Pink Freud – Horse & Power
Polská čtveřice Pink Freud patří k popředním jménům neortodoxního polského jazzu (v roce 2006 hráli i v Praze). Jejich novinku Horse & Power jsme vybrali za Album týdne na Euro Jazzu.
Je obdivuhodné, jak nesrovnatelně odlišné je postavení jazzu u našich severních sousedů. Je to scéna nejen se skvělým zázemím v podobě dobrého jazzového školství, ale hlavně země, kde jazz nabývá velmi širokého spektra poloh: od silného jazzového mainstreamu, přes elektroniku po free-jazz.
V případě Pink Freud zaráží hlavně fakt, že ačkoliv jde o jazzovou kapelu, její desky dlouhodobě vydává nadnárodní label (Universal Music) a má velkou pozornost i v hlavním proudu polských médií. Něco podobného je pravděpodobně pro jazzovou kapelu v ČR nemyslitelné.
Přitom Pink Freud nepředstavují jazzový mainstream, ani nejdou cestou ústupků vstříc masovému publiku. Ačkoli v minulosti dosti koketovali s elektronikou a vezli se tak na jisté (módní) nu-jazzové vlně, jejich hudba mnohdy není jednoduchá na poslech a obsahuje dost volně improvizovaných pasáží či vypjatých momentů, které zkrátka nemusí sedět každému.
Pink Freud vzešli z kvasu tzv. yassové scény v polském Gdaňsku (1998). Tím lze vysvětlit, proč se ani po tolika letech od svého vzniku nenechávají svazovat žánry. Jejich hudba sice vychází z jazzu, ale směřuje za hranice tradičních forem improvizace a směle absorbuje prvky přicházející z punku, rocku, či drum'n bass. Kapela založená bohémským basistou Wojtekem Mazolewskim navíc nepostrádá odvahu, lehkost a ironii při zacházení s žánrem v zemi, jejíž hlavní jazzový proud je poměrně ortodoxní.
Na desce Horse & Power se představuje ustálená podoba kapely bez harmonického nástroje: vedle Mazolevského na baskytaru to je Tomasz Duda (saxofon), Adam Milwiw-Baron (trubka, elektronika, jde o syna známého saxofonisty Piotra Barona) a nový bubeník Rafał Klimczuk. Podívejte se na klip k novému albu:
U alba Horse & Power stojí za zmínku osoba producenta, kterým je tentokrát Roli Mosimann (dříve producent Faith No More či The Young Gods a zakladatel legendárního dua Skalpel). Změna oproti předchozímu CD Monster of Jazz je patrná na první poslech – výstřelky do světa elektroniky či dubu jsou pryč a kapela se téměř úplně obejde bez elektronických efektů. Opět jde o ryze kolektivní dílo – vedle Mazolewského se na skladbách autorsky podíleli všichni hráči.
Pink Freud se vrací k jednodušším a zapamatovatelným melodiím, jež byly jejich znakem již v předešlém období a často jim dávají vyniknout na pozadí velmi výrazné funky rytmiky s dominantní rolí Mazolewského baskytary. Je to znát jak v úvodním klipu, tak v dalších skladbách, kde mají Pink Freud vyloženě taneční potenciál, jako např. Pink Hot Loaded Guns.
Poměrně velký prostor je tu pro klasické sólistické exhibice. Poslechněte si např. Mazolewského sólový vstup ve skladbě Bourbon:
Po poměrně vypjatém úvodu je na snímku prostor i pro zklidnění v „jazzové“ baladě Promised Land, v níž se Pink Freud až nečekaně přibližují Mazolewského akustickému kvintetu (Wojtek Mazolewski Quintet).
Pro Pink Freud je typická jistá nepředvídatelnost – nejen v improvizacích, ale i ve zcela záměrně prokomponovaných kouscích. Ve Flying Dolphy (pravděpodobně odkazuje k Ericu Doplhymu) se s nepřehlédnutelnou lehkostí střídá swingující pasáž (walking bass) s frenetickým výstupem tenor saxofonu (naopak stavící na rockové rytmice).
Pink Freud zůstávají neortodoxní jazzovou kapelou, jakou vždy byli. Na albu Horse & Power upouští od okouzlení elektronikou a v některých ohledech se přibližují Mazolewskému paralelnímu projektu Wojtek Mazolewski Quintet. Pro posluchače, kteří k Pink Freud přilnuli v předcházejícím nu-jazzovém období, může být větší množství improvizačních ploch a free pasáží občas odrazující, nicméně to nic nemění na tom, že Pink Freud natočili skvělé album – jak se na ně patří s vynikajícími instrumentálními výkony, rockovou výbušností a schopností ironické nadsázky, která je v jazzu tak vzácná.
Pink Freud – Horse & Power
Tomasz Duda – saxofonRafał Klimczuk – bicíAdam Milwiw-Baron - trubka, elektronikaWojtek Mazolewski – baskytara
Label: Universal Music Polska, 2012
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.