Hlaskontrabas Oktet koncertuje na Islandu a chystá „severské“ album
Česká formace HLASkontraBAS oktet vyrazila na krátké islandské turné. Od 23. do 28. srpna na čtyřech koncertech představí v premiéře zbrusu nový program, který bude později zaznamenán také na albu.
Program je složený ze skladeb, které přímo pro HLASkontraBAS oktet napsali přední skladatelé soudobé hudby z Norska (Mats Eilertsen, Nils Økland), Islandu (Ragga Gröndal, Pétur Ben), Izraele (Adam Ben Ezra) a z České republiky (Petr Wajsar, Beata Hlavenková). Zazní zde také tvorba od obou zakladatelů a kmenových členů.
Vedle samotných koncertů HLASkontraBAS oktet využil čas v malém městečku Siglufjörður na severu Islandu před prvním koncertem ke zkoušení nových skladeb. „V Siglufjörðuru zkoušíme v místním kostelíku. Každý ze čtyř severských skladatelů, kteří nám napsali hudbu, za námi na jeden den přijíždí a společně pracujeme na interpretaci skladby,“ přibližují Ridina Ahmedová a Petr Tichý. „Zádumčivá potemnělá krajina tomu dává zvláštní rozměr. A těm severským skladbám víc rozumíme, když cítíme místo, kde vznikly,“ dodávají.
HLASkontraBAS oktet pak vystoupí 23. srpna v Siglufjörðuru v místním muzeu, 25. srpna na zahájení rodinného festivalu v Akureyri, 27. srpna zakončí v kostele Fríkirkjan v rámci Reykjavík Jazzfestival a o den později zahrají na majáku Akranes v městečku Selfoss. Na různých místech Islandu také povedou členové oktetu hudební workshopy.
Nový repertoár okteta se objeví i na albu, které vyjde na začátku příštího roku a jehož natáčení proběhne v říjnu ve studiu Sono. Čeští posluchači budou moci formaci v této osmičlenné podobě vidět 10. října na festivalu Jazz Goes To Town v Hradci Králové.
HLASkontraBAS oktet vznikl v roce 2019 rozšířením původně dvojčlenného projektu HLASkontraBAS, který založili zpěvačka Ridina Ahmedová a basista Petr Tichý. Úplně na počátku rozšíření sestavy na čtyři hlasy a čtyři kontrabasy stál nápad nahradit looper, který Ridina a Petr používali na koncertech k vrstvení stop přes sebe, živými hudebníky, kteří do skladeb vnesou vlastní interpretační duši. Ale ukázalo se, že psaní skladeb přímo pro oktet nabízí možnost jinak aranžovat a hudebně přemýšlet. A oktet začal žít svým vlastním hudebním životem.