Jazz Bigband Graz – Urban Folktales

13. srpen 2012

Bigbandy to v současné době nemají jednoduché – problémem není ani tak nedostatek posluchačů, jako spíše financí, kterých je k udržení velkého tělesa tolik potřeba. Bohužel se pak občas stává, že za cenu udržet se na scéně bigbandy sklouzávají ke kompromisům hudebním. Naštěstí to není případ rakouského tělesa Jazz Bigband Graz.

V Evropě mají velkou tradici bigbandy napojené na národní rozhlasové stanice (UMO Jazz Orchestra ve Finsku, DR Bigband v Dánsku, WDR Bigband v Německu, JOČR u nás). Liší se dramaturgickým konceptem, hudební úrovní a možná i očekáváním, která si s nimi spojují jejich publika.

V Rakousku byl dlouho univerzálním, v zahraničí renomovaným a hudebně otevřeným tělesem Vienna Art Orchestra, který však zanikl v roce 2010 právě kvůli hospodářské krizi. Jazz Bigband Graz (JBBG) není snad možné považovat za nástupce VAO, ve srovnání s ním pracuje více s elektronikou, zaměřuje se obecně na mladší publikum a „nerozptyluje“ se tolika žánrovými odbočkami jako VAO.

Do značné míry je to tím, že JBBG se necítí tolik svázán s bigbandovou tradicí: vznikl teprve v roce 1998, v roce 2003 se pak jeho uměleckého vedení ujali saxofonista Heinrich von Kalnein a trumpetista Horst-Michael Schaffer, kteří přišli se zcela novým programem.

02613180_0.jpeg

„Zlatý věk bigbandů je prostě pryč,“ říká bez sentimentu Heinrich von Kalnein. „Zatímco pro skladatele či aranžéra je bigband stále jasně definovatelnou ansámblovou formou, hledisko publika se změnilo. A na to musíme reagovat,“ vysvětluje leader. Kalnein tím míní především vědomí možností a limitů podobných velkých seskupení: pokud ztratí flexibilitu malého komba či týmový duch a setrvává v bigbandových klišé minulosti, pak nemůže zaujmout nové (mladší) publikum.

JBBG se s tím už v minulosti vyrovnal distancí od tradičního sledu orchestrálních a sólových pasáží a důsledně skloubil akustické jazzové nástroje s elektronickou rytmikou a programováním. Fúzi jazzu a live electronics formace poprvé představila na oceňovaném albu Electric Poetry & Lo-Fi Cookies z roku 2008.

Podívejte se na ukázku:

JBBG na koncertech prezentují několik programových linií, z nichž tou nejnovější je projekt Urban Folktales. Jak název naznačuje, pojí se tu nové (ruchy velkoměsta, elektronika) a staré (lidová a východní tradice). Kromě již obligátní elektroniky tu je totiž zjevná inspirace rakouskou lidovou hudbou i tradičními nástroji (poprvé na albu využívají citeru a niněru).

Lineup profesionálního bigbandu tvoří už stabilně ti nejlepší hráči střední a západní Evropy: Němci Johannes Enders (saxofon) a virtuózní hráčka na theremin Barbara Buchholz (s lítostí musíme konstatovat, že letos v dubnu po dlouhé nemoci zemřela), Rakušan Matthias Loibner (excelentní hráč na niněru), slovinský trumpetista David Jarh a další.

Že je něco jinak, naznačuje na novém CD již úvodní vstup Urban Tribes hraný na zmiňovanou niněru. Matthias Loibner zde odkazuje k východoevropské hudební tradici, která se však zcela přirozeně propojuje s elektronickými ruchy a nejprve zlehka, později mnohem razantněji do něj vstoupí celá dechová sekce. Poprvé se zde představí také hvězdný host, kytarista Nguyen Le.

Mlžný opar následující Seelenbaumeln vznikl na základě básně Mein Lied štýrského autora Petera Roseggera. Další z oceňovaných hostů, Theo Bleckmann, se tu představuje coby německy zpívající vokalista (žije sice dlouho v New Yorku, ale pochází z Dortmundu). Na podkladu Fender piána, lehce elektronických zvuků a občasných vstupů basklarinetu tu decentním způsobem navazuje sólo s typickým hlasem finského trumpetisty Verneri Pohjoly. Nezvyklé závěrečné zvuky negeneruje počítač, ale elektrická citera (Christof Dienz) a theremin (Barbara Buchholz).

Space Trip - The Day We Landed dobře ilustruje flexibilitu, s níž se JBBG přibližuje formacím v malém obsazení. Ústředním momentem je další sólový vstup kytaristy Nguyena Le:

Je možná škoda, že další z přizvaných hostů, italský trombónový objev posledních let Gianluca Petrella, hraje pouze v jedné skladbě. Vedle jeho relaxovaného sóla stojí v kompozici High Voltage za pozornost citlivé propojení s programovanou elektronikou (autor smyček Gregor Hilbe).

Lehkou etno příchuť dodává následující Rêve Africain původem guinejská zpěvačka Hadja Kouyaté (přezdívaná africkou Mahalií Jackson). Poslechněte si její intro za doprovodu saxofonisty Johannese Enderse:

Urban Folktales představuje ucelenou šestidílnou suitu, která ztělesňuje velmi dobře představy o bigbandu 21. století. Ačkoli bez netypických nástrojů jako citera, niněra a některých lidových inspirací by se Jazz Bigband Graz určitě obešel, ve výsledku jej výrazným způsobem odlišují od podobných formací a vnášejí do hudby nové, často nečekané odstíny. Každopádně takto progresivní bigband v Česku potřebujeme jako sůl.

Jazz Bigband Graz – Urban Folktales

Heinrich von Kalnein, Horst-Michael Schaffer – kompozice, vedeníHosté:Theo Bleckmann – zpěvNguyen Le – kytaraGianluca Petrella – trombónVerneri Pohjola – trubkaHadja Kouyaté – zpěvLabel: ACT Music, 2012

02613178.jpeg

www.jazzbigbandgraz.com

Album týdne je programový blok ve vysílání Euro Jazzu, tedy webcastu na novém jazzovém webu Českého rozhlasu. Album týdne vybírá Redakce jazzu a populární hudby ČRo 3 – Vltava s přihlédnutím k aktuálnosti, originalitě, hudebnímu přínosu a dramaturgické relevanci (často podle tematického rámce daného týdne). Vybrané Album týdne získává v daném týdnu vyšší rotaci, než je obvyklé u ostatních alb. Ukázky z něj se vysílají na Euro Jazzu pravidelně každý den od pondělí do pátku vždy v 11:00 a 19:00.

autor: Petr Vidomus
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka