Na čem dělá... basista Jiří Slavík

26. červen 2016
Basista Jiří Slavík

Ačkoli žil kontrabasista Jiří Slavík čtrnáct let v zahraničí, jeho jméno zná dnes na naší jazzové scéně snad každý. Své zkušenosti ze života v Itálii, Anglii a Francii zúročuje od roku 2014, kdy se přestěhoval zpět do Česka, jako vysokoškolský pedagog a především jako spoluhráč předních českých jazzmanů.

„Moje hudební aktivity se odvíjejí hlavně od mé práce na HAMU a JAMU. K tomu se snažím hrát, a to většinou s pedagogy těchto škol – s Davidem Dorůžkou, Jaromírem Honzákem, Vítem Křišťanem, Jiřím Levíčkem či Lubošem Soukupem. Častou ‚výjimku‘ v tomto ohledu představuje Martin Novák,“ shrnuje Slavík na začátek.

„Působím v triu Davida Dorůžky, kde hrajeme Davidovu autorskou hudbu doplněnou staršími písněmi z různých žánrů,“ uvádí pak blíže první ze svých kapel.

„Dále máme autorské trio s Vítkem Křišťanem a Oskarem Törökem. Jako malé zpestření a zábavu jsem také nedávno dal dohromady seskupení Rudolf Antonín, kde s pány Dorůžkou, Honzákem, Novákem a Soukupem volně interpretujeme písně z repertoáru orchestru R. A. Dvorského.“

Pokud vše dobře dopadne, vyjdou u nás letos hned tři alba, na nichž se Slavík podílel. „V průběhu léta se chystám natáčet novou autorskou desku, která bude v souladu s mým návratem do Česka tematicky vycházet z hudby mého dětství. Projektu se zúčastní i můj dlouholetý kamarád Marian Friedl.“

Na podzim pak vznikne nové album s triem Davida Dorůžky a oba počiny vyjdou ještě letos u vydavatelství Animal Music.

„Do zahraničí se vracím neustále, a to hlavně na místa, kde jsem v minulosti žil, tedy především do Francie,“ přechází ke svým mezinárodním spolupracím. „Tam hrávám s mimořádným muzikantem, saxofonistou jménem Antonin-Tri Hoang, který se českým posluchačům představil na poslední desce Jaromíra Honzáka. S Antoninem jsme loni na podzim nahráli v Praze desku, kterou bych také chtěl ještě letos vydat.“

Basista Jiří Slavík

Slavík rovněž učí na obou českých vysokoškolských jazzových katedrách, na pražské HAMU i brněnské JAMU. „Mám skupinové předměty jako rytmus, intonaci a souborovou hru. Učení je pro mě způsob, jak se dál vyvíjet. Sylabus si totiž tvořím sám a tak vybírám věci, které chci hlouběji prozkoumat. Kdyby mě daný předmět nebavil, těžko bych jej mohl předat studentům dále tak, aby je to nějak obohatilo,“ přiznává upřímně.

Na čem dělá... kontrabasista Marian Friedl

03711193.jpeg

„Hudba prostupuje mým životem dennodenně,“ říká Marian Friedl, respektovaný multiinstrumentalista aktivní hlavně v ostravském regionu. Renomé si vysloužil především hrou na kontrabas, ale také jako etnomuzikolog, organolog, organizátor a popularizátor jazzu. I přes to, že „nahlížet na svoje aktivity jako na podnikání“ je pro něj stále těžké.

„Zajímá mě široká škála hudebních žánrů, což je dáno mou minulostí, kdy jsem různě proplouval hudebním světem. Jedna deska, kterou jsem se letos hodně zabýval, je album George Russella The Jazz Workshop. V lednu jsem ji přepsal a posléze jsme ji nastudovali se studenty HAMU, což jsem chtěl udělat už od dob studií v Londýně, kdy jsem ji poprvé slyšel.“

V nejbližší době Slavíka čekají dva, potažmo tři koncerty spjaté s akademiemi, na nichž vyučuje. „Akci Jazzové nádvoří jsme založili loni na HAMU. Tentokrát se k nám připojila i JAMU, takže budeme na dvou místech: v Brně na nádvoří Staré radnice (27. 6.) a v Praze na nádvoří HAMU (28. a 29. 6., vždy od 16 hodin).“

V závěrečném otevřeném komentáři se krátce zamýšlí nad obecnými podmínkami pro jazz u nás. „Česká scéna o sobě říká, že je malá a má tudíž limity, ze kterých se nelze vymanit. Rád bych, abychom si v tomto ohledu vzali inspiraci od země jako je Island, kde žije méně lidí než v samotném Brně a přitom je tamní tvůrčí hudební produkce zcela srovnatelná s tou českou.“

„Nedostatek financování je nekonečným tématem, jehož řešení by však vyžadovalo zásadní systémovou změnu, která by jistě nehrála všem vlivným do karet. Myslím, že čím dříve muzikant pochopí, že nekomerčním jazzem se jednoduše živit nelze, tím lépe pro něj.“

www.jirislavik.com