Jubilejní Jazz Goes To Town láká na Petera Evanse či Amirthu Kidambi
Třicátý ročník královéhradeckého festivalu chystá od 8. do 12. října posluchačské dobrodružství. Podtitul „Třicet let naděje a porozumění“ dobře vystihuje spiklenectví hudebníků a fanoušků nejsvobodnějšího žánru.
Přednosti nejen letošního programu JGTT lze vyjádřit asi takto: Představit co nejvíce českých premiér. Nebát se avantgardy a nepodceňovat publikum. Pamatovat ovšem i na tradičnější podoby jazzu.
Za stěžejní považuje dramaturg Michal Wróblewski nabídnout divákům „k porozumění a přijmutí“ i neortodoxní, komplikovaná vyjádření umělců. „Věříme, že toto přijetí je natolik obohacujícím, aby vedlo k hlubšímu porozumění i v rámci mimohudebního kontextu.“
Na úvod ještě jednu milou anomálii. JGTT vlastně letos začne netradičně už v pondělí (7. října), a nikoliv v Hradci Králové, ale předkoncertem v Praze. Na loňský ročník totiž kvůli onemocnění covidem nedorazilo polské duo Czajka & Puchacz. Omluvenou absenci nahradí letos v Kampusu Hybernská.
Nyní hurá do Hradce: Ženská polovina dua Czajka & Puchacz, slovinská hráčka na klávesové nástroje Kaja Draksler, ve Sboru kněze Ambrože 12. října odehraje od loňska odložený varhanní recitál. A mužská polovina, polský bubeník Szymon „Pimpon“ Gąsiorek, vystoupí 11. října v Biu Central v již popáté organizovaném rezidenčním ansámblu The Shape Of Jazz To Come (spolu s řeckou saxofonistkou Niki Kikkoli a „domácími“ Janem Michálkem, Janem Bárou a Milošem Klápštěm).
Hvězdy americké avantgardy
Hlavní hvězdy festivalu se představí v sobotu 12. října v Biu Central. A v obou případech se přitažlivost koncertů násobí faktem, že jde o české premiéry projektů. Což vlastně platí pro všechny zahraniční účinkující.
Newyorský trumpetista, mistr netradičních hráčských technik Peter Evans (Mostly Other People Do The Killing, Mary Halvorson, Craig Taborn) už u nás samozřejmě sólově hrál. V rámci pražského Bagatelles Marathonu Johna Zorna i na JazzFestBrno. Tentokrát ovšem vystoupí v triové sestavě. Byť i její členy už jsme na zdejších pódiích mohli potkat, jde o konstelaci novou.
Do tria přizval Evans další známou osobnost jazzové avantgardy, bubeníka Jima Blacka (AlasNoAxis, Human Feel, Uri Caine, Satoko Fuji), se kterým spolupracoval na albech Ghosts (2011), Destination: Void (2014) atd. Třetím do se stavy se stal švédský basista Petter Eldh (Marius Neset, Django Bates).
Trio chystá k vydání na 25. října album nazvané Extra, ukázky z něj už jsou ke slyšení a dobře poslouží i jako pozvánka na koncert.
Zpěvačka a hráčka na klávesové nástroje včetně indického harmonia Amirtha Kidambi pochází z Kalifornie, z rodiny pákistánských přistěhovalců, což určilo i její hudební směřování. V hudbě propojuje prvky free jazzu a soudobé hudby (vč. minimalistických postupů) s tradicemi hudby indického subkontinentu. Do jejího rejstříku tak patří i tzv. karnatický (jihoindický) rytmický styl zpěvu.
Kidambi se považuje nejen za hudebnici, ale také za aktivistku. Ostře vystupuje proti rasismu, autoritářství, hrozícím totalitám, neokolonialismu. I tím vlastně navazuje na odkaz angažovaného avantgardního jazzu 60. let.
Za sebou má Amirtha řadu rozličných projektů, například duo s basistou Lukem Stewartem. Nebo spolupráci s básnířkou a vokalistkou Moor Mother či kytaristkou Mary Halvorson. V Hradci představí kapelu Elder Ones, se kterou letos vydala třetí, naléhavé album New Monuments.
Evropa nezůstane ve stínu
Dramaturgie JGTT zasvěceně sleduje také evropskou improvizační scénu. K zajímavým novým jménům patří v Berlíně působící německo-rakouské kvarteto Philm vedené saxofonistou Philippem Gropperem, oceněné v prestižních Deutscher Jazzpreis jako kapela roku 2021. Nebo islandsko-švédsko-norsko-dánský ansámbl Horse Orchestra, snažící se prolomit bariéru mezi tradicionalismem a soudobými experimenty.
Mimořádně lákavý je večer dvou dvojic 10. října ve Studiu Beseda. Folklór bývá velmi hodnotnou a vydatnou inspirací, obohacující záběr improvizované hudby. Polské duo zpěvačky Maciuchy Bikont a kontrabasisty Ksaweryho Wójcińského využívá jako základ tvorby lidovou hudbu někdejšího ukrajinského regionu Polesie.
Norští hudebníci Maja S. K. Ratkje (zpěv, harmonium, housle) a Stian Westerhus (zpěv, akustická kytara) zase jako zdrojnici uvádějí „starosvětskou“ hudbou Skandinávie a zromantizovaných přístavních podniků dávného Osla z konce 19. století, z dob, kdy se ještě jmenovalo Kristiania (neplést s komunitou na území dánské Kodaně). Dobrali se k jakémusi fascinujícímu pojetí „temného kabaretu“. Trochu „kurt-weillovského“ a trochu „tom-waitsovského“, ovšem komornějšího a osobitého.
Zástupci domácí scény na JGTT často vystupují v exkluzivních programech. David Dorůžka, Robert Fischmann a Martin Novák tak s „levantsko-jazzovým“ projektem Gilgul vystoupí nikoliv v obvyklé pódiové sestavě tria, ale rozšíří obsazení na sexteto. Přidají se všichni tři hosté studiového alba Gilgul, dechaři Luboš Soukup, Marcel Bárta a Štěpán Janoušek.
Vojtu Drnka známe jako propagátora volné improvizace a netradičních technik hry na akordeon. Tentokrát ale Drnek zahraje s tradicionalistickým swingovým kvartetem Hot Brew. Akordeonista tu vlastně zastupuje dechovou sekci a snahou kvarteta je dosáhnout až bigbandového soundu.
Více experimentovat bude sestava TONGU s Martinem Debřičkou, Janem Jiruchou či Michalem Nejtkem. Má nemalou ambici. Propojit improvizaci, kompoziční techniky soudobé hudby (mikrotonalitu, minimalismus), rock, hardcore, funk, vlivy elektronické taneční hudby i další prvky, které zrovna přijdou hudebníkům na mysl.
Ani letos nebude chybět koncert jedné z českých jazzových legend. Konkrétně Františka Uhlíře, v jehož Teamu bude figurovat mj. Andy Schofield.
Je jasné, že jazzový týden v Hradci Králové bude intenzivní jak co do kvality, tak i množství.
Program JGTT 2024
8. 10. Dorůžka-Fischmann-Novák, Artičok
9. 10. Brunner-Závodný-Wróblewski, Artičok
Philipp Gropper, PHILM (DE/AT), Tongu (BR/CZ), Knihovna města Hradce Králové
10. 10. Maniucha & Ksawery (PL), Maja S. K. Ratkje & Stian Westerhus (NO), Studio Beseda
11. 10. František Uhlíř Team, Petrof Gallery
The Shape of Jazz to Come vol. 5 (CZ/GR/PL), Horse Orchestra (DK/IS/NO/SE), Bio Central
Blues Bond, Pavija’n Pub
12. 10. Kaja Draksler, Sbor kněze Ambrože
Hot Brew (CZ/RO), Muzeum východních Čech
Amirtha Kidambi’s Elder Ones (US), Peter Evans, EXTRA feat. Petter Eldh & Jim Black (US/SE), Bio Central
Související
-
Můj domov je teď všude a nikde, říká slovinská hudební nomádka Kaja Draksler
Protagonistkou zářijového Jazz Profilu byla slovinská klavíristka, skladatelka a kapelnice Kaja Draksler.
-
Český rozhlas Jazz vyhodnotil jazzová alba roku, boduje projekt Gilgul
V Česku vyšlo loni celkem 45 jazzových desek, napočítal Český rozhlas Jazz. Vítězem jím pořádané ankety se stalo trio Dorůžka/Fischmann/Novák s albem Gilgul.