Luboš Soukup chystá album. Podporu hledá u fanoušků

5. srpen 2013

Své poslední album vydal před necelým rokem a další, o poznání ambicióznější, už má nahráno. Saxofonista Luboš Soukup k vydání své nadcházející desky využívá možností crowdfundingu – fanouškovského financování, které už vyzkoušelo několik českých jazzmanů.

„Hudba už je natočená, momentálně pracuji na zvuku nahrávky. Od vás bych potřeboval zafinancovat závěrečnou část, jíž je vlastní výroba CD,“ říká v tříminutovém klipu na webu Fondomat jazzový saxofonista Luboš Soukup, známý z kapel Points, Inner Spaces či z vlastního mezinárodního kvartetu, s nímž loni na podzim vydal i sólový debut Beyond the Borders.

Soukup právě s úspěchem dokončil magisterská studia jazzu na Rhythmic Music Conservatory v Kodani a do chystaného alba (vyjde v říjnu nebo listopadu) chtěl dát vše, co se na dánské škole i v klubech naučil.

Už na kvartetním CD Beyond the Borders se Soukup profiloval jako invenční skladatel. Svou mezinárodní kapelu nyní ovšem rozšířil o šestičlennou dechovou sekci (převážně ze členů známého DR Bigbandu) a také český smyčcový Epoque Quartet. Hudba byla natočena ve studiích The Village v Dánsku a Sono v ČR.

„Čeká nás ještě mastering, práce na designu a výroba CD,“ říká Soukup a fanouškům za finanční příspěvek nabízí různé benefity od poukazu ke stažení alba, přes hudební lekce až po lehce kuriózní prohlídku Kodaně s osobním doprovodem.

Ačkoli různé formy crowdfundingu se v ČR rozvíjejí, čeští jazzmani je objevují jen pozvolna – v poslední době tímto způsobem získával podporu Ondřej Pivec pro nové album CPR Electria nebo Vertigo k zafinancování turné. Soukupův nový projekt můžete podpořit na této stránce Fondomatu.

02939717.jpeg

Luboši, můžeš trochu podrobněji popsat hudbu, kterou bude nové CD obsahovat?

Bude se jednat o soudobý jazz. Před vznikem desky jsem přemýšlel o tom, jak dnešní posluchači přistupují k hudbě, a uvědomil jsem si, že bych chtěl uspokojit nejen ty, kteří budou soustředěně poslouchat desku na dobrém zvukovém vybavení, ale také ty, kteří si hudbu pouští třeba na cestě autem nebo vlakem. Mým cílem bylo udržet stálý tok hudby, přičemž jsem se snažil o sofistikované a kontrastní skladby. Ve srovnání s mými předchozími pracemi bude tato deska rytmičtější, harmoničtější a instrumentálně barevnější.

Album bude obsahovat deset skladeb. Jedněmi z hlavních motivů jsou melodie skladeb Šaman a Mirror (Zrcadlo). Každá z nich je rozpracována do třech harmonicky i instrumentálně rozdílných verzí. Vedle stěžejních skladeb jsou tam kratší kusy, které vznikly experimentováním a slouží jako spojovací mosty. Se zvukovým mistrem Augustem Wanngrenem jsme také trochu experimentovali s efekty a triky s panoramou. Hlavním cílem bylo udělat zvukově propracované CD, které uspokojí i náročné audiofily.Pro mě je každá skladba příběhem. Poslouchám tu desku se zavřenýma očima a představuji si ty příběhy. To bych doporučil i svým budoucím posluchačům. Docela by mě zajímalo, co uvidí oni.

Podívejte se na klip k projektu:



Tvoje předchozí CD Beyond the Borders bylo kvartetní, nyní kapelu rozšiřuješ. Jaká je vlastně tvoje idea propojení původního kvartetu s dechy a smyčci? Jakým způsobem by se měly doplňovat?

Ústředním prvkem projektu je můj mezinárodní kvartet, který přináší svůj originální zvuk a kreativitu. Sólové nebo improvizační plochy jsou určeny jemu. Dechová sekce, která rozšiřuje aranžmá, měla vše vypsáno, taktéž Epoque Quartet, který bude mít mimoto na desce jeden sólo track.Kompozice a instrumentace jsou různé. Skladba Prisoner (Vězeň) je např. sólo pro kontrabas a je napsána v duchu klasické hudby. Ostatní nástroje v ní mají rovnocennou roli. Další kompozice je inspirována albem Alegría od Waynea Shortera a staví na mém sólu na soprán saxofon. Zde dechová sekce a smyčcový kvartet slouží jako background. Na desce je jen jedna skladba, která je určena pouze pro kvartet, a to Slav in Scandinavia (Slovan ve Skandinávii). A já v ní hraji na klarinet, což nedělám tak často.

V dechové sekci jsou hudebníci z věhlasného DR Bigbandu. Proč sis vybral právě je?

Tak to je jednoduché – protože patří co se týče hraní z not mezi nejlepší hráče v Evropě a možná i na světě. Chtěl jsem si vyzkoušet, jak na tom jsem jako skladatel a kam až můžu ve svých aranžmá zajít. Další jejich předností je, že mají ohromné zkušenosti s hraním v ansámblech, takže jsem nemusel pracovat na zvuku a souhře. Bylo možné jít do studia po jediné zkoušce s nimi.

Poslechněte si část skladby On The Wings of a Story:



Je to asi jeden z prvních projektů, kde jsi psal pro smyčce. V čem to pro tebe byla odlišná zkušenost?

Svět smyčců a vůbec hráčů, kteří se pohybují na scéně klasické hudby je trochu odlišný od toho, na který jsem zvyklý. Práce s Epoque Quartetem byla však rychlá a bezproblémová. Je to fantastické těleso, které by se v Dánsku těžko hledalo. A to především kvůli tomu, že je strašně málo smyčcových kvartet, které by byly na špičkové úrovni a zároveň byly ochotny dělat crossover.

Proč ses rozhodl financovat nové album prostřednictvím crowdfundingu, myslíš, že máš naději na úspěch?

Přemýšlel jsem o tom dlouho a představa, že prosím jiné lidi o peníze se mi nejprve nelíbila, ale potom jsem se na to podíval z jiného pohledu a to, že tím vlastně upozorním veřejnost na to, že se brzy narodí nova deska a že já jako autor mám chuť ji představit lidem a dát jim šanci se na jejím vzniku podílet. Crowdfunding funguje v podstatě na té bázi, že si lidé prostřednictvím dotace předkoupí CD nebo získají jiné výhody.Doufám, že mám naději na úspěch. Požadovaných 30 000 korun je jen malý zlomek celkových nákladů, proto jsem musel žádat i o granty a povedlo se získat dva z Dánska a jeden od OSA. Vedle toho počítám, že nemalou sumu budu muset financovat i z vlastních zdrojů.

02729134_0.jpeg

Co vlastně děláš po dokončení magisterských studií v Kodani, jaké jsou tvé plány?

Závěr školy byl dost náročný, takže se momentálně snažím relaxovat a nabírat síly do další práce. Zůstáváme s přítelkyní ještě nějaký čas v Kodani. Poslední rok jsem začal také více učit, což je inspirativní a naplňující a hodlám v tom pokračovat dál. Mimoto chci intenzivněji pracovat na bookingu a podívat se s kapelami více po Skandinávii. Plánuji si zahrát s pianistou Christianem Pabstem v Holandsku, na podzim připravuji turné s Points kvartetem a septetem po Čechách. Na to se moc těším.

Na projektu spolupracovali:

Luboš Soukup – saxofony, klarinet, skladba, aranžmáChristian Pabst – piano Joel Illerhag – kontrabas

02683210.jpeg

Morten Hæsum – bicíGerard Presencer – trubka Mads La Cour – trubka Nicolai Schultz – flétna Anders Banke – basklarinet Petter Severin Hängsel – trombón André Jensen – tuba, bastrombón

Epoque Quartet

autor: Petr Vidomus
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová