Nubya Garcia se vydala na hudební odyseu
Na albu Odyssey se londýnská skladatelka a saxofonistka skutečně vypravila na dalekou cestu. Od „karibského“ dubu přes R&B až po velebná, klasicizující orchestrální aranžmá. Ale samozřejmě se stále řídí jazzovým kompasem. Nový repertoár představí 16. 11. v Praze na Prague Sounds.
Vlastně jde o překvapivou nahrávku. Mladá londýnská scéna si vždy uměla vystačit spíše s relativně skromnými prostředky, byť se samozřejmě příležitostně nevyhýbá soudobé bigbandové tvorbě, jako třeba v případě NU Civilisation Orchestra. Nubya Garcia nebyla výjimkou. Na plnohodnotném dlouhohrajícím debutu Source (2020, pokud nepočítáme EP Nubya’s 5ive 2017) sice měla pár hostů, základ ale nahrála s kmenovým kvartetem. Jehož obsazení Joe Armond-Jones, Daniel Casimir a Sam Jones se ostatně nezměnilo a výborně funguje i na Odyssey.
Když se ale rozhodla pro opulentní sound a přizvala mimo jiné smyčcový Chineke! Orchestra, ukázalo se, že tohle umí taky – a výborně. Orchestrace zní plně, v podstatě „klasicky krásně“, s romantizujícím nádechem a bez samoúčelných sonických experimentů. Nicméně nepřeslazuje, nezahlcuje sound. Spíše rozšiřuje prostor pro sólistku.
To, že i mohutná orchestrace účelně slouží myšlence skladeb a výrazu interpretky určitě přispěl i fakt, že Garcia nejen zkomponovala veškerou hudbu. Napsala sama i kompletní partitury pro orchestr přesně tak, aby sedly k jejímu projevu.
Syté vybarvování zvukových pláten
Čtěte také
Komplexnost zvuku naznačuje jistou konvergenci vývoje londýnské saxofonistky a jejího kalifornského nástrojového kolegy Kamasiho Washingtona. Ne, že by šlo o nějakou konkrétní inspiraci. To spíš oba žánrově rozmáchlé hudebníky fascinuje syté vybarvování zvukových pláten. Přitom tam, kde je Kamasi Washington až příliš bombastický, zůstává Nuya Garcia průzračná a vzletná.
Smyčce nejsou jediným obohacením soundu. Garcia přizvala také dvě kamarádky a souputnice, vyhlášené londýnské hráčky na žestě Sheillu Maurice-Gray (jinak šéfka jazzově-afrobeatových Kokoroko) a trombonistku Rosii Turton.
Rozličné nástrojové sestavy přitom dokázala Garcia seřadit do dramaturgie alba tak, že si nepřekáží třeba přímočará breakbeatová skladba The Seer, natočená jen v kvartetu a s rytmikou inspirovanou taneční elektronickou scénou, s kusy, kde naopak jazzové kombo zmizí a o základ se stará jen orchestr. Tedy s kompozicí Water‘s Path, kde autorka roli sólisty přenechala členovi orchestru, violoncellistovi Jamesi Douglasovi. Nebo s krátkými repeticemi motivů Odyssey (Outerlude) a Clarity (Outerlude), kde se nad smyčci vznáší jen Nubyin rozevlátý saxofon.
Čtěte také
Výborně ovšem Nubyi Garcia jako autorce sedí i písňová forma. Ač sama nezpívá, výborně se trefila do projevu Esperanzy Spalding, hostující v úvodní členité a snivé kompozici Dawn. K interpretaci potemnělé, dramatické výpovědi We Walk In Gold si zase Garcia přizvala kalifornskou soulovou zpěvačku Georgii Anne Muldrow.
Závěrečné dub/reggae Triumphance svojí „jamajskou“ přímočarostí přece jen trochu vyčnívá z celku. Ovšem tím, že tvoří finále desky, to vůbec nevadí.
Samotná zvukově plná a nápaditá saxofonová hra Nubye Garcia už byla v minulosti vychválena dostatečně. Přesto dokonalé vyvažování zralé kultivovanosti s emocemi pořád uchvacuje.
Pražská premiéra
U nás už Nubya Garcia koncertně excelovala v rámci JazzFestBrno v roce 2021. V Praze se poprvé představí 16. listopadu 2024 v Lucerna Music Baru v rámci Prague Sounds. Lze předpokládat, že opět půjde o událost. Už proto, že repertoár alba Odyssey působí velmi výpravně.
Hodně zajímavé pak bude sledovat, jak nové skladby vyzní bez orchestrace. I zde lze předpokládat, že dobře, o to víc vynikne interpretační vklad a hráčská osobitost autorky. V Praze vystoupí Nubya Garcia s kvartetem, ve kterém ovšem tentokrát nebude figurovat její dvorní klávesista Joe Armon-Jones, nahradí ho Lyle Barton. Sehraná rytmika Daniel Casimir a Sam Jones zůstane beze změny.
Nubya Garcia – Odyssey
Nubya Garcia – tenorový saxofon, mluvené slovo
Sheilla Maurice-Gray – trubka, křídlovka
Rosie Turton - trombon
Joe Armon-Jones – piano, elektrické piano
Daniel Casimir - kontrabas
Sam Jones – bicí nástroje
Jansen Santana – perkuse
Esperanza Spalding - zpěv
Georgia Anne Muldrow – zpěv
Richie – zpěv
Baby Sol – sbor
Zara McFarlane – sbor
Kianja - sbor
Chineke! Orchestra - smyčce
James Douglas – sólové violoncello
Label: Concord Jazz, 2024
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.