Hevhetia Showcase Festival: ostrůvek vřelosti na prahu nejisté sezóny

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Grzegorz Karnas

S pořadem Stop Time jsme se tentokrát vydali do Košic, na showcase festival vydavatelství Hevhetia. Ačkoli po přechodném rozvolnění restrikcí byla ve vzduchu cítit úleva, řada příchozích, hudebníků i pořadatelů, se v rozhovorech obávala hlavně nejisté zimní sezóny.

Říká se, že existují jen dva typy festivalů. Běžné festivaly jsou tu pro běžné posluchače. Zatímco showcase festivaly jsou tu pro muzikanty – ty jsou jakýmsi zákulisím hudebního businessu. Na showcase festivalech v publiku sedí hlavně promotéři, novináři a hudební profesionálové. 

Eurosonic, Nouvelle Prague, nebo třeba Jazz Ahead v Brémách. To jsou jen některé z showcase festivalů, které pravděpodobně budete znát. V tomto díle jsme se vydali do Košic na Hevhetia Showcase, který proběhl 19. až 22. srpna na vícero místech východoslovenské metropole.

David Kollar

Navzdory úvodnímu konstatování není tento festival určen jen hudebním profesionálům, ale i běžnému publiku. Zajímavé ovšem je, že výrazně cílí na střední Evropu a je spjat s hudebním labelem, tedy košickou Hevhetií. 

Toto vydavatelství notně cílí na polské publikum, což bylo znát i v Košicích. Vystoupili zde třeba Grzegorz Karnas, punk-jazzové trio The Flash, kytarista Jakub Mizeracki, nebo objev Follow Dices. Naopak řada plánovaných norských hostů ze známých důvodů dorazit nemohla. 

Jedním z účastníků byl i polský pianista Pawel Kaczmarczyk. „Sám na sobě zažívám, jak nás ten současný stav po několika měsících demoralizuje. Začínáme být závislí na veřejných zdrojích, což cítím, že není dobré, ale nemáme jiného východiska,“ říká v rozhovoru. Podle něj hrozí, že se z žádostí o granty stane sport a umění přestane být považováno za samostatně fungující oblast. 

Velký ohlas na Hevhetia Festivalu vzbudil houslista Mikolaj Kostka s kapelou Follow Dices. Ačkoli vystoupení na showcase považuje za velkou příležitost, upozorňuje na limity, které koncert v nutně omezené stopáži má. „Hraní na koncertě je jiné, tam máme k dispozici hodinu a patnáct minut a občas můžeme hrát i déle. Na showcase máte jasně daný čas, kterému musíte přizpůsobit i dramaturgii vystoupení. Mrzí mě, že se do setu nevešla plánovaná skladba Lament, která je věnována syrským uprchlíkům,“ říká Kostka. 

V záznamu celého pořadu si můžete poslechnout rozhovory s kytaristou Davidem Kollárem o úskalí hudebních workshopů, varhaníkem Janem Kořínkem o novém albu se zpěvačkou Chandou Rule, pořadateli velkých i ryze experimentálních festivalů a také s některými hudebními publicisty. 

autor: Petr Vidomus
Spustit audio

Více z pořadu