Milan Cimfe v poslechovém testu: Jazz natáčím za odměnu!

25. prosinec 2020

Milan Cimfe je muž mnoha profesí. Kromě studiového i koncertního zvučení je známý jako basista, bubeník či hostující zpěvák. Nebo producent. A přestože jej znají především posluchači rockové hudby (a kapel Kabát, Lucie nebo Etc…), zvukově se podepsal na mnoha jazzových deskách.

„Točit jazz je za odměnu. Protože každý další žánr je daleko pracnější a náročnější na čas. Jazzová kapela, pokud je složena z vynikajících muzikantů, má svůj vlastní zvuk. Moje práce je dobře to nazvučit, moc se do toho nevkládat a zachytit zvuk té kapely…včetně toho, že ta kapela si dělá sama dynamiku a moc se nespoléhá na zvukaře,“ popsal Milan Cimfe své zkušenosti poté, co bezchybně identifikoval nahrávku Concept Art Orchestra.

Další jednoduchou hádankou se ukázala být např. skladba Mr. Pink od britských Level 42. „Coby řidič náklaďáku místo vojny jsem v Praze pořád někde stál a čekal, až mi někdo něco naloží. Měl jsem basu v kabině, takže jsem třeba čtyři hodiny denně slapoval. Pak mě to samozřejmě přestalo bavit a šel jsem zase jinam. Slapování je totiž skvělý, ale ono to nebasuje,“ komentuje. 

Své role střídám rád

I na píseň Bohové v podání Olina Nejezchleby si Milan Cimfe vzpomněl okamžitě. Protože se na ní podílel i pěvecky, nasnadě byla otázka, v jaké profesi se vlastně náš host cítí nejlépe:

„Já jsem zvyklý pracovat v různých modech. Přijede do studia kapela a má producenta ‒ já jsem v režimu zvukař. Přijede kapela, má zvukaře i producenta ‒ já jsem v režimu asistenta. Každá ta činnost má nějaká pravidla hry a nějaké pravomoci, ani jedna role mě neuráží ‒ a stejně to mám i s muzikou.“

Milan Cimfe zcela vlevo při natáčení s Davidem Bowiem: 

U jiné ukázky se přiznal: „Fakt mi to nic neříká…“ ‒ to bylo u skladby Čerpadlo z první desky ještě jazz-rockového Pražského výběru. „Fakt jo?“ 

Pražský výběr je shodou okolností kapela, která Milana po létech vrátila do režimu koncertního zvukaře. Takže přišla řeč i na vývoj českého porevolučního zvučení.

New-orleanskou kapelu Hot 8 Brass Band náš host sice také neznal, ale když mu bylo řečeno, že se jedná o dechovku, rozhodnul: „To tam okamžitě jedem!“

Skladba v podání francouzského Possible(s) Quartet připadala Milanovi povědomá ‒ a po nápovědě jsme se dostali k tématu, které si nešlo nechat ujít: Setkání Milana Cimfeho a jeho kolegy Pavla Karlíka s Davidem Bowiem a jeho kapelou.

Protože rozhovor vznikal na podzim roku 2020, přišla řeč i na způsob, jakým se Milan a jeho kolegové vyrovnali s hudební scénou v karanténě. A pokud vás také zajímá, jaký má Milan Cimfe vztah k heavy metalu, k Milesu Davisovi a ve kterém roce vlastně Bowie v Praze natáčel, srdečně zveme k poslechu záznamu našeho pořadu. 

Seznam testovacích nahrávek: host Milan Cimfe

Saturn - Matej Benko - Milan Cimfe - V.A. Planety - Monitor/ Warner Music - 2015

 Sugar Ray - Miles Davis - Miles Davis - The Complete Jack Johnson Sessions - Columbia Legacy - 2003

 Bohové - Pavel Skála, Jiří Dědeček - Vladimír Mišík & Etc.. Band - Jen se směj - Bonton - 1993

 Létavice - Martin Kratochvíl - Jazz Q Martina Kratochvíla - Elegie - Supraphon - 1977

 Mr. Pink - Mark King, Wally Badarou - Level 42 - A Physical Presence - Polydor - 1985

 Purpurovou nocí - Luboš Soukup - Concept Art Orchestra - Vánoce dospělých - Animal Music - 2018

 Keepin' It Funky - Hot 8 Brass Band - V.A. Through The Streets Of The City (New Orleans Brass Bands) - Smithsonian Folkways - 2014

Čerpadlo - Michael Kocáb - Pražský výběr Michaela Kocába - Žízeň - Panton - 1979

 The Man Who Sold The World - David Bowie - Possible(s) Quartet - Songs From Bowie - vlastním nákladem - 2019

 Lose Yourself To Dance - G.M. de Homem-Christo, N. Rodgers, Ph. Williams, T. Bangalter - Daft Punk - Random Acces Memories - 2013

Spustit audio