Jubilejní Jazz Goes To Town láká na Petera Evanse či Amirthu Kidambi

30. září 2024

Třicátý ročník královéhradeckého festivalu chystá od 8. do 12. října posluchačské dobrodružství. Podtitul „Třicet let naděje a porozumění“ dobře vystihuje spiklenectví hudebníků a fanoušků nejsvobodnějšího žánru.

Přednosti nejen letošního programu JGTT lze vyjádřit asi takto: Představit co nejvíce českých premiér. Nebát se avantgardy a nepodceňovat publikum. Pamatovat ovšem i na tradičnější podoby jazzu.

Za stěžejní považuje dramaturg Michal Wróblewski nabídnout divákům „k porozumění a přijmutí“ i neortodoxní, komplikovaná vyjádření umělců. „Věříme, že toto přijetí je natolik obohacujícím, aby vedlo k hlubšímu porozumění i v rámci mimohudebního kontextu.“

Na úvod ještě jednu milou anomálii. JGTT vlastně letos začne netradičně už v pondělí (7. října), a nikoliv v Hradci Králové, ale předkoncertem v Praze. Na loňský ročník totiž kvůli onemocnění covidem nedorazilo polské duo Czajka & Puchacz. Omluvenou absenci nahradí letos v Kampusu Hybernská.

Nyní hurá do Hradce: Ženská polovina dua Czajka & Puchacz, slovinská hráčka na klávesové nástroje Kaja Draksler, ve Sboru kněze Ambrože 12. října odehraje od loňska odložený varhanní recitál. A mužská polovina, polský bubeník Szymon „Pimpon“ Gąsiorek, vystoupí 11. října v Biu Central v již popáté organizovaném rezidenčním ansámblu The Shape Of Jazz To Come (spolu s řeckou saxofonistkou Niki Kikkoli a „domácími“ Janem Michálkem, Janem Bárou a Milošem Klápštěm).

Hvězdy americké avantgardy

Hlavní hvězdy festivalu se představí v sobotu 12. října v Biu Central. A v obou případech se přitažlivost koncertů násobí faktem, že jde o české premiéry projektů. Což vlastně platí pro všechny zahraniční účinkující.

Newyorský trumpetista, mistr netradičních hráčských technik Peter Evans (Mostly Other People Do The Killing, Mary Halvorson, Craig Taborn) už u nás samozřejmě sólově hrál. V rámci pražského Bagatelles Marathonu Johna Zorna i na JazzFestBrno. Tentokrát ovšem vystoupí v triové sestavě. Byť i její členy už jsme na zdejších pódiích mohli potkat, jde o konstelaci novou.

Do tria přizval Evans další známou osobnost jazzové avantgardy, bubeníka Jima Blacka (AlasNoAxis, Human Feel, Uri Caine, Satoko Fuji), se kterým spolupracoval na albech Ghosts (2011), Destination: Void (2014) atd. Třetím do se stavy se stal švédský basista Petter Eldh (Marius Neset, Django Bates).

Trio chystá k vydání na 25. října album nazvané Extra, ukázky z něj už jsou ke slyšení a dobře poslouží i jako pozvánka na koncert.

Zpěvačka a hráčka na klávesové nástroje včetně indického harmonia Amirtha Kidambi pochází z Kalifornie, z rodiny pákistánských přistěhovalců, což určilo i její hudební směřování. V hudbě propojuje prvky free jazzu a soudobé hudby (vč. minimalistických postupů) s tradicemi hudby indického subkontinentu. Do jejího rejstříku tak patří i tzv. karnatický (jihoindický) rytmický styl zpěvu.

Kidambi se považuje nejen za hudebnici, ale také za aktivistku. Ostře vystupuje proti rasismu, autoritářství, hrozícím totalitám, neokolonialismu. I tím vlastně navazuje na odkaz angažovaného avantgardního jazzu 60. let.

Za sebou má Amirtha řadu rozličných projektů, například duo s basistou Lukem Stewartem. Nebo spolupráci s básnířkou a vokalistkou Moor Mother či kytaristkou Mary Halvorson. V Hradci představí kapelu Elder Ones, se kterou letos vydala třetí, naléhavé album New Monuments.

Evropa nezůstane ve stínu

Dramaturgie JGTT zasvěceně sleduje také evropskou improvizační scénu. K zajímavým novým jménům patří v Berlíně působící německo-rakouské kvarteto Philm vedené saxofonistou Philippem Gropperem, oceněné v prestižních Deutscher Jazzpreis jako kapela roku 2021. Nebo islandsko-švédsko-norsko-dánský ansámbl Horse Orchestra, snažící se prolomit bariéru mezi tradicionalismem a soudobými experimenty.

Mimořádně lákavý je večer dvou dvojic 10. října ve Studiu Beseda. Folklór bývá velmi hodnotnou a vydatnou inspirací, obohacující záběr improvizované hudby. Polské duo zpěvačky Maciuchy Bikont a kontrabasisty Ksaweryho Wójcińského využívá jako základ tvorby lidovou hudbu někdejšího ukrajinského regionu Polesie.

Norští hudebníci Maja S. K. Ratkje (zpěv, harmonium, housle) a Stian Westerhus (zpěv, akustická kytara) zase jako zdrojnici uvádějí „starosvětskou“ hudbou Skandinávie a zromantizovaných přístavních podniků dávného Osla z konce 19. století, z dob, kdy se ještě jmenovalo Kristiania (neplést s komunitou na území dánské Kodaně). Dobrali se k jakémusi fascinujícímu pojetí „temného kabaretu“. Trochu „kurt-weillovského“ a trochu „tom-waitsovského“, ovšem komornějšího a osobitého.

Zástupci domácí scény na JGTT často vystupují v exkluzivních programech. David Dorůžka, Robert Fischmann a Martin Novák tak s „levantsko-jazzovým“ projektem Gilgul vystoupí nikoliv v obvyklé pódiové sestavě tria, ale rozšíří obsazení na sexteto. Přidají se všichni tři hosté studiového alba Gilgul, dechaři Luboš Soukup, Marcel Bárta a Štěpán Janoušek.

Vojtu Drnka známe jako propagátora volné improvizace a netradičních technik hry na akordeon. Tentokrát ale Drnek zahraje s tradicionalistickým swingovým kvartetem Hot Brew. Akordeonista tu vlastně zastupuje dechovou sekci a snahou kvarteta je dosáhnout až bigbandového soundu.

Více experimentovat bude sestava TONGU s Martinem Debřičkou, Janem Jiruchou či Michalem Nejtkem. Má nemalou ambici. Propojit improvizaci, kompoziční techniky soudobé hudby (mikrotonalitu, minimalismus), rock, hardcore, funk, vlivy elektronické taneční hudby i další prvky, které zrovna přijdou hudebníkům na mysl.

Ani letos nebude chybět koncert jedné z českých jazzových legend. Konkrétně Františka Uhlíře, v jehož Teamu bude figurovat mj. Andy Schofield.

Je jasné, že jazzový týden v Hradci Králové bude intenzivní jak co do kvality, tak i množství.

Program JGTT 2024

8. 10. Dorůžka-Fischmann-Novák, Artičok

9. 10. Brunner-Závodný-Wróblewski, Artičok

Philipp Gropper, PHILM (DE/AT), Tongu (BR/CZ), Knihovna města Hradce Králové

10. 10. Maniucha & Ksawery (PL), Maja S. K. Ratkje & Stian Westerhus (NO), Studio Beseda

11. 10. František Uhlíř Team, Petrof Gallery

The Shape of Jazz to Come vol. 5 (CZ/GR/PL), Horse Orchestra (DK/IS/NO/SE), Bio Central

Blues Bond, Pavija’n Pub

12. 10. Kaja Draksler, Sbor kněze Ambrože

Hot Brew (CZ/RO), Muzeum východních Čech

Amirtha Kidambi’s Elder Ones (US), Peter Evans, EXTRA feat. Petter Eldh & Jim Black (US/SE), Bio Central

Spustit audio

Související