Na čem dělá... basista Josef Fečo
Aktuální měsíce jsou pro basistu Josefa Feča na hudební zážitky velmi bohaté. Nedávno sehrál zásadní roli ve velkém projektu s Českou filharmonií a měl také několik příležitostí zahrát si s výjimečnými zahraničními hosty. Energii mu to vše ale rozhodně dodává než ubírá, což dokazuje i přípravami na turné se svou novou kapelou.
„Účinkuji v několika českých i zahraničních formacích a vyučuji hru na kontrabas a basovou kytaru na Mezinárodní konzervatoři v Praze,“ shrnuje jasně své momentální aktivity Fečo.
Rozhovor měsíce: Josef Fečo & Young Gypsy Generation
Basistu Josefa Feča známe jako výborného sidemana z řady jazzových kapel. Vedle kontrabasu a baskytary hraje také na cimbál. Věnuje se také popu a soulu a vedle toho, že si v poslední době zahrál s několika špičkovými světovými bubeníky, nezapomíná ani na začínající hráče. Své nové album nazval Josef Fečo & Young Gypsy Generation a přizval si na něj tři mladé pianisty.
Již léta pravidelně hraje s předními muzikanty naší scény. „Od svých dvaceti let doprovázím Karla Růžičku. Je to pro mne obrovská čest, stát s ním pravidelně na jednom podiu. Hraji také s kvartetem Rostislava Fraše, Zuzanou Lapčíkovou, triem Otto Hejnice a často všemožně hostuji. Na těchto kapelách a lídrech mám rád, že prezentují vlastní tvorbu a snaží se být přínosem pro českou jazzovou scénu,“ říká basista.
Nelze však opomenout jeho kompoziční aktivity, zejména podzimní spolupráci s Českou filharmonií. „Velmi si této příležitosti vážím. Aranžoval jsem pro Filharmonii a velký romský pěvecký sbor Idy Kelarové několik romských písní. Je to sen každého aranžéra, slyšet svou tvorbu pod taktovkou například Jiřího Bělohlávka a jiných úžasných dirigentů,“ vzpomíná na projekt, který vyústil koncertem v pražském Rudolfinu.
Josef Fečo v triu Otto Hejnice:
Koncertuje neustále, často se zajímavými zahraničními hosty. „Letos v únoru jsem měl velký zážitek ze hraní s několika světovými hudebníky. Společně s Rosťou Frašem jsme pozvali na malé turné a nahrávání dvě světové špičky: italského pianistu Antonia Faraa a bubeníka Jeffa „Taina“ Wattse. Byl to fantastický zážitek, pro mě jako basistu zejména s Jeffem Tainem. Hrálo se mi tak dobře, že jsem se vždy modlil, aby skladba nikdy neskončila,“ popisuje své dojmy Fečo.
To bylo však teprve první z mimořádných setkání posledních měsíců. „O dva týdny později pozvala moje sestra Erika další dvě hvězdy ze Spojených států: klávesistu Brocketta Parsonse a bubeníka George „Spankyho“ McCurdyho, hudebníky doprovázející zpěvačku Lady Gaga. Společně jsme natočili pět skladeb pohybujících se mezi funkem, r'n'b a gospelem na Eriky novou desku a měli jsme velký koncert v Lucerna Music Baru.“
K hip-hopu mě přivedla sestra, říká jazzman Josef Fečo
Hudebník, skladatel a pedagog Josef Fečo je na české jazzové scéně právem zapsán jako vynikající kontrabasista. V našem poslechovém testu „Tak to slyším já“ se ale záhy ukázalo, že jeho žánrový rozptyl je mnohem širší.
Koncem března byl pak pozván na turné s Ondřejem Štveráčkem, kde měl možnost zahrát si s jinou legendou, bubeníkem Genem Jacksonem. „Bubeník, který devět let doprovázel Herbieho Hancocka! Byl to opět neuvěřitelný zážitek a jsem velmi rád za to, že jsem měl možnost strávit čas s takovými špičkami a to nejen na podiu.“
Velmi často je ale přizvaným hostem do různých mezinárodních formací sám Fečo. „Jsem za to velmi šťastný. Je to vždy velmi inspirativní a člověk nasbírá nové zkušenosti. V poslední době mne oslovili například Angličan Byron Wallen, Maďar Roby Lakatos, Slováci Ondrej Krajňák a Luboš Šrámek nebo izraelský saxofonista Amikam Kimelman,“ vyjmenovává basista zajímavé osobnosti evropské scény.
„Cestuji ale hodně také s českými kapelami, například s triem Otto Hejnice jsme v dubnu byli na jazzovém festivalu Eurojazz v Mexiku, kde jsme hráli asi pro 1700 lidí. Atmosféra byla úžasná.“
Je nezbytné zmínit také novou formaci, kterou dal basista čerstvě dohromady. „Na letošní letní festivalovou sezonu jsem udělal projekt s názvem Josef Fečo – Electric Sound. Hraji tam na basovou kytaru a elektrický kontrabas.“
„Složení je zpěv – Erika Fečová (má sestra), bicí nástroje – Martin Fečo (můj 15ti letý syn), Jan Fečo – alt saxofon (můj bratranec), Julius Baroš – trumpeta a Tomáš Jochmann – klávesy. Hrajeme vlastní tvorbu, ale i pár převzatých skladeb, v mých úpravách ovlivněných jazzem,“ říká k obsazení a stylu kapely Fečo.
„Velmi se těšíme na letní turné po českých a slovenských jazzových festivalech, které začne 22. července. Navíc budu na pódiu poprvé stát se svým synem. To pro mne hodně znamená,“ dodává.
Co však Josefa Feča – a nejen jeho – tíží, je finanční ohodnocení profese muzikanta, potažmo učitele hudby. „Mrzí mě, že hudebníci jsou kolikrát nuceni dělat jinou profesi, než kterou vystudovali a jsou v ní dobří. Mám spousty přátel ze zahraničí, kteří vyučují na obdobách našich základních uměleckých škol. Mají tam tak dobré podmínky, že nejsou nuceni hrát po restauracích a můžou si vybírat klubová hraní, festivaly nebo koncerty. Škoda, že u nás nefunguje školství tak, aby nám například plný úvazek na ZUŠ pokryl náklady na standardní život.“
Jak ale potvrzuje svým závěrečným komentářem, k životu i hudbě má rozhodně pozitivní a srdečný přístup.
„Mám obrovskou radost z toho, že máme v Praze tolik jazzových klubů. Když nás navštíví kolegové z jiných zemí, vždycky je to mile překvapí. Začínající jazzmani mohou chodit na jamy nebo jen poslouchat a nechat se inspirovat starší generací či zahraničními hosty. Na jamy dokonce i rád chodím a seznamuji se tak s mladou jazzovou generací. Jsem za současnou situaci velmi rád a chtěl bych za ni všem jazzovým klubům poděkovat.“
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.