Jure Pukl - EARchitecture

7. únor 2011

Mladého slovinského saxofonistu Jure Pukla jistě nelze považovat za umělce lokálního významu. Na albu tohoto týdne navíc zřejmě překračuje rámec straight-ahead jazzu, ze kterého jej čeští posluchači dosud mohli znát.

Na snímku EARchitecture se Pukl obklopil většinou svými bývalými spolužáky z Berklee College v Bostonu, z nichž pianista Aruan Ortiz je známý například svou spoluprací s Wallacem Roneyem a trumpetista Jason Palmer byl (mimo mnoha dalších participací) dva roky součástí kvinteta Grega Osbyho. Vedle toho je zde spojnice na pianistu Vijaye Iyera – Puklovi sice tentokrát jen „propůjčil“ svého dvorního bubeníka Marcuse Gilmora a napsal sleeve note do bookletu, nicméně Pukl chystá společný projekt i přímo s ním.

Zprostředkovaná souvislost s Gregem Osbym a Vijayem Iyerem zde není zmiňovaná náhodně. Oba totiž byli napojeni na nekonformní školu M-Base, která v 80. letech představovala protiváhu konzervatismu tzv. Mladých lvů (typu Wyntona Marsalise) a její kreativní impuls vnesl do amerického jazzu mnoho nového (odrostla na něm kdysi i Cassandra Wilson).

02244887_1.jpeg

Jure Pukl se na albu vymaňuje z kopírování americké tradice, která stále ještě představuje základ slovinského jazzového mainstreamu. Výrazem i zvukem zde přiznává inspiraci Waynem Shorterem či Ericem Dolphym, ovšem výstavbou a multivrstevnatostí vlastních kompozic připomíná právě hnutí M-Base s jeho hlavními představiteli Stevem Colemanem či Gary Thomasem. EARchitecture má obdobný drive jako Steve Coleman počátku 90. let (hlavně v rychlejších kompozicích), i když Pukl jej zjevně nechce kopírovat do důsledků a k zasazení do nového kontextu mu pomáhají právě jeho noví spoluhráči.

Mezi nimi vyniká Aruan Ortiz, jehož elektrické Fender Rhodes piano vhodně dobarvuje improvizační plochy (à la In a Silent Way), které by jinak zůstaly příliš syrové, či trumpetista Jason Palmer především v up-tempo konverzacích s Puklem (Vertical Counterpoint, Bizgo). Přizvání rappera Raydara Ellise (v podobném kontextu známým ze spolupráce s trumpetistou Igmarem Thomasem) do groovující Hot As Summer nemusí vyhovovat tradičněji založeným posluchačům, ale ve skutečnosti konceptuálně zapadá do výše zmíněných inspirací a představuje příjemné pročištění vzduchu po zbytku, řádově komplikovanějších kompozic.

V New Yorku bude Pukl (jinak usídlený ve Vídni) nahrávat s Vijayem Iyerem v dubnu. Zdá se, že se máme na co těšit.

Jure Pukl - EARchitecture Jure Pukl – tenor saxofon, kompozice Jason Palmer – trubka Aruan Ortiz – piano, fender rhodes Rashaan Carter – kontrabas Marcus Gilmore – bicí Raydar Ellis – rap v tracku 5

02248760.jpeg

Label: Session Work Records, SWR23/10, 2010, Rakousko. www.jurepukl.com

Album týdne je programový blok ve vysílání Euro Jazzu, tedy webcastu na novém jazzovém webu Českého rozhlasu. Album týdne vybírá Redakce jazzu a populární hudby ČRo 3 – Vltava s přihlédnutím k aktuálnosti, originalitě, hudebnímu přínosu a dramaturgické relevanci (často podle tematického rámce daného týdne). Vybrané Album týdne získává v daném týdnu vyšší rotaci, než je obvyklé u ostatních alb. Ukázky z něj se vysílají na Euro Jazzu pravidelně každý den od pondělí do pátku vždy v 11:00 a 19:00.

autor: Petr Vidomus
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.