Kamasi Washington se dal do tance, je to nakažlivé
Zatímco na předchozích albech sledoval losangeleský skladatel a saxofonista záměr, citujme, „přetvořit moderní jazz povznášejícími kompozicemi plnými nadzemské velkoleposti“, tentokrát se ponořil do „záležitostí pozemských“. Album Fearless Movement označil za „studii taneční hudby“.
Po pravdě, po stránce typického soundu, autorského rukopisu a hráčského výrazu zase o takovou proměnu nejde. Což fanoušky Washingtoných opulentních aranžmá a žánrového synkretismu jazzu, funku, r&b, latiny, hip hopu i klasických inspirací potěší. Kdo naopak považoval Washingtonovu hudbu za příliš bombastickou a až moc chytlavou, názor nezmění ani tentokrát a „nechá být“.
Vytvořit hudbu „taneční“ a „zemitou“ ale v žádném případě neznamenalo méně virtuózní, natož prostou. Harmonie Kamasi vesměs nevolil jednoduché. A sóla všech hráčů jsou stejně vzletně gradovaná a nápaditá.
Ani prohlášení o tanečnosti neplatí plošně. Skladba Dream State začíná ambientní pasáží, než rytmus zvýrazní syntezátorový sequencer. Teprve ve třetině devítiminutového kusu se vynoří groove.
Hned úvodní kus Lesanu spočívá na rafinované polyrytmické struktuře, na kterou by si „trsnul“ spíš mistr výrazového tance. Lesanu obsahuje také řadu free pasáží. Skladbě nechybí ani duchovní rozměr. Uvádí ji modlitba v tzv. klasické etiopštině, tedy dnes již pouze liturgickém jazyce ge’ez, dávné řeči Aksumského království. Pak už nepřekvapí „ethiojazzová“, tedy z tradiční etiopské hudby vycházející melodika.
Washington také opět zařadil mezi autorské či spoluautorské skladby pár cover-verzí. I s nimi ovšem zacházel dle svého zvyku velmi volně. Funk/synthpopový hit Computer Love (původně 1986) od kapely Zapp přetavil v téměř desetiminutovou, pozoruhodně plynoucí kompozici se soulovým vokálem Patrice Quinn a málem psychedelickými improvizacemi.
Cyklus kusů The Garden Path, Road To Self a Interstellar Peace zase svým způsobem odkazuje na „epické“ Washingtonovo období. Celé album pak propojuje typická nakažlivost. Kamasiho zvláštní schopnost vyvolávat hudbou euforii, byť máte třeba odlišný vkus a jisté výhrady.
Slavní hosté
Na albu našel Washington místo také pro odzbrojující uplatnění rodičovské pýchy. Skladbu Asha The First zkomponoval kolem motivu, který s dětskou bezprostředností vytvořila na piano jeho tříletá dcerka Akili Asha.
K interpretaci dcerčina motivu přizval saxofonista i slavné hosty. Basovou linku a brilantní baskytarové sólo si tu střihl Thundercat. O rapovou druhou část Asha The First se postarala dvojčata Ras a Taj Austinovi z hiphopové kapely Coast Contra. Mimochodem, pánové rappují opravdu jako… ehm, dvojčata.
Čtěte také
Hosté se vůbec do nahrávacího studia jen hrnuli. Například jazzový zpěvák Dwight Trible, jenž se blýskne především v baladě Lines In The Sand. Nebo neo-soulový zpěvák BJ The Chicago Kid (Bryan James Sledge).
Mezi hosty ovšem vyniká skutečná legenda George Clinton, šéf ikonického funkového muzikantského kolektivu Parliament-Funkadelic. S chutí si zazpíval hybný kus Get Lit, kde se jeho stále znělý hlas proplétá s rapem D Smokea. Washington se vlastně postaral o symbolické setkání generací. Clintonovi je 82 (!), Danielovi Farrisovi (alias D Smoke) 38…
Jako určitý vtípek by mohla působit kompozice Prologue. Ne sama o sobě, na Prologu legendárního tangového génia Astora Piazzolly nic legračního není, a Kamasi převzal melodii s úctou. Byť ji podložil výrazným beatem, odkazujícím k současné klubové taneční scéně. Komika je v jejím zařazení na samý závěr desky. Ovšem i v tom se může skrývat logika a vážně míněné poselství. Po doznění alba přece začíná něco dalšího. Co, to už si zvolí samotný posluchač.
Pro Washingtonovy příznivce pak je dobrou zprávou, že se saxofonista vrátí do ČR. Repertoár nového alba představí naživo 5. listopadu 2024 v rámci JazzFestBrno.
Kamasi Washington – Fearless Movement
Kamasi Washington – tenorový a altový saxofon
Brandon Coleman – klávesové nástroje, syntezátorový bas, vocoder
Cameron Graves – piano
Dontae Winslow – trubka
Ronald Bruner Jr. – bicí nástroje
Ryan Porter – trombon
Tony Austin – bicí nástroje
Allakoi Peete – perkuse
Kahlil Cummings – perkuse
Miles Mosley – kontrabas
Patrice Quinn – zpěv
Woody Aplanalp – kytara
Carlos Niño – perkuse
Banchamlak Abegase – zpěv
Henok Elias – zpěv
Stephen „Thundercat“ Bruner – baskytara
DJ Battlecat – gramofony, talk box
Taj Austin – zpěv
Ras Austin – zpěv
Terrace Martin – altový saxofon
Rickey Washington – flétna
George Clinton – zpěv
D Smoke – zpěv
Joel Whitley – kytara
Robert Miller – bicí nástroje
André 3000 – flétny
Mono/Poly – syntezátor
Ben Williams – kontrabas
Dwight Trible – zpěv
BJ the Chicago Kid – zpěv
Label: Young, 2024
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.