David Kollar točil v Los Angeles, chystá „americko-slovensko-norské vrstvení“

29. duben 2022

Slovenský kytarista, skladatel a improvizátor se odpíchl k dalšímu albu díky spolupráci s americkým kytaristou Rickem Coxem. Do projektu „na dálku“ zapojil i svého častého spoluhráče, norského trumpetistu Arveho Henriksena.

V únoru letošního roku strávil David Kollar dva týdny v Los Angeles, kam letěl díky pozvání kytaristy Ricka Coxe. K seznámení dvou hudebníků přitom došlo prakticky náhodou. Díky facebookové zprávě, sdílené hráčem na stick Treyem Gunnem (King Crimson, David Sylvian, Steven Wilsonn), se kterým už Kollar spolupracoval. „Začali jsme poměrně intenzivně komunikovat a vyměňovat si názory na muziku,“ vysvětlil slovenský muzikant.

Nejen, že se David zkontaktoval s Rickem Coxem. Zahrál si díky němu i se slavným skladatelem Thomasem Newmanem, autorem hudby k filmům jako Hledá se Nemo, Americká krása nebo Vykoupení z věznice Shawshank, se kterým Cox pravidelně natáčí: „Při jednom z našich rozhovorů mi Rick povídá, ať mu pošlu nějaká svoje alba, že je zkusí dát Thomovi. Zrovna v té době jsem shodou okolností odehrál koncertní stream v rámci Hevhetia Festivalu a platformy We Jazz. Rick se díval – a poslal link také Thomasovi.“

Čtěte také

Tehdy už se začalo mluvit o Kollarově návštěvě Los Angeles. „Thomas řekl Rickovi, že pokud za ním přijedu do Los Angeles, ať se stavíme také u něj. Došlo mi, že i když máš třeba jenom dvacet sledování streamu, ale dva z diváků jsou Rick Cox a Thomas Newman, tak to vůbec není špatný výsledek,“ směje se David.

Během Kollarova pobytu v LA vznikla nahrávka několika hodin studiových improvizací, či přesněji kompozicí v reálném čase. „Vedle materiálu, který jsme vytvořili s Rickem, jsem absolvoval také dvě frekvence u Thomase Newmana. Jde ale o úplně jiného Newmana, než jakého známe ze soundtracků. O improvizátora, pracujícího s Ableton Live (což je DAW, digital audio workstation, pro vytváření hudby a pro živé vystupování, pozn. aut.), do kterého si například nahrál pár houslových tónů, které následně procesuje.“

Jestli vznikne deska obsahující i Newmanovy vstupy zatím není jisté, vše pochopitelně záleží na skladatelově souhlasu. Nicméně na albu s Coxem se již pracuje.

David Kollar

„Protože Rick měl doma základy muziky připravené původně pro Jona Hassella, které ovšem nikdy nebyly použity, pracovali jsme i s těmito vzorky. Momentálně vše doma zpracováváme do nahrávky, která nese pracovní název Pentimento. Jon Hassell takhle označoval postupné převrstvování, kdy se k původním stopám přidá další vrstva hudby. Na editacích je ještě kupa práce, ale album bychom chtěli pustit do světa v dohledné době,“ uvádí Kollar.

Dodejme, že termín pentimento („změna záměru“) pochází původně z výtvarného umění a označuje techniku, kdy se na již namalovaný obraz přimaluje další vrstva nebo vrstvy, ale část předchozí malby zůstane zachována. „Materiály z LA dostal k dispozici také Arve Henriksen, který k nim přidává svoje nápady. Mělo by vzniknout takové americko-slovensko-norské vrstvení,“ dodává David. 

Americká návštěva na oplátku

Spolupráce s Rickem Coxem by neměla zůstat pouze na studiové úrovni. Americký kytarista na oplátku navštíví Evropu. Koncertní premiéra programu je naplánována, pokud ji nezhatí nepředvídatelné okolnosti, na 20. září v rámci Hevhetia festivalu v Trnavě. Předběžně jsou domluvena i další vystoupení, 21. září v Martině a 24. září v Praze, možná přibydou i nějaká další. Spolu s Kollarem a Coxem na nich má účinkovat italský trumpetista Paolo Raineri, další „starý známý“ z Kollarových projektů.

Existuje možnost, že si přijede zahrát i Thomas Newman: „Thom ale zatím drží celou věc otevřenou. A pokud dorazí, nechce být ani uveden na plakátech. Má chuť vystupovat jenom jako jeden ze členů kapely. Nechce, aby se z jeho případné návštěvy stal humbuk.“

Rozhodnutí vystoupit téměř anonymně, pokud už ke společnému improvisingu dojde, přitom působí logicky. Už proto, že jméno slavného skladatele filmové hudby by přilákalo publikum, které by pak mohlo být zklamáno, když neuslyší uhlazené melodie známé ze soundtracků.

Aby chystané Kollarovo album s Coxem a Henriksenem, potažmo koncerty s Coxem a Rainerim působily pro ctitele kompozice v reálném čase lákavě, není ostatně třeba další jméno.

Spustit audio