevně rozšířila obzory. Přiznal to i v rozhovoru pro časopis Harmonie:

„Naučilo mě to pracovat s mnohem pestřejším a širším výrazem barev a odstínů, což mělo své důsledky: najednou jsem už nemohl psát jen melodie a písničky, musela to být opravdová skladba. Připadá mi, že se to s odstupem projevilo i na mé improvizaci. Dovedu se teď na věci dívat z výšky, přemýšlet nad tím, jak dlouho je mám hrát a jak zní v kontextu ostatních muzikantů.“

02435002.jpeg

V době, kdy tato slova padla (turné s kvartetem v červenci 2009) však již vznikaly skladby pro DR Bigband, neboli Dánský rozhlasový bigband.

DR Bigband není pro české posluchače zcela neznámý – připomeňme, že loni zde orchestr odehrál tři koncerty s bluesmanem Robbenem Fordem (v Praze, Brně a Plzni). Jde nepochybně o špičku na pomyslném žebříčku evropských jazzových bigbandů. Během let doprovázel Randyho Breckera, Davida Sanborna, Mika Sterna, nebo Bena Webstera. Některé z těchto spoluprací vydává label Red Dot Music, který založil známý basista dánského původu Chris Minh Doky v roce 2008. Právě on se ujal i produkce alba s Chrisem Potterem v hlavní roli.

Podívejte se na koncert DR Bigbandu s Mikem Sternem:

Chris Potter si s bigbandem „hraje“ jiným způsobem, než třeba jeho dlouholetý kolega Dave Holland – výchozí jednotkou zde není „jen“ kompaktní kvinteto rozšířené o dechy, Potter pracuje s dlouhodobě zavedeným tělesem zjevně orchestrálního rázu. Svým pojetím tak má blíže třeba k bigbandu Marie Schneider. To však Potterovi nebrání v briskním „přepínání“ mezi sólistickými vstupy v malém obsazení a velkolepými plochami plně využívajícími orchestrálních možností.

Jazzrockově „zašpiněné“ sólo dánského kytaristy Pera Gade v The Steppes jakoby odkazovalo k Potterovu stávajícímu elektrickému Underground Quartetu. To je však záhy vystřídáno orchestrálním klimaxem.

Mezi sólisty DR Bigbandu figurují přední dánští hráči, kteří sice svou cestu za hranice své země teprve hledají, v Dánsku však již dávno excelují sólovými alby. Patří k nim například saxofonista Lars Møller, který na své poslední desce Phobia (2010) experimentoval se čtvrttónovým systémem v kontextu kvartetu zvukově podobném Potterově elektrické kapele. V Dánsku etablovaný trumpetista Mads la Cour příjemně překvapí v relaxovaném sóle v druhé půli kompozice New Year’s Day:

V hlavní roli je však nepochybně Potter. Nespoutanou energii, která tak čiší i z jeho Underground Quartetu jakoby občas „přeložil“ přímo do bigbandového zvuku – zcela přirozeně, organicky a beze ztráty smyslu pro živelnost a volnost v improvizaci. Poslechněte si jeho sólo vstup v autorské Abyssinii:

Živelnost podobných kusů je nicméně vhodně prostřídána baladami (Interlude, Narrow Road). Poslechněte si ukázku:

Potterova bigbandová nahrávka zůstala tak trochu stranou pozornosti světových jazzových médií (vyšla u dánského labelu s nepříliš dobrou distribucí). To je v každém případě škoda, protože jde o výjimečnou ukázku toho, že saxofonista tohoto formátu je velmi dobrým skladatelem v jakémkoliv kontextu. O bigbandu jsme to v Potterově případě jaksi podvědomě tušili, až album Transatlantic to ale dokazuje na plné čáře.

Chris Potter and the DR Bigband - Transatlantic

Chris Potter – saxofony, dirigent

Trubky: Anders Gustafsson, Christer Gustafsson, Thomas Kjærgaar, Mads la Cour, Gerard PresencerTrombóny: Vincent Nilsson, Steen Hansen, Peter Jensen, Jakob Munck Saxofony: Nicolai Schultz, Peter Fuglsang, Lars Møller, Uffe Markussen, Pelle Fridell

02435001.jpeg

Magnus Hjort – piano Kaspar Vadsholt – kontrabas Søren Frost – bicí Per Gade – kytara

Label: Red Dot Music, 2011

www.reddotmusic.net

Album týdne je programový blok ve vysílání Euro Jazzu, tedy webcastu na novém jazzovém webu Českého rozhlasu. Album týdne vybírá Redakce jazzu a populární hudby ČRo 3 – Vltava s přihlédnutím k aktuálnosti, originalitě, hudebnímu přínosu a dramaturgické relevanci (často podle tematického rámce daného týdne). Vybrané Album týdne získává v daném týdnu vyšší rotaci, než je obvyklé u ostatních alb. Ukázky z něj se vysílají na Euro Jazzu pravidelně každý den od pondělí do pátku vždy v 11:00 a 19:00.

autor: Petr Vidomus
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka