Melody Gardot – The Absence

23. červenec 2012

Sedmadvacetiletá zpěvačka Melody Gardot bývá svou popularitou porovnávána s Norah Jones nebo Madeleine Peyroux. Životní zkušenost jí však zřejmě dala něco navíc.

Je to známý příběh. Když bylo Melody Gardot devatenáct, srazilo ji při jízdě na kole auto. Vážně zraněná studentka tehdy skončila na mnoho měsíců v nemocnici, kde si léčila poranění páteře a hlavy. Následky a bolesti si nese prakticky dodnes.

Všechno zlé je k něčemu dobré, a tak zatímco před úrazem Melody zpívala pouze převzaté jazzové standardy, v průběhu dlouhotrvajících rehabilitací se zdokonalila ve hře na kytaru, ale hlavně začala psát vlastní skladby. Zní to jako americký sen, ale její písničky si našly cestu na vlny lokálního rádia a odtud i k zájmu velkých nahrávacích společností. The Absence je jejím třetím studiovým albem.

Ačkoli jí dodnes cestování činí jisté potíže, pro tuto novinku hledala inspiraci v hudbě jižní Evropy a Ameriky. „Prostě jsem se jednoho dne sebrala a jela,“ popsala to lapidárně pro deník The Telegraph. Na výlet do trochu jiných žánrových vod tentokrát nebyla sama, složila sice většinu skladeb, výraznou měrou jí však (hlavně v aranžmá orchestrálních partů) dopomohl Heitor Pereira – brazilský kytarista a skladatel známý především z filmové branže.

Podívejte se na klip k albu:

Více než příjemné je poznání, že Melody Gardot svůj globální výlet nepojala jako další v řadě interpretací skladeb Antonia Carlose Jobima či Gilberta Gila. Vlastně ani nejde o čistě latin-jazzové album: The Absence sice staví na rytmických výpůjčkách z tanga, bossa novy, případně fada, ale tyto styly nebere v žádném případě rigidně. Je spíše okouzlena možnostmi, které jí prostředky jihoamerické a jihoevropské hudby poskytují a dovedně je propojuje s vlastním výrazem – vyrůstajícím z blues a relaxovaného písničkářství, jaké už známe z předchozích alb (jako My One and Only Thrill).

Melody i tentokrát doprovází známí hudebníci jako basista John Leftwich, perkusista Paulihno DaCosta či bubeníci Jim Kelter a Peter Erskine a je znát, že i celková produkce byla náročnější (více smyčců, sbory lokálních zpěváků). Je sympatické, že to zpěvaččiným skladbám neubralo nic na jisté kompaktnosti a křehkosti, na které jsme u ní zvyklí.

Podívejte se na klip k bossa nově Mira:



Nová deska Melody Gardot neznamená radikální odklon od stávající tvorby pop-jazzové zpěvačky. Některé ze skladeb by mohly beze všeho fungovat i na předešlých albech, aniž by její fanoušek cokoli „podezřelého“ zaznamenal. Na The Absence si tedy zachovává tvář, nasává nejrůznější kosmopolitní ingredience a především zůstává u původní tvorby. Příjemné album nejen pro horké léto.

Melody Gardot – The Absence

02679399.jpeg

Melody Gardot – zpěv, kytaraHeitor Pereira – aranžmá kompozice

Label: Decca, 2012

Album týdne je programový blok ve vysílání Euro Jazzu, tedy webcastu na novém jazzovém webu Českého rozhlasu. Album týdne vybírá Redakce jazzu a populární hudby ČRo 3 – Vltava s přihlédnutím k aktuálnosti, originalitě, hudebnímu přínosu a dramaturgické relevanci (často podle tematického rámce daného týdne). Vybrané Album týdne získává v daném týdnu vyšší rotaci, než je obvyklé u ostatních alb. Ukázky z něj se vysílají na Euro Jazzu pravidelně každý den od pondělí do pátku vždy v 11:00 a 19:00.

autor: Petr Vidomus
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka