Rozhovor měsíce: Josef Fečo & Young Gypsy Generation
Basistu Josefa Feča známe jako výborného sidemana z řady jazzových kapel. Vedle kontrabasu a baskytary hraje také na cimbál. Věnuje se také popu a soulu a vedle toho, že si v poslední době zahrál s několika špičkovými světovými bubeníky, nezapomíná ani na začínající hráče. Své nové album nazval Josef Fečo & Young Gypsy Generation a přizval si na něj tři mladé pianisty.
Rozhovor měsíce s Josefem Fečem začíná právě představením jeho spoluhráčů z nového alba. Rytmiku se zkušeným kontrabasistou tvoří jeho syn, bubeník Martin Fečo. U piana se pak střídají další tři hráči mladší generace.
Dominik Klempar pochází z Brna, studoval v Praze na Ježkově konzervatoři a poté nastoupil v Brně na jazzovou katedru JAMU. Fečo zmiňuje, že se s Klemparem seznámil v pop-soulovém projektu Connection, ve kterém mladý hudebník hrál na klávesy. Druhého klavíristu, Drahoslava Banga, poznal Josef Fečo z nahrávek na YouTube.
„Je to talentovaný pianista, který se věnuje klasice, ale funguje mu to na všechny strany. Je vynikající i na tradiční romskou hudbu,“ chválí. Z tradiční romské rodiny – podobně jako sám Fečo – pochází další hráč, Andrej Farkaš, jehož strýcem je známý slovenský pianista Ondrej Krajňák.
Album Josef Fečo & Young Gypsy Generation obsahuje tři Fečovy autorské skladby a výběr ze standardů a dalšího převzatého materiálu. Fečo vysvětluje, že spoluhráčům poslal dopředu své nahrávky, v některých případech i noty, ale že jim dal otevřený prostor, aby se na albu mohli sami realizovat:
„Dominik například vymyslel ke skladbě Gypsyland intro, které tam původně nebylo. Některé věci jsme tedy upravovali až na generální zkoušce. Klukům jsem dal prostor, aby se jim dobře hrálo,“ vysvětluje basista.
I když se jedná o studiový projekt, Fečo počítá i s koncerty. Jednotliví pianisté by se měli naučit celý repertoár, aby byli při šňůrách zastupitelní: „Může se stát, že některý z nich nebude moci, a tak pojede jen jeden z nich.“
K hip-hopu mě přivedla sestra, říká jazzman Josef Fečo
Hudebník, skladatel a pedagog Josef Fečo je na české jazzové scéně právem zapsán jako vynikající kontrabasista. V našem poslechovém testu „Tak to slyším já“ se ale záhy ukázalo, že jeho žánrový rozptyl je mnohem širší.
V rozhovoru však není řeč pouze o novém albu. Josef Fečo vypráví i o svém mládí a muzikantských začátcích. Vzpomíná, že asi ve čtyřech letech vzal poprvé do ruky kytaru. Potom chtěl hrát na housle jako děda-primáš. Do houslí dokonce chodil, ale nechtěl hrát etudy, bavila jej pouze romská muzika, kterou jeho rodina hrávala po vinárnách.
Dnes na svou houslovou etapu vzpomíná: „Vydržel jsem to asi do deseti let, a pak jsem utekl. Nebyl to nástroj, který mě bavil, ale je to velký základ do života.“
Další nástroj, ke kterému měl Josef jako kluk blízko, byl cimbál. Dokonce se na něj učil v LŠU, ale jakmile dokončil základní školní docházku, neměl možnost pokračovat. Na konzervatoři se v té době cimbál učil jen v Bratislavě nebo v Maďarsku a on odjet nechtěl. A protože tatínek byl kontrabasista, rozhodl se, že se přihlásí na Ježkovu konzervatoř na basu.
V rozhovoru vypráví, že z důvodu velkého počtu přihlášených („brali jen jednoho kontrabasistu a přihlášených jich bylo pět“) dostal nabídku, aby se učil na baskytaru. „Od houslí přes cimbál jsem se dostal k base,“ uzavírá všestranný hudebník.
Na čem dělá... basista Josef Fečo
Aktuální měsíce jsou pro basistu Josefa Feča na hudební zážitky velmi bohaté. Nedávno sehrál zásadní roli ve velkém projektu s Českou filharmonií a měl také několik příležitostí zahrát si s výjimečnými zahraničními hosty. Energii mu to vše ale rozhodně dodává než ubírá, což dokazuje i přípravami na turné se svou novou kapelou.
V závěru rozhovoru Fečo líčí své nedávné zážitky ze spolupráce s několika světovými bubeníky. V rámci kapely se saxofonistou Rostislavem Frašem si ve studiu i na koncertech zahrál s Jeffem „Tainem“ Wattsem, kterého prý Frašovi ke spolupráci sám navrhl:
„Strašně jsem po tom toužil, mám jej naposlouchaného od Marsalisů a z dalších nahrávek.“ Na samotné hraní se svým idolem vzpomíná: „Měli jsme krátkou zkoušku, a když jsme začali hrát první koncert, navalil se na mě od bubnů takový tlak, na který člověk není zvyklý. Ulekl jsem se a spadlo to ze mě až při druhém koncertě.“
Klidnější bylo koncertování s dalším americkým bubeníkem, Genem Jacksonem, s nímž se setkal ve skupině Ondřeje Štveráčka. A zážitek do třetice: Fečova sestra Erika, kterou bratr doprovází na baskytaru, si ke spolupráci přizvala dva hráče ze skupiny Lady Gaga – bubeníka George „Spankyho“ McCurdyho a pianistu Brocketta Parsonse.
„Měli jsme spolu koncert v Lucerna Music Baru. Byl to jiný žánr, ale geniální… V tomto druhu hudby byl Spanky jako bubeník totální eso,“ uzavírá Josef Fečo.
Rozhovor s Josefem Fečem vedl Milan Tesař (Radio Proglas). V pořadu zazní tři kontrabasistovy autorské skladby z alba Josef Fečo & Young Gypsy Generation.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka