Novinka Gregory Portera už v září

26. červenec 2013

Nová smlouva Gregory Portera s legendárním labelem Blue Note nese první ovoce. V polovině září mu vyjde nova deska Liquid Spirit.

V Česku se majitel okouzlujícího barytonu zviditelnil vlastně až v posledním roce, díky dvěma koncertům na Strunách podzimu (jeden z nich s hostujícím Ondřejem Pivcem). To však nic nemění na tom, že sbírá pocty od slavnějších kolegů v čele s Wyntonem Marsalisem a Jammiem Cullumem, a jeho poslední album Be Good bylo taktéž nominováno na Grammy. Za rychlým vzestupem Porterovy hvězdy stojí posluchačsky přístupná směs jazzu, gospelu či R&B. To vše lze čekat i od jeho novinky Liquid Spirit, která vyjde 17. září u Blue Note.

„Považuji se za jazzového zpěváka, ale mám rád i blues, soul a gospel,“ říká Porter, který má ve zvláštní oblibě hlavně Nat King Colea. „Porter je pevně spjatý s historii pěveckých projevů v jazzu: věří v píseň, v její sdělení, za nejvhodnější doprovod k ní však považuje kapelu moderního jazzu,“ napsal například o loňském koncertu Portera v Praze Vladimír Kouřil v Harmonii. Na novém CD najdeme povětšinou autorské zpěvákovy skladby, které opět doplní známé písně minulosti – jazzový standard I Fall In Love Too Easily, nebo covery skladeb Abbey Lincoln (Lonesome Lover) či Ramsey Lewise (jeho hit The ‘In’ Crowd).

Sestava hudebníků zůstavá stejná jako na předchozích dvou albech: pianista Chip Crawford, bubeník Emanuel Harrold, basista Aaron James a saxofonisté Yosuke Sato a Tivon Pennicott. V několika skladbách kapelu doplnil trumpetista Curtis Taylor a varhaník Glenn Patscha. Obzvláštní význam má pro Portera návrat aranžéra Kamau Kenyatta – právě setkání s tímto hudebníkem totiž kdysi v jazzových klubech předurčilo jeho další životní kroky. Díky Kenayattovi se dostal k muzikálovému herectví a ztvárnil mimo jiné titulní roli v úspěšném muzikálu It Ain't Nothin' But the Blues.

Už v červenci Porter zveřejnil singl k albu, titulní skladbu Liquid Spirit. Poslechněte si ji:



Porter novou desku považuje za logické pokračování svých předchozích alb; pracuje ostatně s podobnými tématy, jako jsou vzestupy a pády lidských vztahů, vzpomínky na dětství či poznámky k společnosti a politice. Už publikovaný singl vnímá jako jistý protipól k improvizačně rozvolněné skladbě Bling Bling z alba Be Good. Jak říká, měli v ní hudebníci na pódiu tolik co sdělit – chyběl jim ovšem náboj z druhé strany, tedy z publika. K tomu slouží právě Liquid Spirit, se sugestivním tleskotem rukou, který gospelem napájený song provází celou dobu. Tématem další publikované skladby Musical Genocide je Porterova kritika hudebních kompromisů v kvalitě a homogenizace vkusu.

Podívejte se na zákulisí nahrávání desky:



Gregory Porter – Liquid Spirit

1. No Love Dying (Gregory Porter)2. Liquid Spirit (Porter)3. Lonesome Lover (Abbey Lincoln/Max Roach)4. Water Under Bridges (Porter)5. Hey Laura (Porter)6. Musical Genocide (Porter)7. Wolfcry (Porter)8. Free (Gregory Porter/Zak Najor)9. Brown Grass (Porter)10. Wind Song (Porter)11. The “In” Crowd (Ramsey Lewis/Billy Page)12. Movin’ (Porter)13. When Love Was King (Porter)14. I Fall In Love Too Easily (Sammy Cahn/Jule Styne)

02933770.jpeg
autor: Petr Vidomus
Spustit audio