Miles Español - New Sketches of Spain
Tvorba Milese Davise je pro Boba Beldena osudová: ne vždy jsou jeho davisovské variace plně přesvědčivé, rozhodně to však není případ posledního velkého projektu Miles Español. Desku New Sketches of Spain jsme vybrali za Album týdne.
Saxofonista Bob Belden je spojován zejména s dozvuky jazzrockového období Milese Davise. Coby producent stál za kompletem Complete Bitches Brew Sessions (1998), nebo za ambiciózním, ale rozporuplně přijímaným projektem Miles in India (2008), který spojoval davisovský odkaz s indickými hudebníky.
S obdobně fascinovaným trumpetistou Timem Hagansem dal Belden koncem 90. let dohromady příležitostnou sestavu Animation, jednu z raných fúzí jazzu a elektronické klubové scény, která vyústila ve dvě oceňovaná alba Imagination a Live (1999). Formace se loni opět aktualizovala živou deskou Asiento, na které reinterpretovala kultovní Bitches Brew.
Nicméně pokud bychom interpretovali Beldenův přínos pouze optikou jazzrocku, bylo by to znatelné zkreslení. Belden je totiž také velký znalec historických souvislostí jazzu či sběratel klasických nahrávek Blue Note (sbíral je tak dlouho, až se stal ve firmě producentem). V projektu Miles Español nahlédl samozřejmě do vzdálenější části Davisovy diskografie a aktualizoval jeho klasickou cool-jazzovou nahrávku s Gilem Evansem Sketches of Spain (1960), milník modálního jazzu Kind of Blue (1959) a částečně i pozdější Someday My Prince Will Come (1961).
Belden na nahrávací frekvenci v květnu 2010 přizval snad všechny, kteří v současném (latin-) jazzu něco znamenají: Chick Corea, Jack DeJohnette, John Scofield, Ron Carter, Alex Acuña, Gonzalo Rubalcaba, Rabih Abu-Khalil, Jorge Pardo, Carles Benavent, Adam Rudolph, Brahim Fribgane, Edmar Castañeda, Niño Josele či Antonio Sanchez jsou pouze někteří z celkem 36 přizvaných hráčů světa jazzu i world music.
Podívejte se na video z nahrávání alba New Sketches of Spain:
Miles Espanol EPK from Normal Life Pictures on Vimeo.
Zmíněné klasické nahrávky Belden nepojímá jako závazný vzor, má je pouze za odrazový můstek. Přizval hráče, kteří s Davisem hrávali (Corea, Scofield, Carter atd.) a „přinutil“ je hrát latinskoamerickou hudbu s jejími současnými představiteli. To není způsob práce nepodobný Davisovi: vnést do hudební situace nepředvídatelnost a v rámci „šokové terapie“ vytvořit něco zcela nového.
Leckdy jsou to fúze překvapivé, ale s udivující lehkostí dokazují svou živost. V přepracování Rodrigova Concierto de Aranjuez se sešli mistr na arabskou lotnu oud Rabih Abu-Khalil, původem peruánský perkusionista Alex Acuña (ex-Weather Report) nebo skvělý hráč na kolumbijskou harfu Edmar Castañeda:
Podobně Evansova Solea z původního alba získala nový lesk, a vůbec nevadí, že oproti originálu zde absentuje trubka. Vedle již zmiňovaného Khalila zde excelují současné špičky flamenca: hlavním sólistou je mladý kytarista Jaco Abel, v rytmice zaujme basista Carlos Benavent.
Příznivce flamenca potěší mnohé výlety právě do tohoto žánru. Jde např. o flamenco verzi známého jazzového standardu Beautiful Love, pro nějž zvolil Belden formát dua kytary a piana (Chano Domínguez, Niño Josele).
Nejde však jen o „covery“. Belden vyzval některé z hostů, aby v obdobném duchu napsali skladby vlastní. S latin-jazzovou tradicí spjatý Chick Corea tak přinesl kompozici Trampolin, v níž exceluje flétnista Jorge Pardo (spolupracoval s Paco de Lucíou). Rytmiku tvoří Corea-Carter-Sanchez.
Evansovy kompozice Saeta a The Pan Piper proměnil Belden k nepoznání. Zachoval sice rytmickou kostru a příliš neměnil aranžmá dechů, vynechal ale trubku a do popředí postavil nezvykle Cristinu Pato, mladou galicijskou hráčku na dudy. Spojení jazzového orchestru s podobně exotickými nástroji však odhaluje také úskalí podobných projektů: v novém kontextu není jednoduché skloubit např. jejich ladění (když dudy „uletí“ o čtvrttón, není to výjimka).
Je vlastně s podivem, že projekt Miles Español nebyl nominován na letošní ceny Grammy. Je o poznání povedenější, než Beldenův „výlet do davisovské Indie“ (Miles in India) a možná hudebně přínosnější, než jeho jazzrockové pocty. I přes proklamace typu, že „hudba je jen jedna“ a že hudebníci mluví všude stejným jazykem, to nebyl jednoduchý úkol. Na albu New Sketches of Spain se mu podařilo spojit hráče, nástroje a přístupy mnoha kultur v jeden živoucí celek.
Miles Español - New Sketches of Spain
Bob Belden – producent, aranžér, marimba
Ron Carter, Jack DeJohnette, Sonny Fortune, Eddie Gomez, Gonzalo Rubalcaba, John Scofield, Rabih Abou-Khalil, John Clark, Tim Hagans, Jerry Gonzalez, Adam Rudolph, Jorge Pardo, Alex Acuña, Carlos Benavent, John Benítez, Chick Corea, Sammy Figuerova, Scott Kinsey, Lou Marini, Michael Rabinowitz, John Riley, Antonio Sanchéz, Vince Wilburn Jr., Mike Williams, Chano Domínguez, Luisito Quintero, Charles Pillow, Edsel Gomez, Jaco Abel, Dominick Farinacci, Victor Prieto, Cristina Pato, Edmar Castaneda, Brahim Fribgame, Niño Joseles
Label: Entertainment One, 2011
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.