Dave Douglas Quintet – Be Still

31. prosinec 2012

Nová deska amerického trumpetisty Davea Douglase je vzpomínkou na jeho nedávno zesnulou matku. Tomu odpovídá i jisté zklidnění výraziva. Změn v Douglasově kapele je však víc.

Douglasova matka zemřela v roce 2010 po dlouhotrvajícím boji s rakovinou. Protože svůj odchod již delší dobu očekávala, sepsala svému synovi, světoznámému trumpetistovi, seznam oblíbených skladeb, které by ráda slyšela na svém smutečním obřadu. Ty následně Douglas odehrál se svou dechovou kapelou jak při tomto posledním rozloučení, tak na následující benefiční akci. Vznikl tak základ repertoáru pro nynější album Be Still.

S ohledem na okolnosti vzniku je více pochopitelné, proč se Douglas vrací spíše k tradičním formám. Známe ho jako věčně nekonformního experimentátora toužícího objevovat nová a nová hudební teritoria. Projekty jako Keystone, s nímž byl loni v květnu v Praze, nebo jeho předchozí verze kvinteta sršely energií a improvizační nespoutaností. Be Still je oproti tomu introvertní záležitostí, čerpající z dosti osobních vzpomínek. Projevuje se to i hudebně.

Je to soubor známějších smutečních písní (úvodní Be Still My Soul finského skladatele Jeana Sibelia) či původně folkových či country písniček (Barbara Allen, High on a Mountain), které si kdysi oblíbila Douglasova matka, doplněný o nově napsané autorské skladby, veskrze baladického charakteru. Po delší době tak máme možnost Douglase slyšet v kontextu hudby, ve které bychom ho asi nečekali.

„Jazz, jakkoli může být komplexní, má své kořeny v lidové hudbě, je to populární hudba. To je jeden z důvodů, proč tyhle skladby hraju,“ odpovídá Douglas na otázku, proč najednou čerpá z folku a country. Poslechněte si ukázku:

Dave Douglas Quintet – to formace, kterou jsme znali především v post-bopové verzi s Uri Cainem a Chrisem Potterem (deska The Infinite, 2002). Její nejnovější reinkarnace zahrnuje některé dosud méně známé tváře (saxofonista Jon Irabagon, vycházející hvězda - basistka Linda Oh), doplněné o ostřílené hráče typu Matta Mitchella (pianista s přesahy do klasiky i avantgardy se zkušeností u Johna Hollenbecka či Tima Berneho) nebo bubeníka Rudy Roystona (dlouho hrál hlavně s Billem Frisellem).

Podívejte se na klip z nahrávání:



Takto spirituálně založená tvorba měla původně zůstat v instrumentální podobě. Letos v lednu však Douglas změnil názor, když potkal zpěvačku Aoife O’Donovan, známou z alternativně bluegrassové skupiny Crooked Still. Převzaté i nově napsané skladby interpretuje s respektem k žánrové oblasti, v níž se sama nejdovedněji pohybuje, ale je velmi přesvědčivá i v ryze jazzových baladách.

Celé album však rozhodně nečerpá z country a folku. Najdeme zde i několik instrumentálních a kompozičně dobrodružnějších skladeb, v nichž přece jenom poznáváme „starého dobrého“ Douglase. Z těch nejnovějších je to hlavně improvizačně rozvolněnější Middle March, kterou Douglas napsal krátce poté, co se dozvěděl o úmrtí bubeníka Paula Motiana:

Ne každý musí mít pochopení pro Douglasovo nové napojení na folk a country. Be Still je do značné míry prodchnuta konkrétními vzpomínkami a reáliemi, s nimiž se Středoevropan jednoduše tak snadno neztotožní. Přesto jde o dobrou příležitost seznámit se Douglasem tak, jak ho málokdy uslyšíme.

Pozn. Více o albu Be Still se dozvíte v lednovém Rozhovoru měsíce, jehož hostem bude právě Dave Douglas. Pořad vysíláme na ČRo Euro Jazz 4. ledna od 14:00.

02634806.jpeg

Dave Douglas Quintet – Be Still

Dave Douglas – trubka Jon Irabagon - tenor saxofon Matt Mitchell – piano Linda Oh – kontrabas Rudy Royston – bicí Aoife O’Donovan – zpěv

Label: Greenleaf Music

www.davedouglas.com

autor: Petr Vidomus
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka