Noční optika – záznam z United Islands 2013

4. únor 2014

Pětice Noční optika měla na pódiu festivalu United Islands jasnou hudební vizi a ČRo Jazz byl na místě, aby ji zachytil. V sobotu 8. února vysíláme záznam vydařeného vystoupení.

Sobota 8. 2. – ČRo Jazz 20:00 – Jazz Club – Záznam koncertu, festival United Islands, park Portheimka, Praha, nahráno 22. 6. 2013

Seskupení Noční optika se pohybuje na naší scéně od roku 2001, kdy spontánně vzniklo z interpretů absolventského koncertu pianisty a skladatele Jakuba Dvořáčka. O rok později se rozrostlo z původní čtveřice na kvintet a v nezměněném obsazení funguje dodnes. Na kontě má zatím dvě alba. O tom druhém, Strojek z půdy (2011), výstižně napsal Lubomír Dorůžka v recenzi pro časopis Harmonie:

„Jejich přístup má leccos společného s dnešním trendem, který s mimořádnou volností kombinuje a spojuje nejrůznější prvky jazzové historie, ale přece je značně odlišný. Téměř nepřítomná je tu tradice chorusového jazzu s jediným tématem a individuálními sólistickými variacemi. Pokud lze mluvit o tématu, je zpravidla rozkouskováno mezi kratičké vstupy jednotlivých nástrojů, odlišné zvukem, barvou a někdy i tempem nebo náladou. A stejným způsobem se pak rozvíjí celé aranžmá nebo v tomto smyslu spíše skladba. Vytváří tak celek značně soudržnější, než tomu bývá u jazzových improvizací.“

Videozáznam koncertu na United Islands: 
 
 

Tato charakteristika dobře vystihuje i živou nahrávku. Během koncertu měly improvizované pasáže a sóla jednotlivých hráčů pochopitelně větší prostor než na studiových albech (slyš například hezkou extravaganci baskytary Jana Kellera ve skladbě Hlasy tygrů), stále ovšem v dobrém smyslu slova převládá „kompoziční přístup“, čerpající z postupů klasické hudby. Sóla mají pevný rámec, skladby nevybočí ze sevřeného tvaru. Což nijak nepřekáží místy až dovádivé rytmice.

Nejkrásnější momenty hudby Noční optiky stojí na „přiměřených“ kontrastech (rozumějte: žádné šoky, spíše promyšlené střídání a doplňování barev). Jako příklad poslouží Song For Armando s komorním úvodem vystavěným na proplétání klavíru, jemných kytarových vyhrávek a melodie nesené violoncellem, do kterého spolu s bicími vpadnou ostřejší fráze basklarinetu.

Podle studiových alb by mohl posluchač soudit, že komornějším náladám Noční optiky nejlépe sedí malé, útulné klubové prostory. Záznam z United Islands dokazuje, že to nemusí být pravda. Hudba skvěle funguje i v rámci festivalové scény. Dosah na „větší vzdálenost“ si zajišťuje hravostí a také dostatkem chytlavě melodických linek:

02367952.jpeg

Noční optika totiž dokázala ze svého bohatého repertoáru vybrat pro festival právě takové sklady, které mohou vstřícně naladěného posluchače zaujmout na první poslech. Jasné a přehledné. Třeba hned úvodní jazz-(soft)-rockovou inspiraci Předpověď počasí nebo dojmem obrazotvorné, scénické hudby působící koláž nápadů Salome s líbivými kvazi-orientálními motivky. Pětici „Nočních optiků“ navíc nechybí smysl pro hudební humor, jaký osvědčila nejen v závěrečné hříčce Opilá veverka.

Noční optika, tím, jak balancuje mezi jasnými vizemi pop jazzového charakteru, klasicizující skladatelskou disciplínou, avantgardními rozpustilostmi a až anekdotickou zvukomalbou stále patří k nejsvéráznějším seskupením naší současné hudební scény. Dokazuje to i záznam koncertu, který můžeme brát jako závdavek chystané třetí desky, ohlášené na letošek. Přejeme příjemný poslech.

Noční optika

Jakub Dvořáček – piano, klávesové nástrojeŠtěpán Zbytovský – flétna, basklarinetMiroslav Nosek - kytaraJan Keller – baskytara, violoncelloJan Linhart – bicí nástroje

autor: Tomáš S. Polívka
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.