Empirical – Elements of Truth

5. prosinec 2011

Jak vypadá generace jazzových třicátníků ve Velké Británii? Třeba právě jako kvartet Empirical – ostrovní objev posledních let, který sbírá jednu cenu za druhou. Bez ohledu na to, že třicet nebylo ve skutečnosti ještě žádnému ze zúčastněných. Jejich novinku Elements of Truth jsme vybrali za Album týdne.

Kapela na sebe poprvé výrazněji upozornila vítězstvím v soutěži EBU Jazz Competition na North Sea Jazz Festivalu v roce 2007. Ve stejné době vyšel i jejich eponymní debut, který produkovala asi nejznámější tvář ostrovní jazzové scény: Courtney Pine.

Zmiňovaný debut se zřetelně vezl na post-bopové vlně a vztahoval se ke zvuku slavných nahrávek Blue Note 60. let. Nicméně šlo o velmi slibný jazzový mainstream interpretovaný hráči v rozmezí 20-25 let (což dokonce britský Jazz Wise Magazine ocenil titulem Album roku). Většinu skladeb tehdy psal saxofonista Nathaniel Facey (v kapele je dodnes) a trumpetista Jay Phelps (s Empirical již nehraje).

02496843.jpeg

S tím, jak kapela dozrávala, odkláněla se i od jazzového revivalismu ve své „klasické“ podobě. Eric Dolphy, kultovní postava Blue Note, jehož předčasná smrt v roce 1964 znemožnila jeho širší uznání, byl inspiračním zdrojem pro následující nahrávku 'Out 'n' In' (Naim Jazz, 2009).

Rytmika byla i zde napájená bopem à la Art Blakey, Empirical se nicméně otevřeli širšímu spektru vlivů (vedle zřetelného otisku Dolphyho desky Out to Lunch to byl i gospel, funk či R&B). I zde skládal výrazněji především saxofonista Nathaniel Facey, ačkoli se o svůj podíl na kompozicích začal dělit s novým členem, basistou Tomem Farmerem. Vedle toho, že deska zvítězila v prestižních ostrovních cenách MOBO, čekalo londýnskou skupinu pár změn: odešel pianista Kit Downes a formace se rozhodla pro instrumentální obměnu – piano nahradila vibrafonem (Lewis Wright).

Podívejte se na ukázku z koncertu v nové sestavě (2010). Free-bopové téma Dolphyus Morphyus napsal Nathaniel Facey:

Na novém albu Element of Truth kapela vychází z relativně bezpečného stínu hard-bopu a otevírá se ještě více současným vlivům. Spojení saxofonu s vibrafonem (i stále přiznávaný vliv Dolphyho a Bobbyho Hutchersona) sice stále odkazuje k zmiňované Out to Lunch (1964), ale stejně tak vycítíme i mnohem současnější estetiku Vijaye Iyera, Branforda Marsalise nebo pozdního Waynea Shortera.

Vliv indo-amerického pianisty Vijaye Iyera je patrný například ve Farmerově originálu An Ambiguous State Of Mind, bohatém na lichá metra:

An Ambiguous State Of Mind by Naim Edge

Drtivou většinu skladeb nyní složil basista Tom Farmer (1984). V jednom z nedávných rozhovorů se svěřil, že výčet jmen, která ho při psaní ovlivnila, by byl mnohem delší, než bylo dosud naznačeno: „Chtěli jsme více experimentovat, takže se to spektrum značně rozšířilo. Kompozičně bych mohl jmenovat Andrew Hilla, Steva Lehmana, Vijaye Iyera, Messiaena, Björk, Billa Frisella, Hanse Zimmera, samozřejmě Dolphyho a Monka. A co se týče kapely, v našem zvuku se odráží současníci jako Steve Lehman, Claudia Quintet, nebo Miguel Zenón. Je toho příliš mnoho!“

Pozoruhodná je zmínka o Olivieru Messiaenovi, jehož otisk v současnosti najdeme u vícera evropských jazzmanů (např. Octurn, Magic Malik). Je třetelný například v úvodu k Farmerově Say What You Mean, Mean What You Say, který však v polovině přechází do groovu newyorského downtownu (právě à la chigaští minimalisté Claudia Quintet).

Zpěvačka Björk částěčně inspirovala Farmera při psaní kompozice Simply Things:

Simple Things by Naim Edge K oněm dobrodružnějším vlivům patří i zmiňovaný saxofonista Steve Lehman (zejména ve hře saxofonisty Nata Faceyho, který u něj soukromě v New Yorku studoval), potažmo hnutí M-Base. Nejzřetelnější je to asi ve Faceyho kompozici In The Grill:

In The Grill by Naim Edge

Britští Empirical urazili od svých straight-ahead začátků pěkný kus cesty. Jejich pódiová image sice stále odkazuje ke klasickým vzorům z 60. let, hudebně se jim ale pomalu, ale jistě vzdalují. Je rozhodně škoda, že kapela v kontinentální Evropě vystupuje zřídka – naživo totiž rozhodně stojí za to.

Empirical – Elements of Truth

Nathaniel Facey – alt saxofon, zpěv Lewis Wright – vibrafon Shaney Forbes – bicí Tom Farmer – kontrabas Host: George Fogel - piano

02496842.jpeg

Label: Naim Jazz, 2011 http://www.empiricalmusic.com

Album týdne je programový blok ve vysílání Euro Jazzu, tedy webcastu na novém jazzovém webu Českého rozhlasu. Album týdne vybírá Redakce jazzu a populární hudby ČRo 3 – Vltava s přihlédnutím k aktuálnosti, originalitě, hudebnímu přínosu a dramaturgické relevanci (často podle tematického rámce daného týdne). Vybrané Album týdne získává v daném týdnu vyšší rotaci, než je obvyklé u ostatních alb. Ukázky z něj se vysílají na Euro Jazzu pravidelně každý den od pondělí do pátku vždy v 11:00 a 19:00.

autor: Petr Vidomus
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.