Christophe Dal Sasso – Ressac

8. červenec 2013

Ressac je teprve čtvrté autorské CD francouzského skladatele a flétnisty Christopha Dal Sasso – méně viditelná je jeho aranžérská práce v mnohem větším množství projektů. Nahrávka Ressac, kterou jsme zvolili Albem týdne, je velmi ambiciózním dílem propojujícím zdánlivě nespojitelné hudební světy.

Christophe Dal Sasso (1968) je určitě výraznou osobností francouzské jazzové scény. Zároveň se pohybuje lehce ve stínu hlavního jazzového proudu. Nevystupuje totiž příliš často jako instrumentalista (na flétnu hraje vlastně až od roku 2001), ale především jako schopný skladatel a aranžér na pomezí žánrů.

Takto se znatelným způsobem podílel na aranžmá orchestrálních nahrávek bratrů Stephana a Lionela Belmondových: jejich desky Hymne Au Soleil, Clair Obscur, nebo Clairières dans le Ciel se již staly synonymem úspěšného propojování světa klasické a jazzové hudby. V jejich pozadí byl právě Christophe Dal Sasso, když dílům francouzských klasiků vtisknul nový život a jazzový drive, ovšem se zjevným respektem k originálům.

Při poslechu Dal Sassovy nové desky Ressac se neubráníme paralelám právě se zmiňovanými nahrávkami bratří Belmondů: rozvětvené orchestrální plochy staví na spojení nástrojů a barev, obvyklých spíše v klasické hudbě – je tu fagot, flétna či třeba lesní roh. Tento moment je umocněn mezihrami klasicky vzdělané pianistky Elisy Bellanger, která do Dal Sassova díla vnáší ozvěny Debussyho, Ravela či dalších skladatelových oblíbenců.

02835181.jpeg

Protipólem ke klasicky školeným sólistům je ryze jazzová rytmika i dlouhá a expresivně vypjatá sóla jazzmanů ve frontline – především basklarinetisty Thomase Savyho, pianisty Pierra de Bethmanna (Fender Rhodes) a tenor saxofonisty Davida El-Maleka.

Podívejte se na klip k albu Ressac:



Orchestrální alba bratrů Belmondových byla občas srovnávána s podobně stavěným projektem Johna Coltranea z 60. let (Africa/Brass). U Dal Sassa bychom mohli snadno hledat podobné spojnice, ale jeho zázemí je jiné – skladby jako Terre de Naissance (rodná země), Gaudi, nebo Ressac (příboj) zřetelně odkazují k flétnistovým středomořským inspiracím a vzpomínkám (odkud pochází).

Máme-li vyzdvihnout některé výjimečné momenty, byla by to jistě střední část titulu Nuits sans Sommer, v níž Dal Sasso evokuje multivrstevnatost Davisovy Bitches Brew, živočišné coltraneovské sólo Davida El-Maleka v Transit, nebo ohromující spojení fagotu, lesního rohu, vibrafonu a fender rhodes v titulní Ressac. Úctyhodný přesah (neobvyklý v dnešním jazzu) představují intermezza v podobě propojení hudby a dramatizovaných textů (promlouvá v nich herec David Belmondo).

Ressac je vynikající ukázkou životnosti současného evropského jazzu. Christophe Dal Sasso spojil světy klasiky a jazzu velice autentickým způsobem a opět dokázal, že je nejen schopným „nájemným aranžérem“, ale i originálním skladatelem se skutečně konceptuálními ambicemi.

Christophe Dal Sasso – Ressac

Christophe Dal Sasso – kompozice, flétna, aranžmáDavid El-Malek – tenor saxofonManuel Marches – kontrabasPierre de Bethmann – Fender RhodesFranck Agulhon – bicíThomas Savy – basklarinetJacques Tellitocci – perkuse, vibrafonCamile Lebréquier – lesní roh Cécile Hardouin – fagotElisa Bellanger – pianoDavid Belmondo – texty, recitace

02835184.jpeg

Label: Discograph, 2013

www.christophedalsasso.com

Album týdne je programový blok ve vysílání stanice Český rozhlas Jazz. Ukázky z vybraných CD vysílá ČRo Jazz pravidelně každý den od pondělí do neděle vždy v 11:00 a 19:00. Album týdne vybírá redakce s přihlédnutím k aktuálnosti, originalitě, hudebnímu přínosu a dramaturgické relevanci. Album týdne získává v daném týdnu vyšší rotaci, než je obvyklé u ostatních nahrávek.

autor: Petr Vidomus
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka