Mark Guiliana’s Beat Music – koncert z Jazz Docku na ČRo Jazz

11. duben 2016

Hvězdou loňského 4. ročníku festivalu ČRo Jazz Fest byl nadžánrový bubeník Mark Guiliana se svým elektronickým kvartetem Beat Music. Večer v pražském klubu Jazz Dock se mimořádně vydařil, vysokoenergetické spojení jazzových improvizací s elektronikou spolu s podporou publika vyvolalo patřičné jiskření. I s odstupem času to potvrzuje atmosféra záznamu, který odvysíláme v sobotu 16. 4. v pořadu Jazz Club.

Sobota 16. 4. ČRo Jazz 20:00 – 20:50 – pořad Jazz Club – záznam z klubu Jazz Dock, Praha (nahráno živě 13. 12. 2015)

Mark Guiliana bezesporu patří k nejvšestrannějším bubeníkům (nejen) jazzové současnosti, stejně dobře hraje akustický jazz, reggae, pop, rock… A také k nejslavnějším, jeho hvězda pořádně stoupla s podílem na Černé hvězdě (albu Davida Bowieho na rozloučenou Blackstar). I bez tohoto průniku do světa vrcholné a zároveň svrchovaně kvalitní populární hudby je ovšem soupiska Markových spoluprací impozantní: basista Avishai Cohen, Donny McCaslin, Dhafer Youssef, Lionel Loueke, Matisyahu, Gretchen Parlato či Brad Mehldau, se kterým vytvořil elektronické duo Mehliana.

Současnou sólovou tvorbu dělí Guiliana, zjednodušeně řečeno, mezi dva hlavní projekty. Akustický Mark Guiliana Jazz Quartet s pianistou Shai Maestrem a elektronický Beat Music. Jak posluchači stanice ČRo Jazz dobře vědí, nejde o elektroniku „prostou“. Beat Music dokáží využívat elektronické zvuky, samply a smyčky skutečně invenčně, ohýbat je podle nálady a dávat „strojům“ lidský aspekt.

Podívejte se na videoukázku z koncertu v Jazz Docku:
 

Ševelení digitálně generovaných zvuků v úvodu improvizace Brian tak klidně může evokovat zvuky přírodní. Nebo třeba, s trochou humoru a nadsázky, přátelský rozhovor počítačových pamětí. Působí pak naprosto přirozeně, když se skladba přehoupne z ambientních ploch tu k soundu pianového tria, onde k fusion s vůdčí rolí elektrického piana.

Hra samotného Marka Guiliany je neuvěřitelně „plastická“. V jeho pojetí nejsou swingující rytmus, polyrytmický propletenc a rovný taneční tep protipóly. Navíc se dokáže podělit o pozornost, dává dostatek prostoru sidemenům. Přestože řada pasáží, například ta nazvaná Public Interest, stojí a padá s interesantním „zlomeným“ rytmem, hudba Beat Music není zaměřená jen na groove. Proto dokáže zaujmout jak příznivce, prožívající tanečnost hudby na místě vzniku doslova tělem, tak pro posluchače u domácích hi-fi.

Intuitivní souhru bubeníka s basistou Chrisem Morrisseym, který vystupuje i v akustickém Mark Guliana Jazz Quartet, asi není třeba vyzdvihovat. Stejně jako naprosto zvládnutou nadžánrovost Jasona Lindnera (též Claudia Acuña, oba Avishaiové Cohenové, Donny McCaslin a samozřejmě David Bowie, podílel se i na prvním EP Markova projektu Beat Music z roku 2013), k jehož oblíbené muzice patří podle vlastních slov vše od bebopu a latiny přes fusion a world music až po „dětskou lásku“ heavy metal.

03601300.jpeg

Přínosné jsou vlastně i časté záměrné změny sestavy projektu Beat Music, podtrhující jedinečnost hudby rodící se přímo na pódiu. Ze sestavy, která vydala v roce 2014 snímek The Los Angeles Improvisations, přijel do Prahy jen „majitel“ značky. V současném obsazení, které chystá americké koncerty na květen, oproti Praze chybí Chris Morrissey. Zato se rozrostla na kvinteto účastí zpěváka Jeffa Taylora (objevil se i na Gulianově albu A Form Of Truth, 2012) a baskytaristy Jonathana Marona. I proto je záznam vstoupení z ČRo Jazz Festu unikátní. Věříme, že si ho nenecháte utéct.

Mark Guiliana’s Beat Music – záznam v klubu Jazz Dock

Mark Guiliana – bicí nástrojeChris Morrissey – baskytaraJason Lindner – syntezátory, klavír, elektrické piano, minimoogSteve Wall - elektronika

autor: Tomáš S. Polívka
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.