Kristjan Randalu – Desde Manhattan

21. listopad 2011

Estonský pianista Kristjan Randalu u nás zatím není moc známý, patří však k velmi pozoruhodným osobnostem evropského jazzu. Tento pátek vystoupí se svým sólo recitálem v pražském klubu Jazz Dock v rámci Euro Jazz Festu. Jeho desku Desde Manhattan (španělsky „přímo z Manhattanu“) jsme zvolili Albem týdne.

Randalu patří mezi neortodoxní hráče spojující jazz s lidovou tradicí jeho domoviny. Ačkoli je to bezpochyby vyloženě mezinárodní umělec (neustále se pohybuje mezi Tallinnem, New Yorkem a Německem), zvláště hrdí jsou na něj především doma – v malé pobaltské zemi je totiž považován téměř za synonymum jazzu.

Kristjan Randalu (1978) započal své hudební vzdělání v 6 letech v Tallinnu. Oba jeho rodiče (klasicky vzdělaní pianisté) však záhy emigrovali do Německa, a tak v klasické i jazzové průpravě pokračoval v Karlsruhe, kde s rodiči bydlel, a později ve Stuttgartu. Od roku 2001 studoval na Royal Academy of Music v Londýně u Geoffa Keezera (piano), Iaina Ballamyho a Django Batese (kompozice). Později přesídlil do New Yorku, kde vedle hraní v klubech (např. Ari Hoenig Trio, Vince Mendoza, Christian McBride) dokončil magisterský program na Manhattan School of Music.

Na Desde Manhattan se Randalu představuje se svým kvartetem v neobvyklém obsazení (vlastně je to trio doplněné o cello) a s hráči s rozmanitým kulturním zázemím. Basistu Miguela Antonia potkal Randalu při svém působení v New Yorku, tento neuvěřitelně flexibilní hráč však pochází z Madridu. Cellista Stefan Braun patří k zajímavým osobnostem berlínské scény, kde se pohybuje na pomezí jazzu a klasiky. Pravděpodobně nejbližší vztah však pojí pianistu k bubeníkovi/perkusionistovi Bodeku Janke.

02486739_0.jpeg

Janke (1979) je Randalův generační souputník a s pianistou sdílí podobný osud (syn polských emigrantů, studia jak v jazzu, tak v klasice). S Randalu se znají od dětství (oba bydleli v Karlsruhe) a navštěvovali stejné školy. Janke v New Yorku strávil delší dobu (6 let) a za tu dobu hrál s esy jako Dave Liebman, Ben Monder nebo Dave Binney.

Společnou komunikaci Randalu s Jankem cizelovali na společných vystoupeních v duu před pár lety (tedy perkuse a klavír) a záznam tehdy vyšel i na albu (Grupa Janke Randalu, 2008). Randalův silně melodický kus Hinken s Jankeho neuvěřitelně barevným perkusním předivem se objevuje i na kvartetním albu, zde jej však můžete slyšet v původní duetní verzi:

Někdejší spolupráce v duu kvartetní desce velmi svědčí, Randalu-Janke zde působí jako rovnocenní komunikační partneři a role perkusí je zde nesporně větší než u srovnatelných, pianisty vedených trií/kvartet. Projevuje se to i kompozičně, každý z nich složil polovinu alba. Poslechněte si jejich vzájemnou komunikaci v Jankeho kusu Folksong:

Randalu má nadání pro silné melodické nápady. Jeho romantizující naturel se projevuje ponejvíce v baladách, jako například v delikátní autorské Stiller Beobachter se souběžným hlasem cella Stephana Brauna:

Jankeho předci sice pochází z Kazachstánu, sám se ale dosud vztahuje k Polsku, kde se narodil. Melodie dolního Slezska se v Jankeho kompozicích přetavují do jazzu s neuvěřitelnou lehkostí a albu ve výsledku dodávají nezaměnitelnou folklórní příchuť, se kterou si samozřejmě pohrává více umělců, ne vždy to však dopadá šťastně. Inspirace goralským folklórem je nejznatelnější v Jankeho skladbě Trust, již bubeník uvede krátkým nápěvem v polštině:

Slezskou lidovou hudbou inspirovaná melodika je zjevná i v Jankeho originálu Na Skałkach, jehož ústřední melodii Randalu (podporován Jankeho silným groovem a cellem) rozvádí do nespoutaných improvizačních výšin. Jde pravděpodobně o nejsilnějí moment alba. Poslechněte si ukázku:

Randalovo kvartetní album umně propojuje jazz s lidovými inspiracemi (především z polského Slezska) a evropskou vážnohudební tradicí. Desde Manhattan je snímek v nejlepším smyslu eklektický a je plný silných melodií a zajímavých kompozičních detailů. Kristjan Randalu představuje (dosud možná nedostatečně objevenou) špičku evropského jazzu, jehož páteční koncert byste si neměli nechat ujít.

Kristjan Randalu – Desde Manhattan

Kristjan Randalu – piano Bodek Janke – bicí, perkuse, hlas Antonio Miguel – kontrabas Stephan Braun – cello Host: Olivia Trummer – zpěv (track 8)

02486738.jpeg

Label: JAZZ’n’ARTS, 2009 www.randalu.com

Album týdne je programový blok ve vysílání Euro Jazzu, tedy webcastu na novém jazzovém webu Českého rozhlasu. Album týdne vybírá Redakce jazzu a populární hudby ČRo 3 – Vltava s přihlédnutím k aktuálnosti, originalitě, hudebnímu přínosu a dramaturgické relevanci (často podle tematického rámce daného týdne). Vybrané Album týdne získává v daném týdnu vyšší rotaci, než je obvyklé u ostatních alb. Ukázky z něj se vysílají na Euro Jazzu pravidelně každý den od pondělí do pátku vždy v 11:00 a 19:00.

autor: Petr Vidomus
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka