Evergreeny Honzy Nedvěda v jazzové podobě? Ano, říká Vilém Spilka

4. listopad 2016

Kdo by neznal hity jako Růže z papíru, Stánky nebo Na kameni kámen? Právě těmito táborákovými evergreeny z pera Honzy Nedvěda se inspirovala jazzová kapela Vilém Spilka Quartet vedená promotérem a kytaristou Vilémem Spilkou. Čtveřice brněnských jazzmanů na své debutové desce Podvod přináší osmero zlidovělých skladeb legendárního písničkáře upravených do neotřelých jazzových aranží.

„Melodie písniček zůstávají, ale kolem nich se dějí nejrůznější více či méně šokantní věci. Metrické i harmonické změny jdou ale vždy písni v ústrety, nikoliv proti ní. Píseň musí zůstat písní,“ říká lídr kapely Vilém Spilka. Křest alba Podvod se uskuteční 12. listopadu v pražském Jazz Docku a o den později v brněnském klubu Šelepka.

„Hudba Honzy Nedvěda a Brontosaurů byla součástí mého zálesáckého dětství,“ upřesňuje kapelník. „Když se oprostíte od místy kýčovitých a někdy poněkud naivních textů, zbyde melodie, a tu Honza Nedvěd prostě napsat umí. Základní sdělení Nedvědových skladbiček je navíc natolik silné, že si i o aranžmá řekly vlastně samy,“ vysvětluje Spilka.

Album Podvod zpracovává osm z nejznámějších Nedvědových hitů, jmenovitě titulní Podvod, Ptáčata, Růže z papíru, Stánky, Tulácký ráno, Zrnka, Na kameni kámen a Hejna včel. Jazzové pojetí skladeb oceňuje i jejich původní autor. „Album mě potěšilo už proto, že mám v sobě miliardu tónů a o hudbě nic nevím, jen že je krásná a jazz je prý hudba z nejkrásnějších, nikdo mi jej však nikdy neukázal, a tak jsem zůstal u blues,“ říká Jan Nedvěd.

 

Jeho tvorbu prý nejvíce ovlivnili hudebníci jako Van Morrison, Buddy Guy či Eric Clapton. „Naučili mě, že blues je improvizace duše, pocitů, hudba v jedné tónině, kde jen občas, ale z pocitu nutnosti linky improvizace, vyjedeme na dominantu a subdominantu, abychom znovu oslavili základní tóninu. Někdy mě to i dojímá, když se hudby Guye chytne další nový muzikant a improvizuje s úctou na dané téma.“

Termíny koncertů Vilém Spilka Quartetu:
12. 11., 19:00 – JazzDock, Praha
13. 11., 19:30 – Šelepka, Brno
3. 12., 20:00 – Café U Palce, Tišnov
19. 1. 2017, 20:00 – Jazzový festival Znojmo

Hudebník, který před dvaceti lety se svým bratrem přilákal na Strahov 70 000 diváků, si mezi skladbami z dílny Spilkova kvarteta našel i svoji favoritku. „Hejna včel jsou to, co mě opravdu vzalo, nevím, jak to vyjádřit, jednoduchost, která opustí melodii a hledá v improvizaci vlastní tvář, krása, krása,“ dodává.

Vilém Spilka Quartet vznikl v roce 2013 a je dalším v řadě společných hudebních aktivit, ve kterých mají prsty kytarista Vilém Spilka a saxofonista Radek Zapadlo – hrají spolu v Unity Quartet, Two-Generation Triu či kvartetu legendárního kontrabasisty Vincence Kummera. Jejich aktuální počin zachovává léty společného hraní budovanou, skoro až telepatickou souhru obou hudebních přátel, ale zároveň zkoumá nový hudební materiál z pera hudebních skladatelů nejrůznějších žánrů i z jejich vlastní autorské dílny.

autor: Petr Vidomus
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.