Ilhan Ersahin's Istanbul Sessions - Night Rider

19. prosinec 2011

„Absorbujeme noční život Istanbulu a snažíme se jej po svém interpretovat,“ říká saxofonista Ilhan Ersahin. S projektem Istanbul Sessions už dříve nahrával s Erikem Truffazem, nynější novinku Night Rider vydal pouze v základním kvartetu.

Ptáte se, kdo je vlastně Ilhan Ersahin? Narodil se v roce 1965 ve Stockholmu švédské matce a tureckému otci, ale vyrostl v Istanbulu, kde se dodnes vrací hrávat s místními muzikanty. Ačkoli se nám to může zdát zvláštní, Ersahin poměrně brzy propadl jazzu a rozhodl se hru na saxofon studovat na nejvyšší úrovni. V roce 1983 již studoval na Berklee College v Bostonu a docházel i na soukromé hodiny u Joe Lovana.

Mezi základní Ersahinovy vzory patřili především saxofonisté: John Coltrane a Joe Henderson. Zatímco v 80. letech hrával po manhattanských klubech straight-ahead jazz s trumpetisty Eddie Hendersonem nebo Wallacem Roneyem, od poloviny 90. let se výrazněji etabluje coby sólový hráč. Jak říká, jeho skandinávské kořeny jsou v jeho hudbě cítit méně než ty turecké. Inspirace Středního východu rozvíjel ve svém jazzu na mnoha albech: nejčastěji ve spojení s elektronikou v projektech jako Our Theory (na jehož prvním albu hostoval také Truffaz), Wax Poetic, nebo I Love Trio.

Ilhan Ersahin je nejen multižánrový saxofonista, ale také zakladatel newyorského komunitního klubu Nublu (2002) a stejnojmenného labelu (2005). V nich rozvíjí dále svou ideu propojení nonkonformní newyorské jazzové scény s impulsy přicházejícími z elektroniky a různých „jiných“ kultur. Právě u Nublu Records vyšla i nová deska projektu Istanbul Sessions.

02508481.jpeg

Ten dal Ersahin dohromady před čtyřmi lety u příležitosti jednorázové výstavy. Obklopil se zde tureckými hudebníky, kteří v Evropě sice nejsou příliš známí, v Turecku však patří mezi prominentní hráče: Alp Ersonmez je basistou slavné popové hvězdy Tarkana, Turgut Bekoglu je dvorním bubeníkem vokální divy Sezen Aksu a perkusionista Izzet Kizil se objevuje na stovkách nahrávek, včetně alb Bebela Gilberta nebo Natashy Atlas.

Předchozí album „istanbulských sessions“ (Nublu, 2009) znělo ponejvíce jako kdyby Erik Truffaz vyměnil svou původní rytmiku za Turky. Trumpetista zde rozhodně nebyl pouhým hostem a ve spojení s Ersahinem evokoval podobně psychedelický zvuk jako Miles Davis v 70. letech na své Aghartě. Turečtí hráči nepochybně na jazzrocku vyrostli, vedle svých domovských vlivů byla však patrná aktualizace o zvukovou obálku nu-jazzu nového milénia. Na koncertě to pak mohlo vypadat třeba takto:

Nové album Night Rider je tedy bez Truffaze a se střídmějším použitím elektroniky zvukově úspornější. Ačkoli to tak na první pohled nevypadá, nejsou zde použity žádné syntezátory ani samply, většina zvuků je generována živě prostřednictvím různých efektů na baskytaře či saxofonu. To činí desku do značné míry srovnatelnou se současnými živými vystoupeními kapely. Poslechněte si skladbu Etnik postavenou na hypnoticky opakované basové figuře:

Ilhan Ersahin's Istanbul Sessions - Etnik by nublu

Hudba Istanbul Sessions stojí na vynikající komunikaci tria saxofon-baskytara-bicí. Je přitom obdivuhodné, kterak i při tak úsporné sestavě (s doplňujícími perkusemi) dokáže využít celé zvukové spektrum, které má k dispozici. Do značné míry je toho strůjcem baskytarista Alp Ersonmez a již zmiňované efekty, které při hře používá. Poslechněte si další ukázku, titulní kompozici Night Ride:

Ilhan Ersahin's Istanbul Sessions - Night Ride by nublu

Nové album projektu Istanbul Sessions je sympatickým propojením jazzové elektroniky se středovýchodními vlivy. Mnohem víc než na předchozím snímku je zde znát, že Ersahinovi turečtí souputníci patří ke generaci, která vyrostla v 80. letech, a do značné míry byla ovlivněna tehdejším jazzrockem. Celkový výraz je tak možná přímočařejší a jaksi jednodušší, stále však představuje pozoruhodnou multikulturní fúzi, kterou stojí za to slyšet.

Ilhan Ersahin's Istanbul Sessions - Night Rider

Ilhan Ersahin – saxofon Alp Ersonmez – baskytara Izzet Kizil – perkuse Turgut Alp Bekoglu – bicí

02508480.jpeg

Label: Nublu Records, 2011 http://www.ilhanersahin.com

Album týdne je programový blok ve vysílání Euro Jazzu, tedy webcastu na novém jazzovém webu Českého rozhlasu. Album týdne vybírá Redakce jazzu a populární hudby ČRo 3 – Vltava s přihlédnutím k aktuálnosti, originalitě, hudebnímu přínosu a dramaturgické relevanci (často podle tematického rámce daného týdne). Vybrané Album týdne získává v daném týdnu vyšší rotaci, než je obvyklé u ostatních alb. Ukázky z něj se vysílají na Euro Jazzu pravidelně každý den od pondělí do pátku vždy v 11:00 a 19:00.

autor: Petr Vidomus
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.