Kamasi Washington se dal do tance, je to nakažlivé

11. květen 2024

Zatímco na předchozích albech sledoval losangeleský skladatel a saxofonista záměr, citujme, „přetvořit moderní jazz povznášejícími kompozicemi plnými nadzemské velkoleposti“, tentokrát se ponořil do „záležitostí pozemských“. Album Fearless Movement označil za „studii taneční hudby“.

Po pravdě, po stránce typického soundu, autorského rukopisu a hráčského výrazu zase o takovou proměnu nejde. Což fanoušky Washingtoných opulentních aranžmá a žánrového synkretismu jazzu, funku, r&b, latiny, hip hopu i klasických inspirací potěší. Kdo naopak považoval Washingtonovu hudbu za příliš bombastickou a až moc chytlavou, názor nezmění ani tentokrát a „nechá být“.

Vytvořit hudbu „taneční“ a „zemitou“ ale v žádném případě neznamenalo méně virtuózní, natož prostou. Harmonie Kamasi vesměs nevolil jednoduché. A sóla všech hráčů jsou stejně vzletně gradovaná a nápaditá.

Ani prohlášení o tanečnosti neplatí plošně. Skladba Dream State začíná ambientní pasáží, než rytmus zvýrazní syntezátorový sequencer. Teprve ve třetině devítiminutového kusu se vynoří groove.

Hned úvodní kus Lesanu spočívá na rafinované polyrytmické struktuře, na kterou by si „trsnul“ spíš mistr výrazového tance. Lesanu obsahuje také řadu free pasáží. Skladbě nechybí ani duchovní rozměr. Uvádí ji modlitba v tzv. klasické etiopštině, tedy dnes již pouze liturgickém jazyce ge’ez, dávné řeči Aksumského království. Pak už nepřekvapí „ethiojazzová“, tedy z tradiční etiopské hudby vycházející melodika.

Washington také opět zařadil mezi autorské či spoluautorské skladby pár cover-verzí. I s nimi ovšem zacházel dle svého zvyku velmi volně. Funk/synthpopový hit Computer Love (původně 1986) od kapely Zapp přetavil v téměř desetiminutovou, pozoruhodně plynoucí kompozici se soulovým vokálem Patrice Quinn a málem psychedelickými improvizacemi.

Cyklus kusů The Garden Path, Road To Self a Interstellar Peace zase svým způsobem odkazuje na „epické“ Washingtonovo období. Celé album pak propojuje typická nakažlivost. Kamasiho zvláštní schopnost vyvolávat hudbou euforii, byť máte třeba odlišný vkus a jisté výhrady.

Slavní hosté

Na albu našel Washington místo také pro odzbrojující uplatnění rodičovské pýchy. Skladbu Asha The First zkomponoval kolem motivu, který s dětskou bezprostředností vytvořila na piano jeho tříletá dcerka Akili Asha.

K interpretaci dcerčina motivu přizval saxofonista i slavné hosty. Basovou linku a brilantní baskytarové sólo si tu střihl Thundercat. O rapovou druhou část Asha The First se postarala dvojčata Ras a Taj Austinovi z hiphopové kapely Coast Contra. Mimochodem, pánové rappují opravdu jako… ehm, dvojčata.

Čtěte také

Hosté se vůbec do nahrávacího studia jen hrnuli. Například jazzový zpěvák Dwight Trible, jenž se blýskne především v baladě Lines In The Sand. Nebo neo-soulový zpěvák BJ The Chicago Kid (Bryan James Sledge).

Mezi hosty ovšem vyniká skutečná legenda George Clinton, šéf ikonického funkového muzikantského kolektivu Parliament-Funkadelic. S chutí si zazpíval hybný kus Get Lit, kde se jeho stále znělý hlas proplétá s rapem D Smokea. Washington se vlastně postaral o symbolické setkání generací. Clintonovi je 82 (!), Danielovi Farrisovi (alias D Smoke) 38…

Jako určitý vtípek by mohla působit kompozice Prologue. Ne sama o sobě, na Prologu legendárního tangového génia Astora Piazzolly nic legračního není, a Kamasi převzal melodii s úctou. Byť ji podložil výrazným beatem, odkazujícím k současné klubové taneční scéně. Komika je v jejím zařazení na samý závěr desky. Ovšem i v tom se může skrývat logika a vážně míněné poselství. Po doznění alba přece začíná něco dalšího. Co, to už si zvolí samotný posluchač.

Pro Washingtonovy příznivce pak je dobrou zprávou, že se saxofonista vrátí do ČR. Repertoár nového alba představí naživo 5. listopadu 2024 v rámci JazzFestBrno.

Kamasi Washington – Fearless Movement

 

Kamasi Washington – tenorový a altový saxofon

Brandon Coleman – klávesové nástroje, syntezátorový bas, vocoder

Cameron Graves – piano

Dontae Winslow – trubka

Ronald Bruner Jr. – bicí nástroje

Ryan Porter – trombon

Tony Austin – bicí nástroje

Allakoi Peete – perkuse

Kahlil Cummings – perkuse

Miles Mosley – kontrabas

Patrice Quinn – zpěv

Woody Aplanalp – kytara

Carlos Niño – perkuse

Banchamlak Abegase – zpěv

Henok Elias – zpěv

Stephen „Thundercat“ Bruner – baskytara

DJ Battlecat – gramofony, talk box

Taj Austin – zpěv

Ras Austin – zpěv

Terrace Martin – altový saxofon

Rickey Washington – flétna

George Clinton – zpěv

D Smoke – zpěv

Joel Whitley – kytara

Robert Miller – bicí nástroje

André 3000 – flétny

Mono/Poly – syntezátor

Ben Williams – kontrabas

Dwight Trible – zpěv

BJ the Chicago Kid – zpěv

 

Label: Young, 2024

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.