Johann Sebastian Bach: Violoncellové suity
Zdigitalizovaný komplet nahrávek, který v roce 1984 pořídil Saša Večtomov (1930–1989). Poslechněte si recenzi Petra Vebera.
(…) Syn violoncellisty Ivana Večtomova, hudebníka ruského původu, člena Pražského kvarteta a od roku 1945 koncertního mistra České filharmonie. Učil se u otce, který se před válkou učil u cellisty Alexaňana, známého pařížského asistenta Pabla Casalse. A Casals byl v mládí prvním cellistou, který objevil kouzlo a hodnotu Bachových suit a začal je veřejně hrát… Saša Večtomov byl tedy ovlivněn francouzskou školou, pak i tím, že studoval v Moskvě, ale samozřejmě i školu českou. Stal se členem Českého tria, ale byl trvale také významným sólistou. Bachovy suity jako první v tuzemsku zahrál všechny v jednom koncertním večeru, a to zpaměti. To bylo v roce 1980. Nejde opravdu o nic snadného, jednotlivé skladby kumulují technická úskalí a vyžadují podrobně promyšlená řešení, už proto, že počítají i s polyfonní hrou, ale i proto, že potřebují přesně odvážený styl a výraz. Od první k šesté se zvětšuje jejich náročnost i rozsah. První suita zabírá asi 11 minut, poslední dvě každá přes dvacet minut…. Jak je Saša Večtomov hraje? Soustředěně, zažitě, pevným tónem, s častými drobnými rubaty, která vnášejí do řádu a pravidelnosti trochu romantizující výrazové momenty. (…)
Nahrávka vyšla u vydavatelství Supraphon.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka