Jak uvařit lektvar a proklít Putina ve 3 minutách. O WitchToku s religionistou Michalem Puchovským

15. duben 2024

Čarodějky a čarodějové už dnes nelétají na koštěti a nebydlí v chaloupce na kuří nožce, zato ale natáčí videa na TikTok. Než půjdete letos pálit čarodějnice, pusťte si Hergot!, ve kterém se dozvíte všechno o WitchToku, tedy čarodějnictví na TikToku. Na otázky odpovídá religionista Michal Puchovský ze Sociologického ústavu Slovenské akademie věd, který se tématu věnuje.

Čarodějnictví na TikToku je v dnešní době už rozšířený fenomén. Hlásí se k němu asi 6 milionu videí. Většina z nich je mířena na mladé ženy a dívky. „Poměrně nezanedbatelný podíl lidí, kteří vytvářejí a konzumují obsah, jsou lidé z LGBT+ komunity,“ říká Michal. Je to podle něj hlavně proto, že je WitchTok inkluzivní a poskytuje prostor, kde můžou svobodně žít svoji identitu.

Nejčastěji se pod hashtagem WitchTok objevují recepty a návody. Sledující se tak mohou dozvědět, jak vyrobit tzv. spell jar, tedy magickou ampulku, která má přinést lásku, úspěch nebo štěstí, naučí se čistit krystaly nebo najdou recept na přípravu tzv. simmering pot, který má za úkol očistit a vyladit prostor. „Existují také videa o prokletí, hashtag hex. Tato videa obsahují návody na to, jak někoho proklít,“ říká Michal a dodává, že na začátku války na Ukrajině se objevila vlna videí, ve kterých se lidé snažili proklít Putina. Další tvůrci a tvůrkyně naopak před touto praxí varují.

Proč je podle některých witchtokerů proklínání nebezpečné? Má Helena Houdová TikTok? Proč witchtokeři diskutují o tom, jestli je etické používat k vykuřování šalvěj? A co je #babywitch? Dozvíte se v Hergot!u.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.