Miles Davis Quintet ročník 1969, v sobotu na ČRo Jazz

25. únor 2013

Vydavatelskou událostí začátku letošního roku se stalo vydání boxu „Bootleg Series Vol. 2: Live in Europe 1969“, který mapuje méně známé koncerty Milese Davise z konce 60. let. Jeden z nich odvysíláme také na stanici Český rozhlas Jazz – tuto sobotu od 20:00 v pořadu Jazz Club.

Sobota 2. 3. – Euro Jazz 20:00 – 21:05: Jazz Club – záznam koncertu z Juan-les-Pins, Francie (nahráno živě, 25. 7. 1969)

„Když jsme dotočili In a Silent Way, vyrazili jsme s kapelou na šňůru. Wayne, Dave, Chick a Jack DeJohnette, to byla teď kapela, se kterou jsem vystupoval. Teda, škoda, že tuhle partu nikdo nenatočil živě, protože to teda byl fakt nářez. Mám pocit, že některý koncerty nahrával Chick Corea a pak ještě pár dalších lidí, ale Columbia tohle prostě prošvihla.“ To jsou slova Milese Davise z autobiografie, kterou sepsal krátce před svou smrtí spolu s Quincy Troupem.

Ačkoli mnohé Davisovy vzpomínky nejsou zcela spolehlivým zdrojem informací, pravdou je, že nahrávací gigant Columbia, u kterého trumpetista zůstal až do května 1985, ve zvukové dokumentaci jeho živých vystoupení '69-'70 značně pochybil.

Agilnější v té době byly národní rozhlasové stanice (jako ORTF, RAI apod.), které v roce 1969 nahrávaly Davisovo turné po Evropě (bylo součástí slavné série „Newport Jazz Festival In Europe“, kterou produkoval George Wein). Ostatně z těchto zdrojů pochází i nynější vydání francouzského koncertu z Juan-les-Pins, který odvysíláme tuto sobotu na ČRo Jazz.

Podívejte se na ukázku:

 
 

Záznam z Juan-les-Pins (Antibes) pochází z července 1969: tedy z doby, kdy Davis postupně přecházel k jazzrocku a chystal vydání legendárního alba Bitches Brew (vyšlo na jaře 1970). Na koncertech v letech 1969-1970 se to projevovalo jistým tvůrčím pnutím mezi repertoárem staršího akustického kvinteta (jako Milestones, Footprints) a nově složenými skladbami směřujícími do rockovějších vod (jako Miles Runs the Voodoo Down nebo Sanctuary).

Pro kapelu té doby se vžil název Lost Quintet a krom trumpetisty zahrnoval basistu Davea Hollanda, Waynea Shortera (tenor, soprán saxofon), Chicka Coreu (akustické, později elektrické piano Rhodes) a Jacka DeJohnetta (bicí).

Tvorba „ztraceného“ kvinteta je hudbou na přelomu odlišných hudebních epoch. „Mohli bychom jej popsat jako most od minulosti k budoucnosti. Abychom to upřesnili, Miles pořád hrál, co hrával i dříve, ale změnil se kontext. Nové bylo, že to, co bylo doposud v pozadí, se stále více dralo do popředí,“ vysvětlil před lety pro časopis Harmonie italský specialista na Davise Enrico Merlin.

02340151.jpeg

Na rozdíl od pozdějšího jazzrockového období zde Davisova kapela občas zabrousila do temnějších freejazzových teritorií. „Až to vypadalo, že se všichni ztrácejí někde v prostoru. Ale nebyla to pravda. Všech pět dobře vědělo, kde jsou a kam směřují - znali cíl své cesty,“ dodává italský muzikolog Merlin.

Sobotní Jazz Club na stanici ČRo Jazz slibuje mimořádný hudební zážitek a připomenutí méně známé tváře světoznámého vizionáře.

Jazz Club je série koncertních záznamů, vysílaných každou sobotu od 20:00 na stanici Český rozhlas Jazz. Koncertní záznamy pocházejí buď z archivu Evropské vysílací unie (European Broadcasting Union), archivu Českého rozhlasu, nebo jde o záznamy již vydané na komerčně dostupných nosičích.

autor: Petr Vidomus
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.